Het klinkt eng, maar er is niets om bang voor te zijn! Met deze eenvoudige tutorial ga je de taak aan om een eenvoudige strategie in een notendop voor te bereiden. Natuurlijk vereist het echte document veel tijd, toewijding en onderzoek, maar oefening baart kunst, dus laten we beginnen met iets eenvoudigs.

Social media strategie – inhoudsopgave:

  1. Waarom heb ik een strategie nodig?
  2. Analyse van de uitgangssituatie
  3. Doelgroep
  4. Communicatiekanalen
  5. Tactische operaties

Waarom heb ik een strategie nodig?

De premisse van een document zoals een strategie is om enkele belangrijke vragen te beantwoorden, zodat je je doelen kunt definiëren, hoe ze zullen worden gemeten en de activiteiten die je zult ondernemen om je ideeën te realiseren. Niemand van ons houdt ervan om geld zinloos weg te gooien, toch? Hoe weet je of de acties die je onderneemt op sociale media, of op het web in het algemeen, resultaten opleveren?

Ik schrijf over effecten, niet over winsten, omdat we niet altijd een rendement op investering hoeven aan te nemen – soms willen we misschien ons imago veranderen, wat in eenvoudige termen niet vertaalt naar meer geld, maar in het grote geheel – hopelijk wel. Een enorm voordeel van strategie, naast het definiëren waar we zijn en waar we naartoe gaan, is om het proces van effectief daar komen te stroomlijnen. Dus helpt strategie je te investeren in die activiteiten die het beoogde effect zullen hebben, waardoor onnodige uitgaven aan ineffectieve acties worden verminderd.

Maar een social media strategie is geen creatie omwille van de creatie. Het moet in lijn zijn met andere documenten en aannames van je bedrijf: de algemene marketingstrategie, de merkmissie, enzovoort. Maar laten we verder gaan met de strategie zelf. Het is de moeite waard om deze voor het komende jaar te ontwikkelen – wat betekent dat het hele proces volgend jaar opnieuw moet worden herhaald. Ik zal zo meteen bij elk element stilstaan, maar laten we nu naar het grote geheel kijken.

Analyse van de uitgangssituatie

Hoe meer werk je in deze afdeling doet, hoe beter. Om het gemakkelijker te maken, om te onthouden welke aspecten in overweging moeten worden genomen, is er een speciale bedrijfscompas gemaakt met 6 richtingen:

  • Merkconditie – wat niet alleen klanten denken en voelen over je merk, maar je hele publiek. Maak gebruik van monitoring.
  • Marketingoptimalisatie – het bepalen van de tot nu toe genomen acties – hun effectiviteit, kosten, winsten, enzovoort.
  • Genereren van rendementen – hoewel sociale media meer een ruimte zijn die geassocieerd wordt met andere activiteiten, betekent dat niet dat het niet verkoopt. Kijk naar conversies, verworven leads en online verkoopprocessen.
  • Operationele efficiëntie – of onze operaties ons winst opleveren of op zijn minst de uitgaven verminderen of dat we geld verliezen.
  • Klantbeleving – impact op klanten, winkelwagentje, merkbeoordelingen, imago.
  • Innovatie – activiteiten gerelateerd aan de onderzoeksafdeling: nieuwe ideeën, voorstellen voor verandering, klantfeedback.

In deze sectie kijken we ook naar al onze sociale mediakanalen en beschrijven ze – het aantal fans, betrokkenheid, belangrijke demografieën, weergaven, klikken. Plaats je regelmatig berichten en reageer je op vragen van fans? Draagt de inhoud die je publiceert bij aan betrokkenheid? We maken ook een vergelijking met onze concurrenten om onszelf te bepalen ten opzichte van de andere spelers op de markt.

Maak je geen zorgen als iemand meer fans of volgers heeft. Omdat het gewoon basisgegevens zijn, weet je niet of het betrekking heeft op jouw klanten, of het enige effect heeft gehad, en of er iets is om je zorgen over te maken. Social media draait om effectiviteit. De vergelijking is alleen om een ruw idee te krijgen van wat er aan de hand is en of er goede of slechte praktijken zijn. Analyseer niet alleen welke kanalen je tegenstander gebruikt, maar ook of er een ruimte is waar je zijn zwaktes kunt benutten. Als zijn fans klagen over slechte klantenservice, misschien moet je dan aan de jouwe werken om jezelf te adverteren als een bedrijf met goede service?

Monitoring zal de vraag beantwoorden waar en wie over je merk of producten praat. Op welke manier? Wie is het waard om aandacht aan te besteden? Je zult op deze manier influencers vinden. Gebruik het ook om vergelijkingen met je concurrenten te maken. Terwijl het aantal fans slechts symbolisch is, is het aantal vermeldingen al een significante indicator of een merk populair is en op welke manier. Belangrijk is dat je niet vergeet om jezelf te Googelen. Dit helpt je niet alleen om naar je merk te kijken door de ogen van de gemiddelde internetgebruiker, maar het helpt je ook om aandacht te besteden aan SEO.

Nu je je doelen hebt gedefinieerd, controleer of je huidige inspanningen aan die doelen voldoen. Als je wilt verkopen, maar je fanpagina geen links naar je online winkel toont – dan moet je werken aan de kanalen die je hebt. Analyseer ook je huidige online campagnes ten opzichte van het doel. Als je om verkopen geeft en je Facebook-advertenties gericht zijn op fans, betekent dit dat je je campagne moet herontwerpen.

Kijk naar de statistieken van je website. Waar besteden klanten de meeste tijd? Van welke pagina’s komen ze? Door je doelen als imago-georiënteerd te definiëren, wil je dat ze tijd doorbrengen op je “over ons” pagina of in het nieuws. En wanneer je doel engagement-georiënteerd is, zou je hoge bezoekcijfers naar subpagina’s met formulieren, forums of nieuwsbriefinschrijvingen moeten hebben.

Doelgroep

Creëer een persona. Stel je je klant voor. Wie is hij? Wat doet hij of zij? Hoe meer je je over hen kunt voorstellen, hoe beter voorbereid je bent om je doelgroep te beschrijven. Als je helemaal geen inspiratie hebt, kijk dan naar de profielen van je huidige klanten en bestudeer ze. Je kunt je TG, of doelgroep, definiëren in termen van demografie (leeftijd, geslacht, opleiding, enz.) en gedragskenmerken (activiteiten, filosofie, levensstijl). Dit zal je helpen het juiste communicatiekanaal te kiezen.

Elk portaal heeft zijn specifieke groepen gebruikers – op Pinterest vind je iets meer vrouwen, op LinkedIn zakelijke vertegenwoordigers, op Twitter journalisten en beroemdheden, en Instagram wordt gedomineerd door jongeren. Voor informatie over wie je op een portaal vindt, kijk naar de nieuwspagina’s van de portalen of gebruikersonderzoek.

Communicatiekanalen

Je vraagt je waarschijnlijk af: “Waar zijn mijn klanten?” Om dit te ontdekken, zijn er drie manieren: Vraag je klanten – je kunt een kleine enquête maken, je klanten vragen terwijl ze aan het winkelen zijn, of een nieuwsbrief met een vraag versturen. Je kunt Google Drive gebruiken om een enquête te maken.

Controleer online onderzoek – sommige industrieën hebben hun onderzoek met betrekking tot sociale media, dus je kunt naar dergelijke studies zoeken; dit geldt ook voor bepaalde doelgroepen. Gebruik monitoring – een natuurlijk hulpmiddel om de juiste kanalen te bepalen is monitoring, die je zal laten zien waar je merk en producten het meest worden besproken – je kunt daar je kanalen creëren om deel te nemen aan deze discussies.

Berichten (inhoud)

We zijn ons ervan bewust dat we tegenwoordig steeds minder in advertenties geloven. Goed voorbereide berichten zijn ook een hulpmiddel voor SEO of zoekmachineoptimalisatie. Inhoud bouwt relaties op. Ze moeten ook hun doelen bereiken. Natuurlijk kun je ze online delen – als je om verkopen geeft, moet de gegenereerde inhoud doorverwijzen naar de verkooppagina of je aansporen om te kopen.

Wat moet de inhoud zijn? Relevant, actueel (huidig) en iets geven aan de klant. Geschikt om over te brengen wat we willen, terwijl het ons helpt onze doelen te bereiken. Aan de andere kant creëren we inhoud voor de klant. Hoe dan ook, laten we observeren wat er gebeurt, wat trending is, en dit gebruiken om interesse in onze inhoud te genereren.

Tactische operaties

Dit is het deel waar de grote dingen gebeuren. Dat wil niet zeggen dat het het belangrijkste deel is, maar je krijgt er specifieke details uit. Dit is waar je ideeën voor campagnes, nieuwsbrieven ontwikkelt, en kennis uit eerdere strategiek hoofdstukken combineert om specifieke acties te ontwikkelen. Wedstrijden, apps, advertentiecampagnes – alles wat je dichter bij het bereiken van je doelen brengt.

Vergeet niet dat deze je wensen, vaardigheden en mogelijkheden overschrijden. Alleen omdat iedereen Facebook heeft, betekent niet dat jouw bedrijf daar ook moet zijn. Zoek naar ongebruikelijke manieren om te adverteren, relaties op te bouwen en verkopen te genereren.

Hulpmiddelen

Budget, mensen en tijd – dit zijn onze belangrijkste middelen waarmee we werken. Verdeel je activiteiten over weken, misschien maanden. Dit maakt planning gemakkelijker. Heb een kalender van berichten voor je dagelijkse activiteiten, zodat het gemakkelijker is om merkconsistentie te behouden. Neem in je budget verschillende kosten op: van advertenties tot het betalen voor afbeeldingslicenties en online tools. Vergeet niet om een kleine reserve te hebben voor onvoorziene uitgaven. Belangrijk is dat je iemand nodig hebt om al je projecten te beheren. Het gaat niet alleen om praktische werkzaamheden, maar ook om vaardigheden.

Evaluatie

Meetindicatoren moeten in lijn zijn met het doel. Dus als we een imago probleem hebben, moeten we metrics meten die dat thema weerspiegelen. Het is de moeite waard om op te merken dat KPI’s, of belangrijke indicatoren, relevant moeten zijn vanuit een zakelijk perspectief – met andere woorden, het aantal fans of de impact van een online publicatie is niet iets dat een significante impact heeft op ons bedrijf. Probeer de indicatoren breder te bekijken. Uiteindelijk hoeven we ons niet alleen te beperken tot deze cijfers die betrekking hebben op ons doel, omdat nevenmaatregelen een even grote impact hebben op de toestand van het merk.

Wanneer we geïnteresseerd zijn in verkopen, moeten we ook rekening houden met de daling van kosten – zodat we kunnen controleren hoe veel goedkoper klantenservice via sociale media is in vergelijking met de callcenters. Terwijl we aan het imago werken moeten we denken aan employer branding en kijken naar het aantal kandidaten dat via het netwerk bij ons komt en wat ze van ons bedrijf denken op basis van onze aanwezigheid in de virtuele wereld.

Het gebruik van sociale media stelt ons in staat om onze klanten nauwkeurig te volgen – op een eenvoudige manier door analytische tools in datamedia en Google Analytics te combineren, kunnen we bepalen welke van onze inhoud het meeste geld genereert of de meeste klanten binnenbrengt. Wat meer is, we kunnen verschillende soorten inhoud, kanalen of aanvullende elementen (gebruik van hashtags, berichtlengte, inhoud) vergelijken om te bepalen welke contentmarketingstrategie de beste resultaten kan opleveren.

Vergeet niet dat je bij het uitvoeren van een evaluatie moet controleren of de genomen acties nog steeds in lijn zijn met het plan, of de doelgroepen niet zijn veranderd, of er nieuwe communicatiekanalen zijn die gebruikt kunnen worden, enzovoort. Vraag jezelf af of je doelen nog steeds belangrijk voor je zijn.

Evaluatie komt neer op uitvinden welke van de genomen acties effect hadden en wat ze waren. Als iets niet het gewenste effect had, probeer het dan te optimaliseren. Misschien heeft je advertentiecampagne nieuwe afbeeldingen nodig om meer klikken te genereren? Als een actie helemaal niet werkt of niet past binnen de strategie, zoek dan gewoon iets nieuws.

Nu je weet hoe je een social media strategie moet voorbereiden, lees hoe het kan helpen om je zakelijke zichtbaarheid online te vergroten en zie het zelf!

Word lid van onze Facebook-gemeenschap om in contact te blijven!

Auteur: Monika Czaplicka – Ze werkt al 8 jaar in sociale media. Ze werkt voor klanten uit verschillende sectoren, jarenlang heeft ze zich beziggehouden met whisper marketing en het voorbereiden van marketingstrategieën. Haar debuutboek “Een crisis in sociale media beheren” werd uitgegeven door Helion en werd enkele maanden na de eerste editie herdrukt. Ze is een frequente spreker op branche-evenementen en conferenties.

Laura Green

Er is waarschijnlijk geen enkel social media-kanaal of -tactiek waar Laura niet zelfverzekerd over is. Of het nu gaat om het meedoen aan de nieuwste TikTok-trend, het lanceren van een Pinterest-campagne of het live-streamen op YouTube - deze Social Media Ninja heeft het allemaal gedaan.

View all posts →

Laura Green

Er is waarschijnlijk geen enkel social media-kanaal of -tactiek waar Laura niet zelfverzekerd over is. Of het nu gaat om het meedoen aan de nieuwste TikTok-trend, het lanceren van een Pinterest-campagne of het live-streamen op YouTube - deze Social Media Ninja heeft het allemaal gedaan.

Share
Published by
Laura Green

Recent Posts

3 e-mailmarketingplatforms

Social media-advertentiecampagnes, direct contact tijdens branche-evenementen, het aanbieden van educatieve materialen om kennis en bewustzijn…

22 minutes ago

Scrum Gids | 28. Sprint in Scrum

Verschillende kleinere evenementen vormen een Sprint in Scrum. Sprints vormen op hun beurt samen een…

3 hours ago

Hoe meer klanten naar uw bedrijf te trekken met videomarketing?

Ontvangers grijpen steeds vaker naar videomateriaal. Geschreven vormen worden minder populair. Traditionele bloggers proberen zich…

4 hours ago

Hoe vind je een copywriter?

Copywriting is een extreem populaire professie geworden in de laatste tijd. Er zijn steeds meer…

6 hours ago

Waarom heb je een tijdblokker-app nodig? Top 8 apps in 2023

Heb je ooit het gevoel dat de dag te kort is om alles te doen…

7 hours ago

Wat is software? Soorten en methoden van distributie – Maak en verkoop digitale producten #34

Wat is software? Wat zijn de soorten en methoden van distributie? Blijvend bij het onderwerp…

9 hours ago