Hoe LinkedIn-analyse te gebruiken?

Als het toonaangevende sociale netwerk voor de B2B-sector kan LinkedIn een geweldig marketingkanaal zijn om je merk op te bouwen. Toch kan alleen de juiste en diepgaande analyse van de statistieken die het platform biedt dit mogelijk maken. Het is onmogelijk om boeiende content te creëren zonder precies te weten wat resoneert met de segmenten van je doelgroep die je belangrijk vindt. Gelukkig biedt LinkedIn veel soorten statistieken die we kunnen gebruiken.

LinkedIn-analyse – inhoudsopgave:

  • De Doelen
  • Hoe lees je de basisgegevens die LinkedIn biedt?
  • Waar moet je op letten?
  • De Doelen

    Maar voordat we naar de tools gaan, is het noodzakelijk om de doelen te definiëren die we willen bereiken:

    • Om de effectiviteit van de gepubliceerde content te evalueren, is het de moeite waard om de betrokkenheid van het publiek te analyseren. Op deze manier kun je de artikelen abstraheren die de gewenste reacties oproepen, uitgedrukt in klikken, delen, likes en opmerkingen.
    • Om voorop te blijven lopen op de verwachtingen van gebruikers, kun je ook gegevens gebruiken om trends te definiëren. Op deze manier kun je bepalen wanneer berichten van een bepaald type de meeste betrokkenheid oproepen en je publicatieschema afstemmen op het schema van je publiek.
    • Om je marketinginspanningen op het platform af te stemmen op belangrijke besluitvormers, door in detail demografische gegevens over hen te onderzoeken. Waarom zou je dat doen? Als je bijvoorbeeld een wereldwijde marketeer bent, kun je zien uit welke regio je volgers komen en content leveren die gepersonaliseerd is voor de meest veelbelovende markten om te praten over zaken die hen aangaan. Als je product gericht is op kleine en middelgrote bedrijven, kun je een zogenaamde groottefilter gebruiken om te bepalen of je dit specifieke publiek bereikt. Kortom, begrijpen wie je volgers zijn, zal je helpen content te leveren die hen aanspreekt.
    • Om te beoordelen of je acties snel genoeg vorderen, is het ook de moeite waard om je groei te vergelijken met die van vergelijkbare merken en te leren van de besten.

    Het belangrijkste is echter om je bewust te zijn van de doelgerichtheid van de acties die je onderneemt. De mensen die je merk observeren, zijn altijd waarschijnlijker om uiteindelijk klanten te worden dan degenen die zich helemaal niet bewust zijn van je bestaan. Het ontwikkelen van een gemeenschap zou daarom moeten dienen om leads te genereren en zich dus vertalen in verkopen.

    Hoe lees je de basisgegevens die LinkedIn biedt?

    Om toegang te krijgen tot je LinkedIn-analyse dashboard, ga je naar de werkbalk bovenaan je bedrijfspagina, waar je drie tabbladen ziet:

    Bedrijfspagina

    De bedrijfspagina is – net als op Facebook – de belangrijkste ruimte van je activiteit, waar basisinformatie over het bedrijf, zoals profielfoto en banner (achtergrondfoto), beschrijving van de onderneming en alle berichten zijn geplaatst.

    De bedrijfspagina biedt een intern dashboard waar je gegevens kunt vinden over:

    1. Gebruikersaantallen (d.w.z. mensen die geen waarnemers van een pagina zijn, maar deze toch hebben bezocht);
    2. Bekijk-aantallen (toont hoeveel mensen je updates op LinkedIn hebben bekeken);
    3. Volgersaantallen (dat wil zeggen, het aantal mensen dat je “fans” is).

    Deze informatie, terwijl het je laat zien wat er op een eerdere locatie gebeurde, is geen basis voor trending omdat het gegevens van een te korte periode aggregeert. Om dieper te gaan, moet je op het Analytics-menu klikken.

    Activiteit

    Onder het tabblad “activiteit” vind je informatie over:

    • Likes
    • Delen
    • Opmerkingen
    • Vermeldingen (de plaatsen waar je merknaam voorkomt in online gesprekken)

    Informatie over gebruikersactiviteit geeft je meer kwalitatieve gegevens over je activiteiten op LinkedIn. Je leert wat gebruikers van je content vinden en, als je gegevens over een langere periode aggregeert en analyseert, wat ze verwachten.

    Analytics

    Dit is het belangrijkste platform dat je in staat stelt om statistieken te monitoren. Het aggregeert drie soorten gegevens:

    1. Gebruikers of gegevens over de mensen die je site bezoeken,
    2. Updates of betrokkenheidsstatistieken voor content die op LinkedIn is gepubliceerd;
    3. Volgers, wat numerieke en demografische informatie is over de mensen die zich op je site abonneren.

    Ze worden gepresenteerd in vijf verschillende demografische categorieën:

    • Locatie
    • Functie
    • Senioriteit
    • Sector
    • Bedrijfsgrootte

    Je demografie kennen is uiterst belangrijk bij marketing op LinkedIn, omdat het je in staat stelt om je strategie vorm te geven om effectiever de juiste mensen te bereiken. Houd er rekening mee dat alleen gepersonaliseerde content een kans heeft om het publiek dat je belangrijk vindt te betrekken.

    Waar moet je op letten?

    Hier is het moeilijk om anders te antwoorden dan het gehate “het hangt ervan af”, maar helaas – het hangt echt af van je doelen. Als je van plan bent om een evenement op een bepaalde locatie te houden, moet je je bezoekers- en abonneepagina’s controleren om te zien of je genoeg interesse in die stad kunt krijgen. Als je een expertmerk wilt opbouwen en zoveel mogelijk gebruikers naar je content wilt trekken, richt je dan op de kwaliteit van je content en kijk naar de gegevens in termen van betrokkenheid van het publiek om te zien welke het populairst zijn en analyseer demografie.

    LinkedIn, net als elk sociaal mediaplatform, wil gebruikers zo lang mogelijk “thuis” houden, maar het staat je ook toe om gebruikers naar externe sites te leiden. Als we ervoor kiezen om dit te doen, moeten we echter niet vergeten de omleiding te markeren met een code die analytische systemen in staat stelt om de bron van het verkeer nauwkeurig toe te wijzen. De gemakkelijkste manier om dit te doen is door UTM te gebruiken, d.w.z. een paar parameters aan de link van LinkedIn “vast te plakken”, die informeren waar de gebruiker vandaan kwam.

    Lees meer over het gebruik van LinkedIn voor zakelijke marketing.

    Als je dit artikel nuttig vindt, sluit je aan bij onze Facebook-gemeenschap om op de hoogte te blijven van nieuwe content!

    Laura Green

    Er is waarschijnlijk geen enkel social media-kanaal of -tactiek waar Laura niet zelfverzekerd over is. Of het nu gaat om het meedoen aan de nieuwste TikTok-trend, het lanceren van een Pinterest-campagne of het live-streamen op YouTube - deze Social Media Ninja heeft het allemaal gedaan.

    View all posts →

    Laura Green

    Er is waarschijnlijk geen enkel social media-kanaal of -tactiek waar Laura niet zelfverzekerd over is. Of het nu gaat om het meedoen aan de nieuwste TikTok-trend, het lanceren van een Pinterest-campagne of het live-streamen op YouTube - deze Social Media Ninja heeft het allemaal gedaan.

    Share
    Published by
    Laura Green

    Recent Posts

    De kracht van AI in muziekcreatie verkennen | AI in business #33

    Als het gaat om AI in muziekproductie, is het het beste in co-creatie, en vooral…

    2 hours ago

    Scrum Gids | 12. Samenwerking tussen Product Owner en Scrum Master

    In het artikel van vandaag zullen we het onderwerp van samenwerking tussen de Product Owner…

    4 hours ago

    Waarom zijn zelfbewustzijn en zelfregulatie belangrijk in leiderschap?

    Elke leider heeft doelen zoals het opbouwen van een team dat op gepaste wijze hoge…

    5 hours ago

    3 e-mailmarketingplatforms

    Social media-advertentiecampagnes, direct contact tijdens branche-evenementen, het aanbieden van educatieve materialen om kennis en bewustzijn…

    7 hours ago

    Scrum Gids | 28. Sprint in Scrum

    Verschillende kleinere evenementen vormen een Sprint in Scrum. Sprints vormen op hun beurt samen een…

    9 hours ago

    Hoe meer klanten naar uw bedrijf te trekken met videomarketing?

    Ontvangers grijpen steeds vaker naar videomateriaal. Geschreven vormen worden minder populair. Traditionele bloggers proberen zich…

    11 hours ago