Volgens de piramide van Maslow behoren tot de fundamentele menselijke behoeften, zonder de vervulling waarvan een persoon niet goed kan functioneren (de zogenaamde behoeften van de eerste orde), fysiologische behoeften (honger, dorst, warmte, enz.) en veiligheid. Deze elementen zijn noodzakelijk voor de vervulling van hogere orde behoeften, namelijk liefde en verbondenheid, respect en zelfactualisatie. Van bijzonder belang in dit gebied is sociale erkenning, waar de meeste individuen in hun leven naar streven, maar niet iedereen kan bereiken. Waaruit bestaat dit proces, en waarom geven we zoveel om het feit dat anderen – vooral superieuren of collega’s op de werkplek – ons opmerken en respecteren?
Sociale erkenning op de werkplek – inhoudsopgave:
- Sociale erkenning – waaruit bestaat het?
- Wat houdt sociale erkenning op het werk in?
- Waarom geven we om de erkenning van anderen op het werk?
- Hoe sociale erkenning te bevorderen?
- Sociale erkenning op de werkplek – samenvatting
Sociale erkenning – waaruit bestaat het?
Sociale erkenning verwijst naar het proces waarbij een individu erkent (in welke vorm dan ook – verbaal, schriftelijk, door zijn of haar gedrag, enz.) dat een andere persoon een bepaalde “waarde” heeft, wat leidt tot acceptatie van die persoon als bijvoorbeeld een autoriteit of lid van een groep (op school, tijdens een cursus, op de werkplek). Evenzo betekent het dat we als individuen worden opgemerkt en gewaardeerd – onze acties, prestaties, ideeën, persoonlijkheid, de kwaliteiten die ons onderscheiden of de manier waarop we onze taken benaderen. Het manifesteert zich meestal in lof (bijvoorbeeld op een team- of bedrijfsbreed forum), bewondering voor de resultaten van werk of behandeling als lid van een groep (verbondenheid).
Wat houdt sociale erkenning op het werk in?
Sociale erkenning op het werk kan worden gekoppeld aan verschillende factoren die verschillende aspecten van het dagelijks functioneren raken en van invloed zijn op hoe werknemers hun werk en professionele relaties bekijken. Het versterken of populair maken ervan is een van de stappen die leiden tot werknemers die zich comfortabeler voelen op de werkplek – waardoor ze hun taken met meer betrokkenheid en motivatie uitvoeren. Onder de belangrijkste elementen van erkenning zijn:
- feedback – feedback (positief, maar ook negatief, uitgedrukt in de vorm van constructieve kritiek) is de beste manier om een werknemer een duidelijk beeld te geven van zijn prestaties en hem te helpen begrijpen wat hij kan doen om zijn prestaties te verbeteren,
- beloningen en erkenning – het toekennen van prestatiebonussen, het geven van promoties, het organiseren van extra leermogelijkheden zijn slechts voorbeelden van situaties waarin een werknemer kan voelen dat hij of zij gerespecteerd wordt door de bedrijfscommunity,
- de kwaliteit van interpersoonlijke relaties – werknemers die goede relaties hebben met collega’s en superieuren voelen zich beter over het bedrijf, wat de werkresultaten verbetert,
- organisatorische cultuur – bedrijven die openheid, betrokkenheid van werknemers en respect voor diversiteit bevorderen, creëren een werkomgeving waarin elk individu zich waardevol kan voelen.
Waarom geven we om de erkenning van anderen op het werk?
Waarom is sociale erkenning zo belangrijk voor mensen? Omdat, ondanks hun rol (ouder, kind, consument of werknemer), de manier waarop anderen zich tot hen verhouden en welke mening zij hebben, een aanzienlijke invloed heeft op hun zelfvertrouwen en gevoel van eigenwaarde. Om volledig te gedijen en zich professioneel op de juiste manier te ontwikkelen, moeten werknemers het gevoel hebben dat hun inspanningen en prestaties worden gewaardeerd door hun superieuren of teamgenoten. Dergelijke situaties verbeteren hun zelfvertrouwen, verhogen de motivatie om te werken en versterken de relaties in het team, wat leidt tot grotere winsten voor het bedrijf als geheel. Aan de andere kant kan de tegenovergestelde situatie leiden tot gevoelens van afwijzing, isolatie en eenzaamheid, wat op zijn beurt ernstige problemen kan veroorzaken op het gebied van zowel fysieke als mentale gezondheid.
Hoe sociale erkenning te bevorderen?
Werkgevers en managers moeten de rol van sociale erkenning op het werk erkennen – vooral in het gebied van de negatieve gevolgen waartoe het ontbreken ervan kan leiden (laag zelfvertrouwen, gebrek aan motivatie om te werken, enz.). Het is hun verantwoordelijkheid om het welzijn van werknemers te bevorderen, wat ze kunnen doen door te zorgen voor regelmatige feedback, prestaties te erkennen (door middel van financiële of andere beloningen), te investeren in ontwikkeling of een organisatorische cultuur op te bouwen die gebaseerd is op respect en ondersteuning. Het implementeren van dergelijke elementen vertaalt zich in voordelen voor elk individu, maar ook voor het bedrijf als geheel – omdat het meer betrokken en gemotiveerde werknemers krijgt, wat de productiviteit positief beïnvloedt en leidt tot het bereiken van gestelde doelen.
Sociale erkenning op de werkplek – samenvatting
Elke menselijke individu – ongeacht tot welke groep hij of zij momenteel behoort – zal altijd proberen zich comfortabel te voelen in elk van hen. Het zoeken naar het respect van anderen is een intrinsiek onderdeel van de menselijke natuur, iets waar elke leider die een grotere of kleinere groep beheert zich goed van bewust moet zijn. Als manager van een groep van enkele of tientallen mensen, ben je verantwoordelijk voor het ervoor zorgen dat elke werknemer – de meest essentiële hulpbron van een bedrijf in welke sector dan ook – zich niet geïsoleerd, gefrustreerd of eenzaam voelt op de werkplek. Zorg voor de juiste voorwaarden voor hun dagelijkse functioneren, zoals met de tactieken die we hierboven hebben genoemd, en je zult onmiddellijk de positieve resultaten zien die het met zich meebrengt.
Lees ook: Waarom is zelfevaluatie door werknemers zo belangrijk?
Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest, TikTok.
Nicole Mankin
HR-manager met een uitstekende vaardigheid om een positieve sfeer te creëren en een waardevolle omgeving voor medewerkers te scheppen. Ze houdt ervan om het potentieel van getalenteerde mensen te zien en hen te mobiliseren om zich te ontwikkelen.