Sprint Review is een Scrum-evenement dat het werk aan het Product samenvat dat tijdens de huidige Sprint is voltooid. Het vindt plaats op de laatste dag van de Sprint en is open voor Stakeholders. Het doel is om de Increment te evalueren, dat wil zeggen de nieuwste versie van het Product te presenteren. Een belangrijk onderdeel van de Sprint Review is ook de discussie over de verbeteringen en updates die zijn aangebracht. En ook om de nodige wijzigingen aan te brengen in de Product Backlog, zodat alle Stakeholders de huidige status van het Product kunnen zien.
Sprint Review en Sprint Retrospective zijn twee Sprint Samenvattingsevenementen. In dit artikel hebben we uitgebreider geschreven over de rollen die elk Scrum-evenement speelt. Vandaag zullen we alleen vermelden dat ze een kans bieden om de drie pijlers van empirisme – transparantie, inspectie en aanpassing – met betrekking tot het Product en het werk van het Scrum Team te verankeren.
Sprint Review is gewijd aan het Product. En het doel is om de Increment te inspecteren, dat wil zeggen de resultaten van het werk dat in de zojuist beëindigde Sprint is verricht. Het evenement duurt maximaal vier uur. Alle leden van het Scrum Team, evenals Stakeholders, dat wil zeggen alle mensen die geïnteresseerd zijn in de voortgang van het Product, nemen eraan deel.
Tijdens de Sprint Review presenteert het Scrum Team de Increment aan de Stakeholders. Daarbij worden de voltooide taken samengevat en specifieke vragen beantwoord:
De Stakeholders geven feedback aan de leden van het Scrum Team. Dit maakt aanpassing mogelijk, dat wil zeggen het aanpassen van de werkwijze van het Scrum Team aan de behoeften en visie van de Klant. Dit wordt gedaan om de zakelijke waarde van het Product te maximaliseren. De feedback die bij elke Sprint Review wordt gegeven, is vooral belangrijk bij het creëren van innovatieve producten die voortdurend moeten worden aangepast aan de activiteiten van de concurrentie en de behoeften van de markt.
We moeten Sprint Review niet beschouwen als het enige moment waarop het Scrum Team een Increment aan de Klant vrijgeeft. Als een bepaalde functionaliteit van het Product vooraf voldoet aan de Definitie van Voltooid, kan de Product Owner besluiten om het onmiddellijk vrij te geven.
Het is ook mogelijk dat een item van de Product Backlog waaraan het Scrum Team in een bepaalde Sprint heeft gewerkt, niet is voltooid en niet voldoet aan de Definitie van Voltooid. Het kan dan niet worden vrijgegeven of zelfs gepresenteerd tijdens de Sprint Review.
Het bijwerken van de Product Backlog maakt net zo goed deel uit van de Sprint Review als het presenteren van de werkresultaten aan de Stakeholders. Gewoonlijk is de Backlog-update gewijd aan het laatste deel van de vergadering, zodat Stakeholders niet hoeven deel te nemen.
De Product Owner werkt de Product Backlog bij op basis van feedback van Stakeholders en lessen die zijn geleerd door het Development Team. Dit is vooral cruciaal als de verkregen feedback invloed heeft op de vorm en het Doel van de volgende Sprint. Het bijwerken van de Backlog is dan een essentiële stap ter voorbereiding van de volgende Sprint Planning.
Sprint Review is een vergadering van het Scrum Team met Stakeholders, waarin de resultaten van het Productwerk dat in de laatste Sprint is verkregen, worden gepresenteerd. Het belangrijkste onderdeel is een discussie met Stakeholders, waarin zij feedback geven op het Product. Dankzij dit gesprek is het mogelijk om effectief aan te passen en mogelijk de richting van het werk aan het Product te corrigeren volgens de markteisen. Dankzij de discussies met Stakeholders die aan het einde van elke Sprint worden gehouden, nemen de kansen om de zakelijke waarde van het door het Scrum Team ontwikkelde Product te maximaliseren toe.
Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijencommunity op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest.
Als projectmanager is Caroline een expert in het vinden van nieuwe methoden om de beste workflows te ontwerpen en processen te optimaliseren. Haar organisatorische vaardigheden en het vermogen om onder tijdsdruk te werken, maken haar de beste persoon om ingewikkelde projecten werkelijkheid te laten worden.
Wat zijn de voordelen van sociale media? Kan het gerichte traffic naar je bedrijfswebsite brengen?…
Als je verkoopt op 's werelds populairste marktplaats, maak je je zeker zorgen over de…
De maatstaf voor de effectiviteit van een marketeer is het aantal conversies, dat wil zeggen…
Als het gaat om AI in muziekproductie, is het het beste in co-creatie, en vooral…
In het artikel van vandaag zullen we het onderwerp van samenwerking tussen de Product Owner…
Elke leider heeft doelen zoals het opbouwen van een team dat op gepaste wijze hoge…