Het behoud van werknemers is een van de belangrijkste problemen in het personeelsmanagement, net na de acquisitie van talent. Moeilijkheden met betrekking tot personeelsfluctuatie, globalisering en de opening van de arbeidsmarkt voor buitenlandse, afstandswerkers beïnvloeden het behoud van werknemers negatief. Het is moeilijk om een talent in het bedrijf te behouden wanneer de wereldwijde arbeidsmarkt niet alleen hoge salarissen, maar ook extra voordelen biedt. Het is hier de moeite waard om op te merken dat het succes van het bedrijf afhangt van zijn werknemers. Dit is de reden waarom een adequaat personeelsbeleid dat de retentiegraad hoog houdt, zo belangrijk is. Laten we ontdekken wat de belangrijkste factoren zijn die het behoud van werknemers in het bedrijf beïnvloeden.
De term behoud komt van het Latijnse woord retentio dat betekent arrest, stopzetting, daarom is het behoud de mogelijkheid van het bedrijf om de werknemers op hun plaats te houden – vooral diegenen die gekwalificeerd en vaardig zijn.
De retentiegraad van werknemers wordt berekend volgens de volgende formule:
Voorbeeld: aan het begin van januari 2021 had het bedrijf 100 werknemers, dan controleren we hoeveel werknemers er in januari 2022 zijn aangenomen, en dat zijn 82 werknemers. Opmerking: nieuw aangestelde werknemers worden niet in overweging genomen. Het resultaat is: 82:100= 0,82 x 100 = 82%
De retentiegraad tussen 2021 en 2022 is 82%. De berekening van de retentiegraad van werknemers kan voor verschillende tijdsintervallen worden gedaan.
De retentiegraad van werknemers is de belangrijkste bron van informatie over het aantal loyale werknemers die langer bij het bedrijf blijven.
In de praktijk van personeelsmanagement is nooit gespecificeerd welk niveau van retentiegraad gepast is. Er is geen standaard. Omdat de behoeften, cultuur, structuur en doelen van de bedrijven duidelijk verschillend zijn en bepaald worden door de industrie, de organisatiecultuur en de externe omgeving, is het onmogelijk om het niveau van de retentiegraad vast te stellen. Het is moeilijk te beoordelen of de retentiegraad van werknemers van 90% bevredigend is. Het is redelijk om eigen, regelmatig gemeten, normen voor behoud vast te stellen.
Een hoog niveau van retentiegraad van werknemers dat stabiel blijft in de daaropvolgende tijdsperioden geeft aan dat werknemers tevreden zijn met de arbeidsomstandigheden, salarissen en hun loopbaanpaden, evenals dat de aanbiedingen die beschikbaar zijn op de arbeidsmarkt niet aantrekkelijk genoeg zijn om hen aan te moedigen te vertrekken.
In sommige situaties kan een hoge retentiegraad van werknemers aangeven dat individuen gelukkig zijn met hun werk, zich veilig voelen, maar niet noodzakelijk effectief zijn. Dit fenomeen kan worden waargenomen in de publieke werksector, waar werknemers jarenlang op dezelfde posities werken, gewend aan de veiligheid (laag risico op contractbeëindiging), tolerantie van de supervisors, tolerantie voor frequente afwezigheden en ongeplande vakanties.
Helaas is wat vaak voorkomt, de effectiviteit en kwaliteit van het werk op dergelijke plaatsen laag en de kwaliteit van het werk en effectiviteit is alarmerend laag. Hier is de retentiegraad van werknemers als meetinstrument niet betrouwbaar. Om misinterpretatie te voorkomen, moet de retentiegraad van werknemers in combinatie met effectiviteit, productiviteit en werknemerstevredenheid worden gemeten.
Factoren die het behoud van werknemers in het bedrijf beïnvloeden, worden door de werknemers en werkgevers anders waargenomen. De verschillen in perceptie hebben meestal betrekking op het belang van dergelijke factoren. Toch, omdat het behoud nauw verbonden is met het gedrag van werknemers, is hun mening het belangrijkst. De praktijk van personeelsmanagement identificeert zeven belangrijke factoren die het behoud van werknemers beïnvloeden en dat zijn:
Om de juiste strategie voor behoud van werknemers te creëren, is kennis van de factoren die werknemers motiveren om in de organisatie te blijven van cruciaal belang. Om je werknemers op hun plaats te houden, bied goede arbeidsomstandigheden en zorg voor alle factoren die hierboven zijn besproken.
Personeelsmanagement dat verband houdt met het behoud moet gebaseerd zijn op betrouwbare analyses van werknemerstevredenheid en effectiviteit van werkprestaties. De resultaten van de analyse moeten antwoorden geven op ten minste drie basisvragen: Wat motiveert de werknemers om bij het bedrijf te blijven? Wat houdt hen op hun plaats? Waarom besluiten werknemers het bedrijf te verlaten? Alle verzamelde informatie stelt in staat om het adequate retentiebeleid in te voeren.
Het is de moeite waard om te onthouden dat salaris de meest efficiënte motivatiefactor is die sleutelwerknemers in de organisatie houdt. Het handhaven van een hoog niveau van retentiegraad is voordelig voor het bedrijf omdat het helpt tijd en geld te besparen die nodig zijn voor werving, evenals het biedt werkzekerheid, betere financiële resultaten en versterking van het merkimago.
Bekijk de 5 meest populaire soorten crowdfunding
Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube.
HR-manager met een uitstekende vaardigheid om een positieve sfeer te creëren en een waardevolle omgeving voor medewerkers te scheppen. Ze houdt ervan om het potentieel van getalenteerde mensen te zien en hen te mobiliseren om zich te ontwikkelen.
De maatstaf voor de effectiviteit van een marketeer is het aantal conversies, dat wil zeggen…
Als het gaat om AI in muziekproductie, is het het beste in co-creatie, en vooral…
In het artikel van vandaag zullen we het onderwerp van samenwerking tussen de Product Owner…
Elke leider heeft doelen zoals het opbouwen van een team dat op gepaste wijze hoge…
Social media-advertentiecampagnes, direct contact tijdens branche-evenementen, het aanbieden van educatieve materialen om kennis en bewustzijn…
Verschillende kleinere evenementen vormen een Sprint in Scrum. Sprints vormen op hun beurt samen een…