Prospecttheorie is een concept dat een proces beschrijft waarbij mensen financiële, aankoop-, investeringsbeslissingen, enz. nemen. Het gaat ervan uit dat winst en verlies verschillend worden gewaardeerd. Meer specifiek zijn mensen eerder bereid om risico’s te nemen als de kans op winst groter is dan het vooruitzicht op verlies. Volgens de oprichters van deze theorie – Tversky en Kahneman – ervaren mensen eerder negatieve emoties die gepaard gaan met een verlies dan positieve gevoelens die gepaard gaan met een winst.
Het is gemakkelijk te illustreren met een eenvoudig voorbeeld:
Gegeven een keuze uit opties:
De meeste mensen zullen optie 1 kiezen. Aan de andere kant, gegeven een keuze:
De meeste mensen zullen de tweede optie kiezen.
In deze theorie kunnen we praten over verschillende fenomenen die de uiteindelijke beslissing van een persoon beïnvloeden:
Het verwijst naar het bevoordelen van zekere gebeurtenissen boven zeer waarschijnlijke. Mensen kiezen eerder voor opties met een zekere winst dan voor opties met een lagere waarschijnlijkheid maar hogere winst. Dit komt omdat mensen aversie hebben tegen verliezen en dit veel ernstiger ervaren dan succes – ze blijven dus in een veilige comfortzone. Dit is ook merkbaar in het geval van loyaliteit aan een bepaald merk en een vooroordeel tegen andere bedrijven wiens aanbiedingen beter kunnen blijken te zijn.
Neem beslissingen die verliezen minimaliseren, zelfs als de kans op hun optreden verwaarloosbaar is.
Ook wel framing genoemd. Het houdt in dat voorkeuren veranderen afhankelijk van hoe een bepaalde optie wordt gepresenteerd. Mensen richten zich eerder op de verschillen dan op de overeenkomsten van gegeven opties, wat meestal gemakkelijker voor hen is. Dit leidt tot verschillende perspectieven en beïnvloedt de uiteindelijke beslissing.
Ook bekend als het Bandwagon-effect – handelen of denken op een manier die consistent is met een andere groep mensen. Het is gerelateerd aan de sociale bewijskracht van juistheid.
Hoe kun je je kennis van prospecttheorie in je bedrijf gebruiken om de besluitvorming van potentiële consumenten te beïnvloeden? Hier zijn enkele tips!
Prospecttheorie is een concept dat het waard is om te kennen, vooral als je een ondernemer of investeerder bent. Door te leren over de gedragingen en emoties die mensen tijdens het koopproces aansteken, kun je de reacties die je wilt van hen uitlokken en effectieve prijsstrategieën creëren. Op hun beurt kunnen mensen die bijvoorbeeld in de aandelenmarkt investeren, hun reacties beter begrijpen en nauwkeurigere financiële beslissingen nemen.
Lees ook: Strategieën voor Effectieve Zakelijke Vergaderingen
Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijencommunity op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest, TikTok.
E-commerce enthousiast die constant op het internet rondzoekt om ervoor te zorgen dat hij geen belangrijke informatie over het starten en opschalen van winstgevende online winkels heeft gemist.
De maatstaf voor de effectiviteit van een marketeer is het aantal conversies, dat wil zeggen…
Als het gaat om AI in muziekproductie, is het het beste in co-creatie, en vooral…
In het artikel van vandaag zullen we het onderwerp van samenwerking tussen de Product Owner…
Elke leider heeft doelen zoals het opbouwen van een team dat op gepaste wijze hoge…
Social media-advertentiecampagnes, direct contact tijdens branche-evenementen, het aanbieden van educatieve materialen om kennis en bewustzijn…
Verschillende kleinere evenementen vormen een Sprint in Scrum. Sprints vormen op hun beurt samen een…