Elke HR-afdeling is op zoek naar medewerkers die waarde kunnen toevoegen aan hun organisatie en helpen bij de ontwikkeling ervan. Investeren in training van medewerkers wordt winstgevend wanneer een bepaalde medewerker begint vanuit de laagste positie in het bedrijf, vervolgens wordt gepromoveerd naar de volgende hogere niveaus en uiteindelijk deel uitmaakt van het managementteam. Professionele ontwikkelingsprogramma’s worden zeker goed ontvangen door kandidaten, aangezien ze hen hoop geven op promotie. De implementatie ervan gaat echter gepaard met verschillende uitdagingen. Lees verder.
Een van de belangrijkste uitdagingen bij de implementatie van loopbaanontwikkelingsprogramma’s is gerelateerd aan de trends die momenteel op de arbeidsmarkt heersen. Er wordt al enige tijd beweerd dat medewerkers van generatie Z en millennials minstens eens in de drie jaar van baan zullen veranderen.
De dagen zijn voorbij dat mensen hun hele leven op één plek werkten en genoten van werkzekerheid. De jongste generaties, opgevoed in de tijd van globalisering en toegang tot het internet, hebben de wereld binnen handbereik, en van baan veranderen is een beslissing die snel en om verschillende redenen wordt genomen.
Professionele ontwikkelingsprogramma’s kunnen een factor worden die zal helpen om medewerkers te behouden – op voorwaarde dat ze zijn ontworpen om aan hun ontwikkelingsbehoeften te voldoen, wat een grote uitdaging voor bedrijven kan zijn.
De wereld verandert dynamisch in de 21e eeuw, wat vooral verband houdt met de groei van het internet en andere moderne technologieën, samen met een verscheidenheid aan softwaretools en digitale oplossingen.
Organisaties kunnen niet reageren op de veranderingen die zich op de markt in hun sectoren voordoen – passief gedrag is gelijk aan het doorgeven van de baton aan de concurrentie. Hetzelfde geldt voor medewerkers.
Professionele ontwikkeling moet een doel op zich zijn, en dit kan alleen worden bereikt door een goed ontworpen ontwikkelingscultuur, waarin de interne professionele ontwikkelingsprogramma’s zullen functioneren.
Het creëren van effectieve leerervaringen voor medewerkers moet worden ondersteund door gekwalificeerde coaches en de juiste tools (mentoring, coaching, training, jobrotatie, uitdagende opdrachten). Het moet worden opgemerkt dat het veel gemakkelijker is om een dergelijke organisatiecultuur te creëren bij het starten van een bedrijf.
Als je mensen vanaf nul inhuurt en aangeeft dat je om hun groei geeft met behulp van professionele ontwikkelingsprogramma’s, zul je zeker mensen vinden die bereid zijn om onder dergelijke voorwaarden te werken.
In het geval van oudere bedrijven, waar dezelfde mensen al jaren werken, kan het veranderen van de organisatiecultuur – net als elke andere wijziging die op de werkplek wordt doorgevoerd – weerstand oproepen vanwege onwetendheid, angst of misverstand. In een dergelijke situatie moet alles in het werk worden gesteld om de gewenste houding van medewerkers te verkrijgen.
Wanneer we het hebben over de uitdagingen die verband houden met de implementatie van professionele ontwikkelingsprogramma’s op de werkplek, moet men de sterke concurrentie van de externe markt benadrukken.
Het aanbod van trainingen en cursussen – zowel ter plaatse als online, gecertificeerd en niet-gecertificeerd, georganiseerd door binnenlandse en buitenlandse instellingen – is momenteel zo breed dat het kan leiden tot een situatie waarin je medewerker meer geïnteresseerd is in het externe aanbod dan in het interne aanbod.
Professionele ontwikkelingsprogramma’s worden gecreëerd volgens de behoeften van het bedrijf – het bedrijf geeft om zijn groei in een bepaalde richting, huurt medewerkers in die gespecialiseerd zijn in specifieke gebieden en plant loopbaanpaden afgestemd op de organisatorische visie.
Enerzijds kan dergelijk gedrag positief worden ervaren door medewerkers, maar anderzijds kan het hen het gevoel geven dat ze zich niet kunnen ontwikkelen op de manier die ze willen. In het geval van een dergelijke werkomgeving zullen programma’s weestand ondervinden vanwege het gebrek aan individualisatie en responsiviteit op de behoeften van de medewerker.
Een gulden middenweg vinden tussen de behoeften en vereisten van beide partijen kan behoorlijk uitdagend blijken te zijn, wat aanpassingen in de programmazicht of veranderingen in posities kan vereisen. Dit kan een aanzienlijk probleem worden, vooral voor individuen met zeer diverse vaardigheden.
Zodra de kandidaat wordt aangenomen voor een functie in een bepaalde afdeling (bijv. marketing) en de loopbaanontwikkelingsprogramma’s zijn opgezet, kunnen hun extra vaardigheden over het hoofd worden gezien. Deze vaardigheden zouden beter kunnen worden benut in een andere afdeling (bijv. HR). Van sector veranderen is tegenwoordig vrij gebruikelijk, dus het doen ervan kan het vertrouwen in capaciteiten buiten die van de organisatie ondermijnen.
Het implementeren van loopbaanontwikkelingsprogramma’s vereist het inhuren van gekwalificeerde coaches en het plannen van tools die hun taken ondersteunen. Het is ook noodzakelijk om plannen te ontwikkelen die zijn afgestemd op de behoeften van het bedrijf en loopbaanpaden voor bepaalde posities. We mogen de auditing van loopbaanontwikkelingsprogramma’s niet vergeten, aangezien de organisatorische behoeften ook kunnen veranderen.
Medewerker ontwikkeling en training is strategisch belangrijk, vooral in een dynamische wereld van verandering. Het implementeren van geschikte programma’s speelt in op de behoeften van het bedrijf, maar gaat gepaard met tal van uitdagingen waarmee de organisatie moet omgaan om de verwachte resultaten te behalen. Het creëren van een organisatiecultuur, het aanpassen aan de behoeften van de medewerker en het vechten tegen markttrends zijn slechts enkele daarvan.
Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube.
HR-manager met een uitstekende vaardigheid om een positieve sfeer te creëren en een waardevolle omgeving voor medewerkers te scheppen. Ze houdt ervan om het potentieel van getalenteerde mensen te zien en hen te mobiliseren om zich te ontwikkelen.
Elke leider heeft doelen zoals het opbouwen van een team dat op gepaste wijze hoge…
Social media-advertentiecampagnes, direct contact tijdens branche-evenementen, het aanbieden van educatieve materialen om kennis en bewustzijn…
Verschillende kleinere evenementen vormen een Sprint in Scrum. Sprints vormen op hun beurt samen een…
Ontvangers grijpen steeds vaker naar videomateriaal. Geschreven vormen worden minder populair. Traditionele bloggers proberen zich…
Copywriting is een extreem populaire professie geworden in de laatste tijd. Er zijn steeds meer…
Heb je ooit het gevoel dat de dag te kort is om alles te doen…