COVID-19 verscheen onverwacht en binnen enkele maanden veranderde het onze realiteit op een manier die volkomen ongelooflijk leek. Mensen blijven zich afvragen of er een kans is om terug te keren naar de oude realiteit, maar het is vandaag duidelijk dat dit misschien niet mogelijk is, en we ons zullen moeten aanpassen aan de nieuwe omstandigheden.
Hoe zorg je ervoor dat je organisch verkeer behoudt om de impact van het coronavirus op je bedrijf te compenseren?
Hoe zorg je voor organisch verkeer -inhoudsopgave:
- De impact van COVID-19 op e-commerce
- Elke site zou een pagina over COVID-19 moeten hebben
- Vind nieuwe en opkomende onderwerpen voor contentcreatie
- Controleer wat converteert
De impact van COVID-19 op e-commerce
Allereerst moet de overtuiging dat e-commerce ongevoelig is voor crises heroverwogen worden. Ja, sectoren die tot nu toe niet aan de voorhoede van digitale handel stonden, zoals levensmiddelen, drogisterijen en apotheken, hebben sterke stijgingen in de verkoop via dit kanaal gezien, maar de rest – vooral mode- en luxe merken – niet.
Over het algemeen zal de e-commerce markt ook sterk worden beïnvloed door de crisis. In de afgelopen jaren stonden mode merken aan de voorhoede van de meest gedigitaliseerde, wat het beste wordt bewezen door de snelle carrière van het Duitse Zalando. Dankzij het consumentvriendelijke beleid van gratis levering en verlengde tijd voor het retourneren van bestelde goederen hebben we vertrouwen gekregen in deze vorm van kleding kopen, maar… de omstandigheden zijn veranderd. Natuurlijk heeft niet iedereen zijn baan verloren, maar de overgrote meerderheid heeft de neiging om geld uit te geven aan niet-essentials verloren. En net zoals we nog steeds voedsel en medicijnen moeten kopen, wat we de laatste tijd het meest online doen, zijn we gewoon gestopt met het kopen van nieuwe kleding, sieraden of schoenen.
Betekent dit dat e-commerce niet de moeite waard is om in te investeren? Helemaal niet! Het feit dat geen enkele crisis eeuwig duurt is natuurlijk een truïsme, maar we moeten ons realiseren dat elke crisis – in grotere of kleinere mate – de verandering van het gedrag van de samenleving beïnvloedt. En gebruik het in je voordeel, want de klanten die je nu bereikt, kunnen langer bij je blijven.
SEO, dat grotendeels gebaseerd is op het bieden van waardevolle content, is een ideaal hulpmiddel voor dit doel. De content die we aan gebruikers aanbieden, moet hen echte voordelen en nuttige informatie bieden. En jij kent je klanten en hun behoeften het beste. Dit betekent op zijn beurt dat je veel zelf kunt doen, zonder de hulp van externe specialisten, op wie je waarschijnlijk nu geen middelen wilt besteden.
Je moet echter weten dat het gedrag van je gebruikers thuis anders is dan wat je misschien eerder hebt waargenomen, en het is een verandering die zal aanhouden. Naast dat ze minder gedreven zijn door de behoefte van het moment, zijn gebruikers ook veel zorgvuldiger in hun zoekopdrachten. Ze zijn eerder geneigd om long-tail, of uitgebreide zoektermen te gebruiken, en – in het algemeen – besteden ze meer tijd aan online onderzoek. Hier ligt jouw kans.
Elke site zou een pagina over COVID-19 moeten hebben
Hoe cynisch het ook mag klinken, je zou om ten minste twee redenen naar het onderwerp COVID-19 moeten verwijzen. Ten eerste is het gewoon een onderwerp met hoge vraag en vaak gezocht. Als je zelfs maar een fractie van die interesse kunt vastleggen, is dat de eerste stap naar succes. Maar probeer geen expert te zijn. Onlangs zijn er zoveel zelfbenoemde virologen en statistici geweest dat je er niet nog een hoeft te zijn, vooral omdat Google al een aantal tools heeft geïmplementeerd die hun bereik beperken.
Focus in plaats daarvan op wat jouw bedrijf doet en, indien mogelijk, toont dat je iemand bent die om anderen geeft. Veel bedrijven hebben zich betrokken bij de hulpverlening tijdens de pandemie en je hoeft geen groot bedrijf te zijn om hetzelfde te doen. Denk na over wat je kunt doen en doe het gewoon. Je financiën hoeven geen obstakel te zijn als je bijvoorbeeld toegang tot kennis of gewoon je tijd aanbiedt.
Tweede, je acties zouden vertrouwen bij je klanten moeten inspireren want van daaruit is het maar een stap naar het verdienen van hun loyaliteit. Als je een restaurant runt, vertel dan welke voorzorgsmaatregelen je neemt om de veiligheid van zowel klanten als je team te waarborgen. Als je producten verkoopt, laat ze weten hoe de productielijn is veranderd om contact tussen werknemers te minimaliseren; en als je een kantoorboekhandel runt, vertel ze wanneer het gesloten is en, indien mogelijk, regel alternatieve manieren om producten te verkopen of te leveren.
Vind nieuwe en opkomende onderwerpen voor contentcreatie
Het vinden van tijdige en gewenste onderwerpen zal cruciaal zijn voor het vastleggen van verkeer. Maar hoe ga je te werk als de situatie ongekend is?
Als het gaat om contentcreatie, zou Google Trends de eerste plek moeten zijn waar je naartoe gaat voor begeleiding. Gezien de werkelijk seismische veranderingen die recentelijk hebben plaatsgevonden, hebben andere zoekwoordonderzoektools, zoals Google Keyword Planner, mogelijk niet de nieuwste gegevens. Google Trends, dat real-time gegevens verzamelt, zal je helpen om enkele stappen vooruit te denken.
Maar om verkeer naar je site met zakelijke potentie aan te trekken, moet je die trends identificeren die waarde hebben voor jouw bedrijf. Denk ook na over het aanpassen van je zoekwoorden om de situatie waarin je klanten zich bevinden weer te geven, zoals het toevoegen van het “thuis” element aan sommige zinnen.
Een andere site die het waard is om te bekijken is Exploding Topics. Dit platform aggregeert gegevens van zoekmachines en gesprekken om onderwerpen te typeren die veelbelovend zijn. Het creëert vervolgens een lijst die je kunt personaliseren en verdiepen door informatie toe te voegen die alleen betrekking heeft op een geselecteerde periode of één industrie.
Controleer wat converteert
Testen in je online operaties is de sleutel tot het identificeren van wat het beste werkt, maar – onder normale omstandigheden – is er vaak niet genoeg tijd om dit goed te onderzoeken. Nu, met het verkeer dat je genereert, kun je proactiever werken aan het effectiever maken van je site in het omzetten van verkeer naar klanten.
Allereerst, bepaal welke zoekwoorden gebruikers typen om je site te vinden en naar welke sites je dat verkeer stuurt. Bekijk Google Analytics en Google Search Console om te bepalen welke pagina’s de grootste dalingen hebben gezien en welke de hoogste afwijspercentages hebben. Voldoen de berichten op deze pagina’s aan de verwachtingen van de gebruikers? Zo niet, dan moet je misschien je content bijwerken en optimaliseren met meer precieze zoekwoorden.
Bijvoorbeeld, als je de configuraties van heatmaps (bijv. HotJara) hebt verzorgd, is het ook het juiste moment om gebruik te maken van de gegevens die daar beschikbaar zijn en – misschien – de informatiearchitectuur van je site te verbeteren.
Tweede, identificeer alle elementen die conversie belemmeren en werk aan het verbeteren ervan. Test bijvoorbeeld het aantal velden dat moet worden ingevuld in het bestelformulier en verwijder de velden die niet nodig zijn. Zorg er ook voor dat je gebruikers de juiste keuze aan betaalopties biedt en – in het algemeen – werk aan het verbeteren van hun ervaring.
En tot slot: haast je, de wereld is veranderd. Het creëren van content op basis van de trends waar mensen nu naar zoeken, zal je helpen de potentiële negatieve effecten van de nieuwe situatie op je organisch verkeer te mitigeren. Om dat te doen, moet je het goed analyseren, dus hier kun je lezen hoe je dat doet met Google Analytics.
Als je geïnteresseerd bent in zakelijke gerelateerde onderwerpen, maar niet alleen, sluit je dan aan bij onze Facebook-gemeenschap!
Kamil Jasiński
Een SEO-specialist die verliefd is op woorden. Constant anderen verrassen met manieren om ze in hun voordeel te gebruiken. Wek haar midden in de nacht en ze begint met je te praten over haar nieuwste SEO-positioneringsidee.