Een van de elementen van een businessplan is de marketingstrategie. Hoewel het niet altijd gewaardeerd wordt door oprichters van startups, is het eigenlijk cruciaal voor de ontwikkeling van het bedrijf en het bereiken van de zakelijke doelen. In het volgende artikel zullen we uitleggen wat een marketingstrategie is, wat het moet bevatten en hoe je het kunt creëren. Lees verder.
Waarom komt een marketingstrategie überhaupt in een businessplan voor, en waarom is het zo belangrijk? Een dergelijke strategie stelt je in staat om activiteiten te identificeren en te plannen die je helpen nieuwe klanten te vinden en je product of dienst te promoten, wat uiteindelijk zal leiden tot verhoogde verkopen. In een businessplan is de marketingstrategie gebaseerd op de marktanalyse. Het bepaalt waar jouw bedrijf in de markt past en hoe het zijn product of dienst zal promoten en verkopen.
De vier P’s zijn de vier essentiële factoren die betrokken zijn bij het op de markt brengen van een product of dienst aan het publiek. De vier P’s zijn product, prijs, plaats en promotie. Dit is een veelgebruikte mix voor het opbouwen van marketingstrategieën. Laten we deze elementen eens nader bekijken.
Als het gaat om het product, moet je je richten op aspecten zoals de handelsnaam, gerelateerde producten, functionaliteit, verpakking, kwaliteit en garantie. Een ander aspect is productpromotie. Hier moet je aandacht besteden aan zaken zoals het beschikbare marketingbudget, reclame en de vormen daarvan, promotiestrategie, verkoop, public relations, enz.
Een ander punt is hoe je van plan bent je product te prijzen. In dit geval moet je je richten op aspecten zoals detail- en groothandelsprijzen, seizoensgebonden prijzen, prijsbeleid, prijsflexibiliteit en mogelijk productbinding.
Plaats is de overweging van waar het product beschikbaar moet zijn. In dit geval is het noodzakelijk om zaken te bespreken zoals transport en logistiek, opslag en voorraadbeheer, distributiekanalen en distributiecentra, evenals orderverwerking.
Om ervoor te zorgen dat een marketingstrategie zo effectief en relevant mogelijk is, moet deze goed voorbereid zijn. Daarom is het belangrijk om enkele belangrijke punten in gedachten te houden. De basis van een dergelijke strategie moet een unieke waardepropositie (USP) zijn. Bereid een beschrijving voor die de uniciteit van jouw bedrijf laat zien en alles benadrukt wat jou van de concurrentie onderscheidt.
Zorg ervoor dat je jouw klanten kent bij het voorbereiden van een marketingstrategie. Je moet begrijpen wat ze verwachten en wat ze leuk vinden. Dit stelt je in staat om een plan te creëren dat geschikt is voor jouw doelgroep. Op dit punt kun je ook de informatie gebruiken die je hebt verzameld tijdens marktonderzoek. Het is een goed idee om verschillende visualisaties zoals grafieken, diagrammen, enz. in dit gedeelte van je businessplan op te nemen.
Een belangrijk element van een marketingplan is budgettering, omdat het bepaalt hoeveel je kunt uitgeven aan je marketinginspanningen. Een goede budgettering zal het gemakkelijker maken om zakelijke doelen te bereiken en de hele strategie realistischer te maken. Aan het einde van dit gedeelte is het de moeite waard om verschillende marketingbrochures of marketingvideo’s op te nemen. Dit maakt altijd een goede indruk.
Wat zijn de voordelen van een marketingstrategie? Wanneer het in een businessplan voorkomt, is het bedoeld om potentiële investeerders te laten zien dat je weet wat je moet doen om succes te behalen, en dat je een gepland schema van promotionele activiteiten hebt.
Het is ook bedoeld om te laten zien hoe je een concurrentievoordeel zult behalen, en hoe je erin zult slagen om aan de behoeften en verwachtingen van je klanten te voldoen. Het mag niet vergeten worden dat marketing en gerelateerde activiteiten bedoeld zijn om de waarde van jouw bedrijf aan de markt te communiceren. Hoe effectiever de communicatie, hoe groter de kans op succes.
Lees ook: 7 belangrijke startuprollen.
Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest.
Een probleemoplosser met 5 verschillende diploma's en eindeloze reserves van motivatie. Dit maakt hem een perfecte eigenaar en manager van een bedrijf. Bij het zoeken naar werknemers en partners zijn openheid en nieuwsgierigheid naar de wereld de kwaliteiten die hij het meest waardeert.
Weet je hoe je de CEO van het bedrijf kunt worden? Veel mensen dromen aan…
De sleutel voor een startup is om erachter te komen wat klanten echt willen. Het…
Iedereen die betrokken is bij enige vorm van bedrijf weet dat het gebrek aan groei…
Hybride remote werk en remote werk zijn twee onderscheidende werkmodellen die worden gebruikt om een…
Een goede werkgever beseft dat het behalen van de verwachte prestaties en resultaten van hun…
Elke generatie heeft bepaalde eigenschappen en waarden die haar unieke karakter vormen. Dit is deels…