Categories: BlogUX-onderzoek

Wat is UX-onderzoek? | UX-onderzoek #1

Wat is UX-onderzoek en wat is de rol van een UX-onderzoeker? In dit artikel introduceren we het onderwerp UX-onderzoek en vertellen we je over de predisposities die nodig zijn om als UX-onderzoeker te werken en zijn dagelijkse taken. We zullen ook enkele belangrijke argumenten geven die het belang van UX-onderzoek in de context van het product en de hele organisatie bewijzen.

Wat is UX-onderzoek? – inhoudsopgave:

  1. Wat is UX-onderzoek
  2. UX-onderzoeker
  3. Waarom UX-onderzoek belangrijk is
  4. Wat is UX-onderzoek? Samenvatting

Wat is UX-onderzoek

UX (gebruikerservaring) onderzoek betreft het bestuderen van de gebruiker van een product (website of applicatie), zijn of haar ervaring ermee, hun behoeften, inzichten en problemen. Die kennis stelt ons in staat om het ontwerp van het product, de site, applicaties, enz. te verbeteren. UX-onderzoek, afhankelijk van de industrie of het interessegebied van de afdeling die het uitvoert, komt in verschillende vormen – individuele diepte-interviews (IDI), concurrentieanalyse (benchmarking), het creëren van persona’s of het uitvoeren van gebruikerstests met behulp van een klikbaar prototype. We zullen in onze toekomstige artikelen meer schrijven over de soorten en voorbeelden van onderzoek.

Het is belangrijk om te onthouden dat er geen enkel ideaal ontwerpproces of enkele definitie van UX-onderzoek is – omdat het afhangt van het project, het product, het bedrijf en de omgeving op een bepaald moment en op een bepaalde plaats.

UX-onderzoeker

UX-onderzoek in een organisatie wordt vaak uitgevoerd door een UX-ontwerper, maar steeds meer bedrijven kiezen voor een aparte functie van UX-onderzoeker. Een UX-onderzoeker is een persoon die zich uitsluitend richt op het uitvoeren en analyseren van onderzoek – dat hij vervolgens doorgeeft aan UX- en UI-ontwerpers. Door UX-onderzoek uit te voeren, onthullen UX-onderzoekers de motivaties, gedragingen en behoeften van gebruikers en analyseren ze hoe zij bepaalde acties op een website of app uitvoeren.

Ze werken zowel met data als met mensen, met gebruikers – zoals bij individuele diepte-interviews (IDI) of gebruikerstests. Dergelijke tests en interviews kunnen zowel op locatie (bijv. op het hoofdkantoor van het bedrijf of in gehuurde ruimtes) als op afstand plaatsvinden met behulp van tools om video van een computer op te nemen terwijl de test wordt uitgevoerd. Ze houden zich ook bezig met het uitvoeren van enquêtes en het verzamelen van feedback van gebruikers.

De belangrijkste rol van een UX-onderzoeker is om meer te leren over gebruikers en hun behoeften en motivaties te ontdekken om producten en diensten te creëren die zijn afgestemd op hun eisen, intuïtief en plezierig in gebruik zijn. Door middel van kwantitatieve en kwalitatieve onderzoeksmethoden voeren ze uitgebreid onderzoek uit en delen ze interessante tips met het UX-ontwerpteam. Het doel van een UX-onderzoeker is om het hele proces soepel te laten verlopen en ervoor te zorgen dat het werk tussen onderzoeker, ontwerper en ontwikkelaar soepel en productief verloopt.

Typische verantwoordelijkheden van een UX-onderzoeker zijn:

  • Het creëren van een onderzoeksplan dat is afgestemd op het product, de situatie en de gelegenheid, evenals het vaststellen van de onderzoeksdoelstellingen
  • Het opzetten en implementeren van een onderzoeksstrategie
  • Nauw samenwerken met UX-ontwerpers, analisten en het ontwerpteam
  • Vereisten verzamelen van de klant
  • Onderzoeks-scenario’s en enquêtevragen opstellen
  • Gebruikers werven voor tests, enquêtes, interviews
  • Enquêtes uitvoeren (kwantitatief onderzoek)
  • Onderzoeksessies modereren
  • Analyse van de resultaten van het uitgevoerde kwalitatieve en kwantitatieve onderzoek, evenals van de gegevens die in de studie zijn gevonden
  • Een beeld van de gebruiker (persona) creëren op basis van hun behoeften, wensen, motivaties en uitdagingen
  • Tips en aanbevelingen verzamelen en doorgeven aan het projectteam, UX/UI-ontwerpteam of ontwikkelaars

Het scheiden van de functie van UX-onderzoeker in een bedrijf wordt een steeds populairdere praktijk en stelt de werknemer in staat om zich alleen op het onderzoeksdeel te concentreren – wat de algehele kwaliteit en resultaten van zijn werk ten goede komt.

Het werk van een UX-onderzoeker zal een goede richting zijn voor nieuwsgierige mensen die graag analyseren en conclusies trekken. Het moet echter worden onthouden dat dit niet alleen het afnemen van interviews met gebruikers is – maar ook lange uren achter een bureau doorbrengen, deskresearch uitvoeren en een enorme hoeveelheid data analyseren. Het is echter een zeer ontwikkelingsgerichte en winstgevende loopbaan, ideaal voor mensen die van analyse houden, vragen stellen en op zoek zijn naar interessante nuances, en die niet per se gepassioneerd zijn over interfaceontwerp – dit wordt overgelaten aan de handen van UX- en UI-ontwerpers.

Waarom UX-onderzoek belangrijk is

UX-onderzoek is fundamenteel in het ontwerpproces en heeft voordelen voor zowel de gebruikers van het product als de organisatie. Het uitvoeren van UX-onderzoek helpt een organisatie op veel niveaus:

  • Het biedt een manier om te begrijpen hoe gebruikers door een site, app of prototype navigeren, en welke ervaringen en emoties daarbij betrokken zijn
  • Stelt je in staat om ideeën, hypothesen en prototypes te veranderen en te verbeteren op basis van de resultaten en analyses van UX-onderzoek in een vroeg ontwerpfase (dit bespaart tijd voor het hele projectteam, evenals waardevol werk voor ontwikkelaars)
  • Het heeft invloed op het ontmoeten en aantrekken van nieuwe klanten, en ontwikkelt de zakelijke mogelijkheden van de organisatie, waardoor het de winstgevendheid en marktpositionering beïnvloedt
  • Identificeert en herstelt defecten in producten en diensten
  • Biedt een betere gebruikerservaring en stelt je in staat om je te onderscheiden van de concurrentie
  • Helpt je om alle gebruikersinteracties met de interface te begrijpen en meer te leren over de klantreis – het pad dat de klant door de website/applicatie neemt
  • De functie is om nauwkeurig de doelgroep te identificeren en promotionele en marketingaanbiedingen, evenals het ontwerp en de functionaliteit van de website/app aan de gebruiker (klant) aan te passen

Wat is UX-onderzoek? Samenvatting

Na het lezen van het artikel is het gemakkelijk te concluderen dat UX-onderzoek niet alleen invloed heeft op de uitstraling en het gevoel van een website, maar op de hele organisatie. Zorgvuldig regelmatig onderzoek uitvoeren helpt om de behoeften van onze gebruikers te begrijpen en onze aanbiedingen af te stemmen op hun eisen. Dit bespaart niet alleen tijd voor het team, maar ook het budget van het bedrijf – aangezien het het risico minimaliseert van het lanceren van een oplossing die niet voldoet aan de behoeften van potentiële klanten.

UX-onderzoek is inderdaad een zeer breed onderwerp. Daarom zullen we in onze toekomstige berichten meer tijd besteden aan het bespreken van de soorten onderzoek, suggesties doen over hoe je onderzoeksvragen kunt stellen, hoe je het onderzoek kunt plannen, een onderzoeksgroep kunt werven en hoe je de verzamelde gegevens kunt analyseren om de resultaten te interpreteren.

Lees ook onze artikelen uit de Ultimate UX Guide serie

Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijencommunity op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest.

Klaudia Kowalczyk

Een grafisch en UX-ontwerper die in zijn ontwerpen overbrengt wat niet in woorden kan worden uitgedrukt. Voor hem heeft elke gebruikte kleur, lijn of lettertype een betekenis. Gepassioneerd in grafisch en webdesign.

View all posts →

Klaudia Kowalczyk

Een grafisch en UX-ontwerper die in zijn ontwerpen overbrengt wat niet in woorden kan worden uitgedrukt. Voor hem heeft elke gebruikte kleur, lijn of lettertype een betekenis. Gepassioneerd in grafisch en webdesign.

Share
Published by
Klaudia Kowalczyk

Recent Posts

Creatieve verlofbeleid. 4 innovatieve soorten verlof die bedrijven aannemen

Verlofbeleid zijn regels en richtlijnen die door werkgevers zijn vastgesteld en die bepalen hoeveel tijd…

55 minutes ago

Hoe word je de CEO van het bedrijf? 3 gemakkelijke ideeën om dichter bij de rol te komen…

Weet je hoe je de CEO van het bedrijf kunt worden? Veel mensen dromen aan…

3 hours ago

Hoe schrijf je een goede probleemstelling voor je startup?

De sleutel voor een startup is om erachter te komen wat klanten echt willen. Het…

4 hours ago

De rol van een chief innovation officer in een bedrijf

Iedereen die betrokken is bij enige vorm van bedrijf weet dat het gebrek aan groei…

7 hours ago

2 efficiënte werkmodellen – hybride remote werk en remote werk – en hoe je ze voor jouw voordeel kunt aanpassen

Hybride remote werk en remote werk zijn twee onderscheidende werkmodellen die worden gebruikt om een…

8 hours ago

Wat is job crafting en wat zijn de voordelen ervan?

Een goede werkgever beseft dat het behalen van de verwachte prestaties en resultaten van hun…

10 hours ago