Wat is UX-onderzoek en wat is de rol van een UX-onderzoeker? In dit artikel introduceren we het onderwerp UX-onderzoek en vertellen we je over de predisposities die nodig zijn om als UX-onderzoeker te werken en zijn dagelijkse taken. We zullen ook enkele belangrijke argumenten geven die het belang van UX-onderzoek in de context van het product en de hele organisatie bewijzen.
UX (gebruikerservaring) onderzoek betreft het bestuderen van de gebruiker van een product (website of applicatie), zijn of haar ervaring ermee, hun behoeften, inzichten en problemen. Die kennis stelt ons in staat om het ontwerp van het product, de site, applicaties, enz. te verbeteren. UX-onderzoek, afhankelijk van de industrie of het interessegebied van de afdeling die het uitvoert, komt in verschillende vormen – individuele diepte-interviews (IDI), concurrentieanalyse (benchmarking), het creëren van persona’s of het uitvoeren van gebruikerstests met behulp van een klikbaar prototype. We zullen in onze toekomstige artikelen meer schrijven over de soorten en voorbeelden van onderzoek.
Het is belangrijk om te onthouden dat er geen enkel ideaal ontwerpproces of enkele definitie van UX-onderzoek is – omdat het afhangt van het project, het product, het bedrijf en de omgeving op een bepaald moment en op een bepaalde plaats.
UX-onderzoek in een organisatie wordt vaak uitgevoerd door een UX-ontwerper, maar steeds meer bedrijven kiezen voor een aparte functie van UX-onderzoeker. Een UX-onderzoeker is een persoon die zich uitsluitend richt op het uitvoeren en analyseren van onderzoek – dat hij vervolgens doorgeeft aan UX- en UI-ontwerpers. Door UX-onderzoek uit te voeren, onthullen UX-onderzoekers de motivaties, gedragingen en behoeften van gebruikers en analyseren ze hoe zij bepaalde acties op een website of app uitvoeren.
Ze werken zowel met data als met mensen, met gebruikers – zoals bij individuele diepte-interviews (IDI) of gebruikerstests. Dergelijke tests en interviews kunnen zowel op locatie (bijv. op het hoofdkantoor van het bedrijf of in gehuurde ruimtes) als op afstand plaatsvinden met behulp van tools om video van een computer op te nemen terwijl de test wordt uitgevoerd. Ze houden zich ook bezig met het uitvoeren van enquêtes en het verzamelen van feedback van gebruikers.
De belangrijkste rol van een UX-onderzoeker is om meer te leren over gebruikers en hun behoeften en motivaties te ontdekken om producten en diensten te creëren die zijn afgestemd op hun eisen, intuïtief en plezierig in gebruik zijn. Door middel van kwantitatieve en kwalitatieve onderzoeksmethoden voeren ze uitgebreid onderzoek uit en delen ze interessante tips met het UX-ontwerpteam. Het doel van een UX-onderzoeker is om het hele proces soepel te laten verlopen en ervoor te zorgen dat het werk tussen onderzoeker, ontwerper en ontwikkelaar soepel en productief verloopt.
Typische verantwoordelijkheden van een UX-onderzoeker zijn:
Het scheiden van de functie van UX-onderzoeker in een bedrijf wordt een steeds populairdere praktijk en stelt de werknemer in staat om zich alleen op het onderzoeksdeel te concentreren – wat de algehele kwaliteit en resultaten van zijn werk ten goede komt.
Het werk van een UX-onderzoeker zal een goede richting zijn voor nieuwsgierige mensen die graag analyseren en conclusies trekken. Het moet echter worden onthouden dat dit niet alleen het afnemen van interviews met gebruikers is – maar ook lange uren achter een bureau doorbrengen, deskresearch uitvoeren en een enorme hoeveelheid data analyseren. Het is echter een zeer ontwikkelingsgerichte en winstgevende loopbaan, ideaal voor mensen die van analyse houden, vragen stellen en op zoek zijn naar interessante nuances, en die niet per se gepassioneerd zijn over interfaceontwerp – dit wordt overgelaten aan de handen van UX- en UI-ontwerpers.
UX-onderzoek is fundamenteel in het ontwerpproces en heeft voordelen voor zowel de gebruikers van het product als de organisatie. Het uitvoeren van UX-onderzoek helpt een organisatie op veel niveaus:
Na het lezen van het artikel is het gemakkelijk te concluderen dat UX-onderzoek niet alleen invloed heeft op de uitstraling en het gevoel van een website, maar op de hele organisatie. Zorgvuldig regelmatig onderzoek uitvoeren helpt om de behoeften van onze gebruikers te begrijpen en onze aanbiedingen af te stemmen op hun eisen. Dit bespaart niet alleen tijd voor het team, maar ook het budget van het bedrijf – aangezien het het risico minimaliseert van het lanceren van een oplossing die niet voldoet aan de behoeften van potentiële klanten.
UX-onderzoek is inderdaad een zeer breed onderwerp. Daarom zullen we in onze toekomstige berichten meer tijd besteden aan het bespreken van de soorten onderzoek, suggesties doen over hoe je onderzoeksvragen kunt stellen, hoe je het onderzoek kunt plannen, een onderzoeksgroep kunt werven en hoe je de verzamelde gegevens kunt analyseren om de resultaten te interpreteren.
Lees ook onze artikelen uit de Ultimate UX Guide serie
Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijencommunity op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest.
Een grafisch en UX-ontwerper die in zijn ontwerpen overbrengt wat niet in woorden kan worden uitgedrukt. Voor hem heeft elke gebruikte kleur, lijn of lettertype een betekenis. Gepassioneerd in grafisch en webdesign.
Verlofbeleid zijn regels en richtlijnen die door werkgevers zijn vastgesteld en die bepalen hoeveel tijd…
Weet je hoe je de CEO van het bedrijf kunt worden? Veel mensen dromen aan…
De sleutel voor een startup is om erachter te komen wat klanten echt willen. Het…
Iedereen die betrokken is bij enige vorm van bedrijf weet dat het gebrek aan groei…
Hybride remote werk en remote werk zijn twee onderscheidende werkmodellen die worden gebruikt om een…
Een goede werkgever beseft dat het behalen van de verwachte prestaties en resultaten van hun…