B2B internetwinkel is een platform voor de verkoop van producten op afstand en de klantenservice voor zakelijke klanten. Om goed te functioneren, moet het de juiste set functies presenteren. De inhoud die op dit soort platform verschijnt, is even belangrijk. Lees het artikel en ontdek hoe de inhoud van de website van de internetwinkel eruit zou moeten zien.
B2B platforms stellen bedrijven die hun activiteiten op de groothandel concentreren in staat om de kwaliteit te verbeteren en de zakelijke relaties met klanten te ontwikkelen. Om deze redenen besluiten steeds meer bedrijven B2B-platforms te gebruiken om hun verkoop te runnen.
Wat is er nodig voor een B2B-winkel? Er zijn verschillende basisfuncties die een goed B2B e-commerce platform moet hebben, en dat zijn: accounts van zakelijke partners, individuele prijslijsten, saldo en handelskrediet, integratie met ERP-systemen, differentiatie van prijzen op basis van de hoeveelheid volumes.
Een succesvolle internetwinkel draait niet alleen om de producten. Het gaat ook om de inhoud die je aan je klanten presenteert. De inhoud moet boeiend en informatief zijn, zodat ze steeds weer terugkomen voor meer. Met een goede inhoudstrategie kun je je conversieratio’s met wel 20% verhogen.
De eerste stap in het creëren van een goede inhoudstrategie is het begrijpen van je doelgroep en hun behoeften. Dit kun je doen door onderzoek te doen naar je concurrenten, klantbeoordelingen te bekijken, sociale media-gegevens te analyseren of zelfs enquêtes uit te voeren. Zodra je weet wie je target, kun je een persona creëren en dienovereenkomstig schrijven.
De volgende stap is uit te zoeken welk type inhoud het beste werkt voor je doelgroep. Er zijn veel verschillende soorten inhoud die je kunt gebruiken, waaronder blogs, video’s, infographics of zelfs podcasts.
Het B2B verkoopplatform moet goed geoptimaliseerd zijn op het gebied van inhoud. Dit is de overeenkomst tussen het platform en de B2C online winkels. Kwaliteitsbeschrijvingen van producten vergemakkelijken het verkoopproces en helpen de marketeers en verkoopvertegenwoordigers.
Het maakt niet uit welk type producten wordt aangeboden – huishoudchemicaliën, bouwmaterialen of auto-onderdelen – de goed doordachte beschrijving van het product kan enorme financiële voordelen voor het bedrijf opleveren. Het kan de verkoopwaarden en andere processen beïnvloeden, zoals het verminderen van het percentage winkelwagentjes dat wordt verlaten.
De originele en goed geschreven productbeschrijving moet solide informatie aan de klant presenteren. Een dergelijke beschrijving maakt een betere indruk dan tekst die rechtstreeks van de website van de producent is gekopieerd, die op elke andere website van de concurrent kan worden gezien. Dit vergroot het vertrouwen van de klant.
Voordat je productbeschrijvingen schrijft, moet je proberen de koper persona te karakteriseren – de klant die we willen aantrekken. Er zijn verschillende vragen te stellen: Wie is mijn klant? Waarom zou hij mijn product kopen? Hoe wordt de aankoop gedaan? Dit alles zal helpen om inhoud te creëren die het besluitvormingsproces van de klant versnelt en vergemakkelijkt.
De beschrijving moet bevatten: informatie over de producent en merk, kenmerken zoals: kleur, maat, materiaal, vermogen, toepassing, wat het belangrijkste concurrentievoordeel is.
Hoewel creatief zijn in de B2B e-commerce wereld moeilijk lijkt, is het voorbereiden van goede inhoud elke keer en moeite waard. Klanten raken meer betrokken bij het verkoopproces wanneer ze toegang hebben tot goede kwaliteitsinhoud, vooral de verteltechniek is efficiënt. Men moet nadenken over welke emoties het geschreven artikel oproept, wat de ervaring van de lezer is, en hoe dit op de best mogelijke manier kan worden gebruikt.
De beschrijving moet met de klant in gedachten worden geschreven. Zelfs als het veel specifieke, technische terminologie bevat, moet het nog steeds consistent, correct en begrijpelijk zijn. Voor complexere ideeën is het beter om afbeeldingen te gebruiken. Veel lezers vinden grafische ontwerpen geloofwaardiger. Om deze reden kan elk deel van de tekst in visuele vorm worden weergegeven om het product, de functies en de constructie direct te tonen.
Inhoud is een vitaal onderdeel van elk bedrijf. Het vormt de persoonlijkheid van een bedrijf, definieert de positie in de markt en bepaalt het succes. Het gaat niet alleen om goed schrijven of het gebruik van pakkende zinnen om aandacht te trekken. Inhoud moet betekenisvol zijn en waarde bieden aan je lezers. Het moet ook consistent zijn met de identiteit en waarden van je merk.
Lees ook: Wat is e-commerce en wie zijn online shoppers?
Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest.
E-commerce enthousiast die constant op het internet rondzoekt om ervoor te zorgen dat hij geen belangrijke informatie over het starten en opschalen van winstgevende online winkels heeft gemist.
Een goede werkgever beseft dat het behalen van de verwachte prestaties en resultaten van hun…
Elke generatie heeft bepaalde eigenschappen en waarden die haar unieke karakter vormen. Dit is deels…
Het is een nachtmerrie voor veel potentiële ondernemers om te horen dat hun startup-idee al…
Elke ondernemer verwacht dat hun bedrijf zo goed mogelijk zal groeien, de verwachte financiële opbrengsten…
Er zijn veel vormen van financiering voor startups op de markt. Het ondersteunen van innovatieve…
Er is geen algemeen aanvaarde uitleg voor UX-ontwerp. Het vakgebied ontwikkelt zich dynamisch, en dat…