Wat zijn de kenmerken van een goede internetcursus? Weet je hoe je de kwaliteit van je online cursus kunt waarborgen? Niemand houdt ervan om tijd te verspillen aan nutteloze en ineffectieve activiteiten, en niemand wil ervoor betalen. Dit geldt des te meer voor internetcursussen. Er zijn elementen waar de makers niet overheen mogen kijken. Welke elementen van een goede internetcursus kunnen we identificeren? Laten we eens kijken…
De inhoud van de cursus is zeer belangrijk. Ten eerste de cursus moet alle informatie bevatten die van de gebruiker wordt verwacht, vooral als dit in de beschrijving van de cursus is aangekondigd. We kunnen het onderwerp van de cursus in de tussentijd niet veranderen of het onderwerp op een gefragmenteerde manier behandelen. Het niet voldoen aan de verwachtingen van klanten brengt het risico van slechte beoordelingen met zich mee die andere potentiële klanten kunnen ontmoedigen.
De maker van een online cursus moet rekening houden met zijn concurrentie – er is veel gratis inhoud beschikbaar op het internet. Om klanten te verwerven die tevreden zullen zijn na de cursus, moet de inhoud worden vergezeld van waarde die niet in gratis materialen te vinden is.
Het is niet de moeite waard om van het ene extreme naar het andere te gaan – te veel informatie zal de deelnemer van de cursus overweldigen. Bij het maken van een online cursus moet men zich realiseren dat onze klant theoretisch geen voorkennis over het onderwerp zal hebben. Presentaties die tot de rand gevuld zijn met dia’s of lange opnames, met een grote hoeveelheid kennis, kunnen de deelnemer effectief ontmoedigen om verder te werken met onze cursussen.
Als we niet in staat zijn om de kennis op een gemakkelijke, beknopte manier te presenteren, is er de suggestie dat onze cursus moet worden verdeeld in kleinere delen. Een dergelijke oplossing zou voordelen moeten opleveren voor beide partijen – de deelnemer zal gemakkelijker kennis verwerven, terwijl de instructeur geen belangrijke delen van de cursus hoeft over te slaan om binnen de tijdslimiet te blijven.
Naast de inhoud zijn er technische kwesties die belangrijk zijn en in overweging moeten worden genomen. De online cursus moet zo worden voorbereid dat elke fase wordt onderscheiden. Onze deelnemers moeten in staat zijn om zelf met de cursus om te gaan zonder de noodzaak om contact op te nemen met de technische ondersteuning – de deelnemers moeten in staat zijn om de cursus zelfstandig te navigeren.
Het is de moeite waard om te onthouden dat hoe gemakkelijker de navigatie, hoe beter. Cursisten moeten zich concentreren op leren en het verwerven van kennis, niet op technische problemen met de cursus en de niet-intuïtieve sturing ervan.
In deze fase van het cursusontwerp is het de moeite waard om te overwegen of het tempo van de cursus juist is. De maker moet de hoeveelheid materiaal afstemmen op de mogelijkheden van zijn deelnemers – de lessen mogen hen niet overweldigen of vervelen. Als we van plan zijn een taak, test of project op te nemen, moeten we voldoende tijd bieden voor de voltooiing ervan, anders kunnen we onze deelnemers onder druk zetten.
Er zijn veel manieren om de online cursus aantrekkelijker te maken. De maker moet beschikbare oplossingen gebruiken, vooral omdat hedendaagse studenten verschillende voorkeuren hebben voor leermethoden. Bij het maken van een cursus hoeven we ons niet te beperken tot video-opnames en presentaties. We kunnen onze studenten een speciale mobiele applicatie, interactieve website of serie podcasts aanbieden. Onze student zal in staat zijn om deze leervormen in zijn vrije tijd te gebruiken.
De selectie van multimedia moet goed doordacht zijn en op een manier worden voorbereid die het leerproces vergemakkelijkt. De vorm van de cursus moet worden afgestemd op het onderwerp, en de multimedia in je cursus moeten passen binnen de gehele structuur van je cursus – maar sommige oplossingen kunnen niet worden opgelegd omdat ze geen goed doen voor de klant.
Interactiviteit vergemakkelijkt de snellere verwerving van kennis. Veel mensen onthouden het onderwerp beter als ze hun kennis in de praktijk kunnen gebruiken. Bijvoorbeeld, veel mobiele applicaties voor taalleren gebruiken interactieve flashcards die de gebruiker zelf kan invullen met woorden. Andere apps gebruiken interactieve spellen, waarbij woorden kunnen worden gekoppeld aan hun buitenlandse tegenhanger.
De auteur van de cursus heeft veel opties en kan verschillende soorten multimedia gebruiken: afbeeldingen, grafieken, audiobestanden, films, animaties, enz. Het opnemen van dergelijke materialen verhoogt de betrokkenheid van de deelnemers en helpt om de inhoud sneller te verwerven.
De koper van de cursus hoopt dat de kennis die hij uit de cursus heeft opgedaan nuttig zal zijn en lang in zijn geheugen zal blijven. Bij elke stap van het cursusontwerp is het nuttig om tests te maken om de kennis te controleren. Met zo’n hulpmiddel kan elke deelnemer zijn voortgang verifiëren en ontdekken welke aspecten van het leren meer aandacht nodig hebben.
Testen hoeven niet te lijken op die we op school hebben gedaan. De testen kunnen meer gevarieerde elementen bevatten en interactief zijn. Bovendien kunnen we het zo structureren dat het een uitdaging wordt – de deelnemer verzamelt punten, badges of prijzen na elke geslaagde test – dit zou hem moeten motiveren voor verder werk.
In het geval van cursussen die live worden gepresenteerd, is er geen probleem met de communicatie tussen de instructeur en de deelnemers. De deelnemers kunnen op elk moment een vraag stellen of een opmerking schrijven, terwijl de instructeur onmiddellijk kan reageren.
Het communicatieproces is beperkt in het geval van cursussen die zijn opgebouwd vóór de uitzending. Problemen ontstaan tijdens alle soorten lessen, maar in een dergelijk scenario kunnen deelnemers hun instructeur niet rechtstreeks vragen. De auteur van de cursus moet een dergelijke situatie voorzien en zijn klanten voorzien van contactgegevens (bijvoorbeeld e-mail). Het is geen directe communicatie in real-time, maar een dergelijke oplossing is veel beter dan je klanten zonder hulp achter te laten.
Veranderingen en ontwikkeling zijn wijdverspreid in alle industrieën – onze kennis over een bepaald onderwerp moet voortdurend worden verfrist. Bij het beslissen over de aankoop van een cursus is er een verwachting dat er in een paar maanden geen behoefte zal zijn om deze opnieuw aan te schaffen. Economisch gezien zou een dergelijke oplossing niet voordelig zijn voor zowel cursusdeelnemers als cursusmakers. Niet te vergeten de voorbereiding, distributie en marketingprocessen.
Vaak is het veel beter om de inhoud van de cursus bij te werken met nieuwe kennis door extra films te maken met actuele kennis. Een dergelijke oplossing kan potentiële klanten aanmoedigen om een cursus aan te schaffen, terwijl de cursusmaker stabiele winsten kan behouden.
Samenvattend zijn er verschillende kenmerken van een goede internetcursus. Een goede cursus betekent voordelen niet alleen voor de deelnemers. Het is voordelig voor de cursusmaker omdat een goed uitgevoerde product zeker winst en meer potentiële klanten betekent.
Dat is alles wat je moet weten over de kenmerken van een goede internetcursus. Lees meer berichten uit onze serie Creëer en verkoop digitale producten.
Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest.
E-commerce enthousiast die constant op het internet rondzoekt om ervoor te zorgen dat hij geen belangrijke informatie over het starten en opschalen van winstgevende online winkels heeft gemist.
Als het gaat om AI in muziekproductie, is het het beste in co-creatie, en vooral…
In het artikel van vandaag zullen we het onderwerp van samenwerking tussen de Product Owner…
Elke leider heeft doelen zoals het opbouwen van een team dat op gepaste wijze hoge…
Social media-advertentiecampagnes, direct contact tijdens branche-evenementen, het aanbieden van educatieve materialen om kennis en bewustzijn…
Verschillende kleinere evenementen vormen een Sprint in Scrum. Sprints vormen op hun beurt samen een…
Ontvangers grijpen steeds vaker naar videomateriaal. Geschreven vormen worden minder populair. Traditionele bloggers proberen zich…