Als een werknemer een visitekaartje van het bedrijf is, moet alles in het werk gesteld worden om ervoor te zorgen dat zij genieten van hun werk, worden voorzien van waardige omstandigheden en zich een integraal onderdeel van het geheel voelen. Anders zullen zij zeker meer dan eens de gelegenheid hebben om hun mening met derden te delen zonder begrepen te worden op de werkplek. Die mening zal op zijn beurt als veel geloofwaardiger worden waargenomen dan de slogans die door de entiteit die hen in dienst heeft geplaatst, zelfs in de best ontworpen reclame, zijn geplaatst.
Interne PR – inhoudsopgave:
- Interne PR – wat is het?
- Interne PR – waarom is het de moeite waard?
- Interne PR-tools
- FAQ. Vragen en antwoorden
Een ondergewaardeerde werknemer zal zeker niet geneigd zijn om inspanningen te leveren voor het welzijn van een organisatie die zijn of haar waarde niet erkent, om nog maar te zwijgen van een gevoel van erbij horen. Om dit te voorkomen, is interne PR gecreëerd. In dit artikel beantwoorden we de vragen wat het is, welke tools het gebruikt en welk effect kan worden bereikt door het in uw eigen bedrijf te implementeren.
Interne PR – wat is het?
Interne PR (Public Relations) wordt begrepen als een set van activiteiten die gericht zijn op het beheren van de relaties tussen de werkgever en de werknemer. Als gevolg hiervan moet de werkgever in de perceptie van de werknemer op de gewenste manier verschijnen – bijvoorbeeld als degene die zorgt voor stabiele werkgelegenheid, fatsoenlijke beloning, zich bekommert om de sfeer op het werk, mogelijkheden voor ontwikkeling creëert, de inspanning waardeert, het team als een echte leider versterkt, terwijl hij betrokken is bij de kwesties van sociale verantwoordelijkheid van zijn bedrijf.
Waar is dit allemaal voor? Het belangrijkste doel is zeker niet om het ego van de werkgever te vleien, maar om meetbare, in winst en verlies berekende, zakelijke resultaten te behalen. Het is al lang bekend dat een tevreden werknemer een efficiënte werknemer is. We kennen ook de kracht van de zogenaamde fluistermarketing, waarin persoonlijke gevoelens, analyses, aanbevelingen of waarschuwingen de mogelijkheid belichamen om de beslissingen van anderen te beïnvloeden. Tegelijkertijd is het de meest betrouwbare vorm van promotie of anti-reclame omdat het niet gemotiveerd is door winst.
Daarom doen werkgevers hun best om positieve gevoelens over de organisatie te versterken en de escalatie van potentiële crises te voorkomen. De sleutel tot succes in dit opzicht is effectieve communicatie, die een tweerichtingsvorm aanneemt. De werknemer moet worden opgemerkt, en zijn of haar mening moet niet zozeer gehoord als wel geluisterd worden. Het meest waardevolle kapitaal is al beschikbaar – je hoeft het alleen maar te grijpen.
Bovendien, terwijl woorden alleen misschien voldoende zijn als het gaat om externe public relations, voelen de werknemers die in het centrum van de gebeurtenissen van het bedrijf staan dat de genomen beslissingen concrete stappen in hun uitvoering vereisen. Een discrepantie tussen de verklaringen en de daadwerkelijke acties zal zeker snel opgemerkt worden – daarom vereist interne PR van de mensen die ervoor verantwoordelijk zijn maximale transparantie in woorden en daden.
Interne PR – waarom is het de moeite waard?
Effectieve interne PR-activiteiten maken het mogelijk om het potentieel dat sluimert in werknemers volledig te benutten. Degenen die tevreden zijn met hun arbeidsomstandigheden zullen efficiënter voor de organisatie werken, hun belang voor de organisatie, hun verbondenheid ermee en de doelgerichtheid van hun acties waarnemend. Allen streven naar hun eigen en de ontwikkeling van het bedrijf.
Dit effect kan worden gemaximaliseerd door de synergie die wordt bereikt door het integreren van werknemers. Een goede werksfeer is een van de belangrijkste factoren in de ogen van werknemers. Als dit wordt bereikt, zullen teamleden zich volledig op hun taken concentreren, niet afgeleid worden door mogelijke conflicten in de groep en meer bereid zijn om informatie onderling uit te wisselen; een gevoel van erbij horen zal hen verder mobiliseren om voor het gemeenschappelijke goed te werken.
Tevredenheid van werknemers vermindert ook het risico van lege posten, kosten die gepaard gaan met werving en het proces van het inwerken van nieuwe mensen in hun verantwoordelijkheden. Kennis van de organisatie is een uiterst waardevol bezit dat kan worden gebruikt om de organisatie te verbeteren of de risico’s ervan te mitigeren – zolang je luistert naar degenen die met verschillende dagelijkse problemen worden geconfronteerd en ideeën kunnen genereren. Tenslotte zal een werknemer die zich identificeert met het bedrijf waarvoor hij of zij werkt, de beste reclame zijn. De informatie die van binnenuit de organisatie komt, is het meest waardevol vanuit het perspectief van de ontvangers.
Interne PR-tools
Als we naar de specifics kijken, zijn er veel tools om interne PR op te bouwen. Ze maken het mogelijk om informatie effectief binnen het bedrijf te verspreiden, mensen te motiveren om te werken en teamgeest op te bouwen waarmee zelfs de meest verre doelen kunnen worden bereikt. Onder hen zijn:
- mailings,
- nieuwsbrieven,
- trainingsmaterialen,
- borden,
- videochats,
- briefings,
- radiozenders,
- wedstrijden,
- ideeënbussen,
- conferenties,
- gezamenlijke lunchpauzes,
- integratiereizen,
- evenementen.
Lees ook: hoe te communiceren op het werk om effectiever te zijn en doelen sneller te bereiken?
Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze Facebook-gemeenschap om in contact te blijven!
Zofia Lipska
Met meer dan 10 jaar ervaring in digitale marketing weet Sophia niet alleen de regels van deze industrie, maar weet ze vooral ook hoe ze deze kan doorbreken om uitstekende en creatieve resultaten te behalen.
The most important questions
-
Wat is interne PR?
Interne PR is een set van activiteiten die gericht zijn op het beheren van de relaties tussen de werkgever en de werknemer om de laatste te tevreden te stellen.
-
Waarom is interne PR belangrijk?
Interne PR maakt het mogelijk om een gemobiliseerde workforce en geïntegreerde teams op te bouwen die de beste reclame vormen voor de acties van de werkgever.