Als je je product op internet verkoopt, is dit het juiste moment om te ontdekken hoe Google Shopping werkt. Zoekadvertenties zijn momenteel een van de populairste en meest effectieve manieren om klanten aan te trekken. Momenteel richt maar liefst 76% van de mensen hun eerste zoektocht naar een product op een zoekmachine. Om deze reden is het verstandig om ons budget te investeren in een goed voorbereide en geoptimaliseerde AdWords-campagne, die waarschijnlijk de verwachte voordelen zal opleveren. Google heeft de afgelopen maanden een andere van zijn diensten gelanceerd, waardoor de e-commerce-industrie volledig nieuwe mogelijkheden heeft gekregen.
Klanten kopen met hun ogen. Dit is een oude marketingwaarheid die in praktisch elk gebied van reclame waar is.
Al enige tijd spelen foto’s van producten of geleverde diensten een uiterst belangrijke rol in de promotie van elk bedrijf. Dit is zelfs merkbaar in het geval van online winkels, waar de presentatie van het aanbod de interesse en potentiële verkopen kan bepalen.
Tot nu toe kon de e-commerce-industrie alleen gebruikmaken van standaard gesponsorde links, die, hoewel ongelooflijk effectief, geen directe vergelijking van producten en hun prijzen mogelijk maakten. Google Shopping heeft dat veranderd.
Google Shopping is al geruime tijd op de markt. Het is een potentiële bedreiging voor prijsvergelijkingsdiensten, die al aan populariteit winnen onder eigenaren van online winkels.
Dus, hoe werkt Google Shopping? Momenteel, wanneer we een specifieke productnaam of categorie invoeren waarin het gevonden moet worden, vinden we naast de standaard gesponsorde links en organische resultaten één extra vak. Bij nadere inspectie zal men opmerken dat het geselecteerde producten uit verschillende winkels toont, met gelijktijdige presentatie van hun prijzen en ontwerpen.
Deze advertenties worden Product Listing Ads genoemd en zijn rechtstreeks gekoppeld aan ons Google Ads-account.
Het presenteren van producten samen met een foto en hun prijzen is een enorme stap vooruit in de manier waarop reclamecampagnes voor online winkels functioneren. Google merkte dit potentieel onmiddellijk op en maakte er een wederzijds voordeel van.
De e-commerce markt ontwikkelt zich in vrijwel elk land zeer dynamisch, en tegelijkertijd is het een van de meest effectieve manieren om in de industrie van prijsvergelijkingsdiensten te verschijnen. Hoewel de PLA geen kwaad kan, krijgt de potentiële klant een veel uitgebreidere mogelijkheid om het gewenste product te kiezen.
Product Listing Ads, in tegenstelling tot Google Ads, gebruiken geen lijst met zoekwoorden, maar alleen een speciaal voorbereide bestand met een lijst van alle producten die we van plan zijn te adverteren.
Deze oplossing heeft zijn voor- en nadelen, voornamelijk omdat de juiste afstemming van producten op de zinnen die door de potentiële klant zijn ingevoerd, aan Google-scripts is overgelaten. Een goede beschrijving van ons aanbod bevordert echter een aanzienlijke vermindering van niet-overeenkomende of toevallige weergaven.
Wanneer een potentiële klant een interessante zin invoert met betrekking tot een geselecteerd product, ziet hij/zij een prijsvergelijking met de adressen van specifieke winkels. Adverteren met Google Shopping wordt steeds populairder en begint zich dus te kenmerken door toenemende effectiviteit, voornamelijk vanwege de grafische presentatie van het product – zelfs voordat de keuze voor een interessante online winkel is gemaakt.
De export van het tweede type bestand wordt momenteel aangeboden door de meeste online winkel-scripts die op onze markt beschikbaar zijn. Deze informatie moet worden geïmporteerd naar ons Google Merchant Center-account, wat niet moeilijk te configureren zou moeten zijn.
Als we de vereisten op orde hebben, blijft het over om ons Google Ads-account te koppelen aan Google Merchant Center en onze eerste productcampagne te creëren. Net als in het geval van gesponsorde links is de kwaliteitscore en het maximale tarief dat we kunnen betalen voor één doorverwijzing van het grootste belang voor de volgorde van weergegeven producten.
Op dit punt wordt het zeer belangrijk om de online winkel zelf goed te optimaliseren, aangezien Google veel waarde hecht aan de landingspagina.
Zoals altijd is het antwoord een beetje lastig. Een Product Listing Ads-campagne alleen kan ons geen verkoopstijging bieden wanneer ons aanbod niet erg concurrerend is en de online winkel zelf ons niet aanmoedigt om aankopen te doen.
Echter, in het geval van bedrijven met aantrekkelijke producten en hun juiste presentatie, hebben uitgevoerde campagnes meer conversies opgeleverd dan enige andere acties die tot nu toe zijn uitgevoerd.
Google Shopping is geen must in de e-commerce-industrie. Het is nog steeds een nieuwe methode voor de promotie van online winkels. Vergeet echter niet dat de ervaring die op dit moment is opgedaan in de toekomst zal lonen wanneer onze concurrenten volledig vertrouwen op de nieuwe mogelijkheden.
Nu je al hebt ontdekt hoe Google Shopping werkt, is het tijd om te ontdekken: Hoe schrijf je een e-commerce productbeschrijving die de verkoop stimuleert?
Wil je in contact blijven met onze inhoud? Sluit je aan bij onze Facebook-gemeenschap
E-commerce enthousiast die constant op het internet rondzoekt om ervoor te zorgen dat hij geen belangrijke informatie over het starten en opschalen van winstgevende online winkels heeft gemist.
Als je verkoopt op 's werelds populairste marktplaats, maak je je zeker zorgen over de…
De maatstaf voor de effectiviteit van een marketeer is het aantal conversies, dat wil zeggen…
Als het gaat om AI in muziekproductie, is het het beste in co-creatie, en vooral…
In het artikel van vandaag zullen we het onderwerp van samenwerking tussen de Product Owner…
Elke leider heeft doelen zoals het opbouwen van een team dat op gepaste wijze hoge…
Social media-advertentiecampagnes, direct contact tijdens branche-evenementen, het aanbieden van educatieve materialen om kennis en bewustzijn…