Onder de primaire financieringsbronnen voor de activiteiten van verschillende soorten NGO’s zijn subsidies van particuliere of publieke fondsen, EU-fondsen, leningen, lidmaatschapsbijdragen of sponsoring. Donerende partijen – donoren of investeerders (zowel individuen als rechtspersonen die een bedrijf voeren) – kunnen ook aanzienlijk bijdragen aan NGO’s. Daarom, wat te doen om dit type financiering voor uw organisatie te werven en donoren en investeerders voor uw NGO te vinden.

Hoe donoren en investeerders voor uw NGO te vinden – inhoudsopgave:

  1. Identificeer uw behoeften
  2. Begin met uw lokale gemeenschap
  3. Voer goed onderzoek uit
  4. Doe een belofte
  5. Hoe donoren en investeerders voor uw NGO te vinden – samenvatting

Identificeer uw behoeften

Heeft uw organisatie middelen nodig om de dagelijkse operaties te financieren, of voert het een specifiek project uit en zoekt het naar manieren om het budget rond te krijgen? Het is cruciaal om de behoeften van de organisatie in het begin te bepalen om de zoektocht naar donoren of investeerders voor uw NGO te vergemakkelijken. Op deze manier bereidt u informatie voor over het bedrag aan ondersteuning dat nodig is, het doel waarvoor de ondersteuning kan worden verkregen, of de voordelen die een externe entiteit kan behalen door te doneren.

Als u alle kwesties vroeg in (en ook in termen van de presentatie van de resultaten van uw activiteiten tot nu toe) doorneemt, kunt u specifieke informatie geven tijdens de gesprekken, wat zeker positieve feedback zal opleveren. Feitelijk blijven – dat is de sleutel!

Vergeet ook niet dat donoren u niet alleen contant geld kunnen geven, maar ook in natura geschenken. Misschien heeft u kantoorapparatuur, computersoftware of een speciaal apparaat nodig om uw doelen te bereiken.

Begin met uw lokale gemeenschap

In het begin zult u het gemakkelijkst steun kunnen vragen van lokale bedrijven die hun activiteiten met maatschappelijk verantwoord ondernemen in gedachten uitvoeren en waarvan u weet dat ze mogelijk geïnteresseerd zijn in het helpen van uw organisatie. Beperk u echter niet alleen tot kleinere of grotere bedrijven – u weet nooit wie u uiteindelijk zult overtuigen. Aan de andere kant, als meer dan één bedrijf akkoord gaat met uw voorstel, komt u financieel beter uit.

Bovendien is het de moeite waard om ook hulp van uw omgeving te zoeken – u kunt rekenen op mensen dichtbij u, andere NGO-leden of vrijwilligers die besluiten te doneren (naar beste vermogen). In dit opzicht is het belangrijk om al uw relaties te onderhouden: met collega’s, vrienden, voormalige collega’s, mensen die u op lokale feesten, evenementen en andere gelegenheden hebt ontmoet. Zij kunnen investeerders voor uw NGO worden – u weet niet eens hoeveel u kunt winnen met zo’n netwerk!

Voer goed onderzoek uit

Zowel particuliere als zakelijke donoren kiezen meestal voor het ondersteunen van initiatieven die ideologisch dicht bij hun overtuigingen of dagelijkse activiteiten staan. Om deze reden is het zo cruciaal om goed onderzoek te doen gericht op het zoeken naar financiële ondersteuning, niet alleen onder bedrijven of kleinere ondernemingen, maar ook onder individuen die erkend zijn in de lokale omgeving.

Het uitvoeren van nationaal of zelfs internationaal marktonderzoek naar donatiemogelijkheden zou uw volgende stap moeten zijn. Maar hier moet u zich voorbereiden op veel meer concurrentie, grotere moeilijkheden bij het leggen van contacten of langere zoektijden. Daarom heeft u geduld en doorzettingsvermogen nodig. Verlies de hoop niet dat u uiteindelijk een persoon of bedrijf zult vinden voor wie bepaalde onderwerpen, waarden of ideeën net zo belangrijk zijn als voor u.

Hoe donoren en investeerders voor uw NGO te vinden

Doe een belofte

Wat is het meest overtuigende om te doneren? Ongetwijfeld de voordelen die uw donoren krijgen door dit te doen! Bij het onderhandelen met potentiële investeerders voor uw NGO, moet u hen een belofte doen over wat zij zullen krijgen van het ondersteunen van uw organisatie. De beloftes kunnen onder andere grotere zichtbaarheid omvatten (door transparantie over de financieringsbronnen van de NGO – vooral belangrijk voor lokale filantropen), de kans om een rol te spelen in het georganiseerde project of de mogelijkheid om informatie over de resultaten die u heeft behaald te gebruiken om hun eigen bedrijven te promoten.

In dit gebied is het de moeite waard om informatie voor te bereiden over uw activiteiten of eerder georganiseerde projecten, vooral in termen van budgettering (financiële resultaten) en de behaalde effecten. Bovendien zal elke particuliere of zakelijke donor de manier waarop u uw waardering toont, waarderen, denk gewoon aan individueel afgestemde ideeën voor officiële erkenning of dankbetuigingen.

Hoe donoren en investeerders voor uw NGO te vinden – samenvatting

Bij het uitvoeren van fondsenwervingsactiviteiten moet u proberen steun te werven uit elke mogelijke bron – zonder particuliere of zakelijke donoren of investeerders voor uw NGO te vergeten. De bovenstaande tips zouden nuttig moeten zijn op dit gebied (zowel in termen van acquisitie als behoud) en zijn een goed startpunt voor elke NGO.

We hebben echter duidelijk niet alle manieren van het verkrijgen van middelen opgenomen – u kunt ook proberen investeerders voor uw NGO aan te trekken via een speciaal evenement gericht op een fondsenwervingsdoel en dit combineren met bijvoorbeeld een openbare inzameling. Wat u besluit hangt af van het eerste genoemde element: Uw financiële behoeften. Begin daarmee, en implementeer dan stap voor stap uw fondsenwervingsplan. Zo zult u zeker uw gewenste doel bereiken!

Als u onze inhoud leuk vindt, sluit u dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest, TikTok.

Andy Nichols

Een probleemoplosser met 5 verschillende diploma's en eindeloze reserves van motivatie. Dit maakt hem een perfecte eigenaar en manager van een bedrijf. Bij het zoeken naar werknemers en partners zijn openheid en nieuwsgierigheid naar de wereld de kwaliteiten die hij het meest waardeert.

View all posts →