Hoe de verkoop te verhogen zonder de prijzen te verlagen? 18 ideeën

Adverteren op Facebook, remarketing, marktplaatsen… Er zijn veel manieren om klanten te bereiken. Hier zijn 18 ideeën om de verkoop te verhogen zonder de prijzen te verlagen – kijk snel!

Hoe de verkoop te verhogen?

1. Voeg uw bedrijf toe aan Google Maps om de verkoop te verhogen

Mensen die geïnteresseerd zijn in het kopen van producten of diensten (vooral kappers, schoonheidsspecialisten, sportscholen of automechanics) zoeken vaak naar hen in de buurt van hun woonplaats. Daarom toont Google al lange tijd resultaten en zoekopdrachten die nauw aansluiten bij hun geolocatie. En zo, na het invoeren van de voorbeeldzin “automechanic” in Google, worden de resultaten voor een specifieke locatie weergegeven, bijvoorbeeld automechanics uit Mainz, niet uit heel Duitsland.

Na het invoeren van de zin “schoonheidsspecialist” of “schoonheidsspecialist Mainz” in Google, tonen de zoekresultaten niet alleen advertenties en links naar websites, maar ook een kaart met lokale schoonheidssalons erop gemarkeerd.

Bovendien is er aan elk punt op de kaart een virtueel visitekaartje toegevoegd met openingstijden, contactgegevens en klantbeoordelingen. Daarom is het de moeite waard om potentiële klanten te informeren over de aanwezigheid op een bepaalde plek door uw bedrijf toe te voegen aan Google Maps – des te meer omdat het volledig gratis is.

2. Verkoop via partners

Denk aan partners en integraties. Zoek bedrijven en portals met vergelijkbare onderwerpen en stel samenwerking met hen voor. Als u bijvoorbeeld reizen naar het buitenland verkoopt, kunt u contact opnemen met reisbenodigdhedenwinkels of verschillende reisportals om uw banners weer te geven of uw diensten aan te bevelen via een affiliate-programma. Als u een Engelse vertaler bent, werk dan samen met bijvoorbeeld copywritingbedrijven. Zoek naar verbindingen en zakelijke kansen waar u maar kunt. Op deze manier verhoogt u uw kans om veel nieuwe klanten te bereiken die mogelijk geïnteresseerd zijn in uw diensten. Als u niet het budget heeft om commissie te betalen, overweeg dan om elkaars ruildiensten aan te bevelen.

3. Verkoop op marktplaatsen

Marktplaatsen zijn online verkoopplatforms (of markten), meestal thematisch, waarop u uw producten of diensten kunt tonen. Verkopen via marktplaatsen is een goed idee, vooral voor beginnende merken die nog niet te veel klanten hebben en het moeilijk vinden om door de concurrentie heen te breken. Marktplaatsen worden elke dag door duizenden internetgebruikers bezocht.

Dergelijke platforms bieden de mogelijkheid om een enorm aantal kopers te bereiken. In ruil daarvoor rekenen ze echter vrij hoge verkoopcommissies, meestal rond de 20-30%.

4. Bouw een sociale media gemeenschap

Sociale media, ondanks de afnemende reikwijdte, maken het nog steeds mogelijk om duizenden ontvangers te bereiken, een groep toegewijde fans op te bouwen en directe verkoop te genereren. Kies het juiste sociale kanaal en laat uw potentiële klanten kennis met u maken. Bouw goede relaties op en vertel mensen op een interessante manier over uw bedrijf. Betrek uw fans: stel vragen, chat, reageer, deel uw meningen over iets, laat uw producten zien en foto’s achter de schermen, blijf op de hoogte en gebruik trends.

Helaas is er geen recept voor succes in een week. Maar als u consistent en geduldig bent met wat u doet, zal sociale media u zeker helpen om de verkoop te verhogen en uw bedrijf te laten groeien.

5. Adverteer op Google AdWords

Google AdWords, of advertenties die worden weergegeven op de Google-zoekmachine en zijn contentnetwerk, stelt u in staat om nieuwe klanten te bereiken, oude klanten aan te trekken en de verkoop te verhogen. Uw advertenties kunnen worden getoond aan gebruikers die zoeken naar termen die verband houden met uw producten en diensten of verschillende websites over vergelijkbare onderwerpen bekijken.

Als u bijvoorbeeld een porseleinwinkel runt, kunt u adverteren voor “porseleinen koffiekopjes”. Wanneer een gebruiker deze invoert op Google, verschijnt uw advertentie naast de zoekresultaten of op websites die met dat onderwerp verband houden.

6. Adverteer op Google Shopping

Google Shopping is een dienst die is gemaakt voor online winkels, die opereert onder het Google Merchant Center. De dienst stelt u in staat om uw aanbod te presenteren met behulp van productadvertenties, dat zijn advertenties die een afbeelding van het product, de prijs en de naam van de verkoper bevatten.

Om productcampagnes te maken, moet u uw AdWords account koppelen aan uw Merchant Center-account.

7. Adverteren op Facebook zal de verkoop verhogen

Een reclamecampagne op Facebook stelt u in staat om een goed gedefinieerde doelgroep te bereiken die mogelijk geïnteresseerd is in uw producten of diensten. Op deze manier kunt u bewoners van specifieke steden en wijken, mensen die hun eigen bedrijf runnen, fans van concurrentie op Facebook, mensen met specifieke interesses en zelfs vrienden van uw fans en gebruikers die uw website in de afgelopen 30 dagen hebben bezocht, bereiken.

8. Maak gebruik van trends

Observeer de fenomenen die zich in het netwerk voordoen en reageer daarop. Bijvoorbeeld, de lente is de tijd waarin internetgebruikers meer informatie en aanbod zoeken over doe-het-zelf – vooral gereedschap en metalen artikelen. 66% van de mensen die verschillende reparaties of aanpassingen in het voorjaar plannen, zoeken naar dergelijke artikelen op het internet. In juli daarentegen neemt het aantal aanvragen met betrekking tot elektrische apparaten, artikelen voor huis en interieurontwerp, vooral dekens en kussens, toe. Het is de moeite waard om hiervan te profiteren door advertentiecampagnes van tevoren voor te bereiden en tegelijkertijd uw marketingbudget te verhogen.

9. Maak gebruik van remarketing

Remarketing stelt u in staat om advertenties te tonen aan mensen die eerder uw website hebben bezocht. Uw advertenties kunnen hen volgen wanneer ze informatie op Google zoeken, het web doorbladeren of verschillende mobiele applicaties gebruiken en hen herinneren aan uw merk.

Dankzij dit kunt u bijvoorbeeld mensen bereiken die een product aan hun winkelwagentje hebben toegevoegd maar de transactie niet hebben voltooid, of klanten die u wilt aanmoedigen tot verdere aankopen.

10. Neem deel aan forums en themagroepen

U kunt ook uw producten en diensten promoten op forums en themagroepen waar uw potentiële klanten zich bevinden. Vergeet echter niet dat niemand van spam houdt. Als u een winkel met computerhardware runt, kunt u bijvoorbeeld deelnemen aan onderwerpen die verband houden met laptops en computers en internetgebruikers adviseren bij de keuze van apparatuur – en zo het imago van een expert in hun branche opbouwen – terwijl u af en toe uw producten aan hen aanbeveelt.

11. Stuur monsters

Als u de mogelijkheid heeft om uw producten (bijvoorbeeld in de vorm van een monster of een miniatuur van het product) in kantoorbenodigdhedenwinkels of tijdens evenementen waar uw potentiële klanten verschijnen, te presenteren, maak daar dan gebruik van. Een klein cadeau dat rechtstreeks aan de betrokken persoon wordt overhandigd, zal de klant helpen uw merk beter te onthouden en het te associëren met een positieve ervaring. Om de kans op een verkoop te vergroten, kunt u dit bijvoorbeeld doen in ruil voor het verstrekken van contactgegevens, zoals een e-mailadres.

12. Zorg voor SEO – dat is essentieel om de verkoop te verhogen

SEO is een concept dat elke ondernemer zou moeten kennen. De website zelf is niet genoeg om geld te verdienen. De website heeft verkeer nodig, dat zijn klanten die die website zullen bezoeken. Hiervoor is het de moeite waard om deze taak voor hen te vergemakkelijken en een goede positie in de zoekmachine te waarborgen – zodat een specifieke website de eerste is die de gebruiker vindt bij het zoeken naar informatie die verband houdt met een bepaalde branche, product of dienst. Goed uitgevoerde SEO zal zorgen voor een verhoogde zichtbaarheid van de website en merkbekendheid onder klanten.

En als u uw SEO-tekstcreatie wilt verbeteren, lees dan ons artikel: “SEO content writing

13. Creëer een blog

Het schrijven van een bedrijfsblog is een goede manier om het imago van uw bedrijf op het internet op te bouwen. Het kan ook het verkeer op de website of in de winkel verhogen. Naarmate er regelmatig interessante en inhoudelijke content op de blog verschijnt, zullen lezers deze vaker bezoeken. Als een bedrijf zich op de blog presenteert als professioneel en betrouwbaar, zal dit imago zich ook verspreiden naar zijn producten en diensten.

Sommige bedrijven besteden blogs uit aan hun medewerkers, terwijl anderen copywriters inhuren. Het is belangrijk dat de contentcreatie wordt gedaan door iemand die ten minste een beetje kennis heeft van de branche, correct kan schrijven en ook tijd kan vinden om een blog te onderhouden.

14. Schrijf gastartikelen

Neem contact op met de verschillende portals, websites en themablogs die uw potentiële klanten bekijken en bied hen een gastartikel aan. Als u bijvoorbeeld een winkel in kruidenmedicijnen runt, kan het een goed idee zijn om een artikel te schrijven over goedkope, natuurlijke vervangers voor dure crèmes. Als u zich bezighoudt met 3D-printen voor bedrijven, kunnen technologieportals geïnteresseerd zijn in een artikel over de specificaties van een dergelijk bedrijf.

Op deze manier heeft u de kans niet alleen nieuwe klanten te bereiken, maar ook uw aanwezigheid op het internet te markeren. Bovendien komt het ook de SEO ten goede. Het helpt ook om uzelf te presenteren als een expert en een betrouwbaar, betrouwbaar bedrijf. Als u geen tijd heeft om te schrijven, probeer dan interessante artikelen en het laatste nieuws uit de branche te vinden en daar commentaar op te geven. U kunt ook uw meningen naar journalisten sturen. Er is een kans dat uw opmerking in de publicatie wordt opgenomen.

15. Zorg voor de gebruikerservaring

De website van een online winkel moet aanmoedigen tot winkelen – zowel qua uiterlijk als gebruiksgemak. Het moet zijn ontworpen om te voldoen aan de behoeften van niet alleen de verkoper, maar vooral de klanten. In veel winkels is het registratieproces vervelend en tijdrovend, net als de aankoopprocedure zelf, wat ervoor zorgt dat veel klanten ontmoedigd raken en afhaken. Het doorlopen van de winkelwagentje, alle velden invullen, de transactie afronden… Misschien is het de moeite waard om dit te vereenvoudigen?

Experimenteer met formulieren en A/B-tests om te controleren welke het meest handig zijn voor klanten? Of om te kopen zonder registratie? De implementatie van sommige van die veranderingen hoeft niet veel tijd of gespecialiseerde vaardigheden te kosten. Het kan echter het voor klanten gemakkelijker maken om de e-shop te gebruiken en de conversie aanzienlijk verhogen. Vooral in een tijd waarin consumenten steeds meer aandacht besteden aan het gemak van winkelen in plaats van aan prijzen.

16. Deel de flyers uit

Sluit uzelf niet af voor offline activiteiten. Laat flyers achter op de plaatsen waar u verwacht uw potentiële klanten te ontmoeten. Als u bijvoorbeeld een cateringbedrijf runt, kan het een goed idee zijn om flyers mee te nemen naar lokale kantoorgebouwen of sportscholen. Simpel, nietwaar?

17. Verschijn op de beurzen

De agenda van een ondernemer is altijd druk, maar het is de moeite waard om wat tijd vrij te maken voor branchebijeenkomsten, themabeurzen en conferenties. Daar kunt u potentiële klanten ontmoeten en waardevolle zakelijke contacten leggen. Praat met mensen, vertel over uw bedrijf, geef visitekaartjes, verzamel feedback, maak vrienden en verkoop het. Hoe meer mensen over uw bedrijf leren, hoe beter.

18. Volg de effecten

Stel je voor dat een van de doelen van het merk was om de verkoop van ringen met 30% te verhogen in de eerste twee maanden. Gedurende deze tijd is het de moeite waard om te verifiëren hoe ver het merk is gekomen in het bereiken van dit doel. Welke campagnes genereerden de meeste verkopen, welke producten verkochten het beste en wie kocht daadwerkelijk de sieraden? Waar kwam het grootste verkeer vandaan en welke activiteiten leverden geen bevredigende resultaten op? Het beter kennen van de gebruiker en de effecten betekent meer transacties. Daarom is het de moeite waard om de informatie die we kunnen verzamelen te analyseren en de resultaten van ons eigen onderzoek te volgen. Dit kan bijvoorbeeld worden gedaan met behulp van Google AdWords en Google Analytics. Met Google AdWords kunt u bijvoorbeeld controleren welke zoekwoorden het vaakst door gebruikers worden gezocht. Google Analytics helpt u te beoordelen welke campagnes winstgevend zijn en hoe u nieuwe activiteiten kunt plannen.

Wat zijn uw manieren om de verkoop te verhogen? Deel het zeker in de reacties.

Zofia Lipska

Met meer dan 10 jaar ervaring in digitale marketing weet Sophia niet alleen de regels van deze industrie, maar weet ze vooral ook hoe ze deze kan doorbreken om uitstekende en creatieve resultaten te behalen.

View all posts →

Zofia Lipska

Met meer dan 10 jaar ervaring in digitale marketing weet Sophia niet alleen de regels van deze industrie, maar weet ze vooral ook hoe ze deze kan doorbreken om uitstekende en creatieve resultaten te behalen.

Share
Published by
Zofia Lipska

Recent Posts

De kracht van AI in muziekcreatie verkennen | AI in business #33

Als het gaat om AI in muziekproductie, is het het beste in co-creatie, en vooral…

2 hours ago

Scrum Gids | 12. Samenwerking tussen Product Owner en Scrum Master

In het artikel van vandaag zullen we het onderwerp van samenwerking tussen de Product Owner…

4 hours ago

Waarom zijn zelfbewustzijn en zelfregulatie belangrijk in leiderschap?

Elke leider heeft doelen zoals het opbouwen van een team dat op gepaste wijze hoge…

5 hours ago

3 e-mailmarketingplatforms

Social media-advertentiecampagnes, direct contact tijdens branche-evenementen, het aanbieden van educatieve materialen om kennis en bewustzijn…

7 hours ago

Scrum Gids | 28. Sprint in Scrum

Verschillende kleinere evenementen vormen een Sprint in Scrum. Sprints vormen op hun beurt samen een…

9 hours ago

Hoe meer klanten naar uw bedrijf te trekken met videomarketing?

Ontvangers grijpen steeds vaker naar videomateriaal. Geschreven vormen worden minder populair. Traditionele bloggers proberen zich…

11 hours ago