Het voltooien van het werk en het uitgeven van een factuur is slechts de helft van de strijd. Je moet nog steeds betaald worden. Sommige bedrijven zijn berucht laat met hun betalingen. Hoe krijg je je klanten zover dat ze op tijd betalen? Lees verder om erachter te komen.
Hoe krijg je je klanten zover dat ze op tijd betalen? – inhoudsopgave:
- Screen je aannemers
- Onderteken een contract
- Factureer zodra het werk is gedaan
- Breng kosten in rekening voor te late betalingen
- Stop met werken voor debiteuren
- Gebruik factoring
- Belonen voor vroege betalingen
Screen je aannemers
Krijg wat informatie over je aannemers voordat je zaken met hen doet. Een factuur met uitgestelde betaling uitgeven is geld lenen aan je klant. Zou je je geld aan zomaar iemand lenen? Waarschijnlijk niet. Beantwoord eerst de volgende vragen:
- Ken je het bedrijf waarmee je gaat samenwerken?
- Betalen ze hun verplichtingen op tijd?
- Voor welk bedrag zal de factuur zijn?
- Zal de klant een contract met je ondertekenen?
Een deel van de informatie kun je zelf verkrijgen. Controleer het officiële register van ondernemers. Als het bedrijf daar niet vermeld staat – is dat geen goed teken. Een andere bron van informatie is het internet. Voer de gegevens van het bedrijf in Google in. Op deze manier kun je de meningen van zowel klanten als aannemers vinden. Als het bedrijf onbetrouwbaar is, kom je waarschijnlijk waarschuwingen van zijn zakenpartners tegen. Vergelijkbare informatie verschijnt op Facebook. Dit is een andere plek die het waard is om te controleren.
Controleer ook hoe lang het bedrijf waarmee je wilt samenwerken al bestaat. Als het een jong bedrijf is, moet je voorzichtig zijn. Dit betekent niet dat je niet met zo’n bedrijf moet samenwerken. Vraag gewoon om een vooruitbetaling of contante betaling aan het begin van de samenwerking.
Vergeet niet dat zelfs een bedrijf dat al lange tijd op de markt is, in financiële problemen kan komen. Controleer daarom van tijd tot tijd wat er in jouw branche gebeurt. Kredietbureaus kunnen hier nuttig zijn. Dit zijn gespecialiseerde bedrijven die zich bezighouden met het verkrijgen van informatie over ondernemers. Het is de moeite waard om dergelijke gegevens te gebruiken in het geval van een lang contract voor een aanzienlijk bedrag.
Het is duidelijk dat niet elke klant op dezelfde manier zal worden gecontroleerd. Als je diensten voor kleine bedragen aanbiedt, zul je de informatie over de aannemer niet grondig controleren. Maar als het gaat om grote projecten, is het de moeite waard om de tijd te nemen om je potentiële klanten te screenen.
Onderteken een contract
Een contract ondertekenen zal je klant niet op tijd laten betalen. Echter, zo’n document kan zeer nuttig zijn wanneer je juridische stappen moet ondernemen. Daarom zorgt het afsluiten van een contract ervoor dat klanten hun verplichtingen serieuzer nemen. Het maakt niet uit hoe je zo’n document noemt. Het kan een contract of een inkooporder zijn.
Interessant is dat het niet schriftelijk hoeft te worden vastgelegd. Overeenkomsten die per e-mail of via instant messaging-apps zijn verzonden, zijn ook juridisch bindend. Een contract kan aanvullende details bevatten die belangrijk zijn vanuit jouw perspectief. Deze omvatten de datum en methode van betaling en informatie over te late kosten.
Factureer zodra het werk is gedaan
Je denkt misschien dat het niet uitmaakt wanneer je factureert. Dat doet het wel. Wanneer je het uitgeven van een factuur vertraagt, laat je je klant zien dat je niet in een haast bent. Hoewel dit misschien niet je bedoeling is, moet je je ervan bewust zijn dat dit zo kan worden waargenomen. Als gevolg hiervan zal de klant ook niet worden aangespoord om op tijd te betalen.
Facturen onmiddellijk na het voltooien van het werk uitgeven, zal het betalingsproces aanzienlijk versnellen. Bovendien kun je de klant vragen om de ontvangst van de factuur te bevestigen, en naarmate de vervaldatum nadert, kun je een herinnering hierover sturen. Vergeet ook niet om een bedankbrief te sturen voor tijdige betaling. Met onze gratis facturatie-app kun je herinneringen instellen voor aankomende betalingen en met slechts één klik het verschuldigde bedrag en de vervaldatums controleren.
Breng kosten in rekening voor te late betalingen
Er is niets dat mensen meer motiveert om actie te ondernemen dan geld. De wortel-en-stokmethode is al jaren bekend. Laten we eerst met de stok omgaan. Als je klant de factuur niet op tijd betaalt, heb je het recht om rente in rekening te brengen. Laat je klanten weten wat er zal gebeuren als je geen betaling op tijd ontvangt. Houd er rekening mee dat het in rekening brengen van te late kosten jouw recht is, niet jouw verplichting.
Boetes kunnen je relatie met je zakenpartners schaden. Daarom is het niet raadzaam om rente in rekening te brengen voor een enkele of korte vertraging. Echter, in het geval van klanten die altijd te laat betalen, kan het in rekening brengen van boetes hen disciplineren. Een passende bepaling in het contract zal je helpen om problemen met onbetrouwbare aannemers te vermijden.
Stop met werken voor debiteuren
Een andere klus doen voor aannemers die niet hebben betaald voor eerder werk, is niet anders dan herhaaldelijk geld lenen aan iemand die een eerdere schuld nog niet heeft afbetaald. Hoe weet je dat ze je überhaupt zullen betalen? Als je blijft samenwerken, geef je hen de toestemming om je niet serieus te nemen. Natuurlijk kan een kleine vertraging in betaling iedereen overkomen, en het is geen reden om de samenwerking te beëindigen.
Als iemand echter al lange tijd achterloopt met betalingen, is het de moeite waard om duidelijkheid te scheppen. Ze moeten ofwel de achterstallige facturen betalen of een andere dienstverlener zoeken. In plaats van te werken voor mensen die berucht achterlopen met betalingen, zoek je klanten die je werk waarderen en op tijd betalen.
Gebruik factoring
Als je factoring gebruikt, hoef je je geen zorgen meer te maken over betalingsdata. In dit geval is het de factoringmaatschappij die de incasso van schulden van je aannemers overneemt. Dit komt voort uit het feit dat de factor de eigenaar wordt van de verplichtingen die voortvloeien uit de uitgegeven facturen.
Het is duidelijk dat de service zijn prijs heeft. Daarom, als je deze financieringsmethode wilt gebruiken, controleer dan of het de moeite waard is. Bij het berekenen van de prijs van je diensten, voeg de kosten van factoring eraan toe. Als je klanten een iets hogere prijs voor je diensten kunnen accepteren, kun je met vertrouwen gebruikmaken van factuurfactoring.
Belonen voor vroege betalingen
Factoringdiensten komen met een prijs. Je kunt een vergelijkbaar effect bereiken door klanten te belonen voor eerdere betalingen. Hoe doe je dat? Bied een korting voor vroege betaling aan en bepaal wanneer je het geld moet ontvangen zodat de klant hiervan kan profiteren.
Een andere manier om op tijd betaald te worden, is door een retrospectieve korting aan te bieden. Wat is dat? Het is een soort korting die je klant krijgt bij de volgende bestelling, op voorwaarde dat ze hun vorige factuur op tijd hebben betaald. Zo’n oplossing is een effectief hulpmiddel dat klanten motiveert om tijdig te betalen.
Je hebt zojuist geleerd hoe je je klanten op tijd laat betalen. Andere artikelen die je misschien leuk vindt: Wat is factuurkorting?
Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest.
Andy Nichols
Een probleemoplosser met 5 verschillende diploma's en eindeloze reserves van motivatie. Dit maakt hem een perfecte eigenaar en manager van een bedrijf. Bij het zoeken naar werknemers en partners zijn openheid en nieuwsgierigheid naar de wereld de kwaliteiten die hij het meest waardeert.