De meeste nieuwe bedrijven besluiten traditionele financieringsmethoden te gebruiken die vaak ongunstig blijken te zijn. Een lening van een bank en je eigen spaargeld zijn mogelijk niet voldoende om een bedrijf te starten. Crowdfunding, dat de laatste tijd extreem populair is geworden, kan de veiligste oplossing zijn, vooral voor eigenaren van startups. Er zijn verschillende soorten crowdfunding waar je op kunt terugvallen, afhankelijk van de behoeften van je bedrijf. Hoe gebruik je crowdfunding om een bedrijf te starten? Lees ons artikel en volg 3 eenvoudige en gemakkelijke stappen.
Hoe gebruik je crowdfunding om een bedrijf te starten? – inhoudsopgave:
Bestudeer de soorten crowdfunding
Hoe gebruik je crowdfunding om een bedrijf te starten? Als je van plan bent je bedrijf op deze manier te financieren, moet je weten dat je verschillende opties hebt om uit te kiezen. Sommige daarvan zullen aantrekkelijker voor je zijn dan andere. Het is aan jou om te beslissen welke het beste bij je bedrijf past:
Schuldgebaseerde crowdfunding – In dit geval moet je het geld dat van sponsors is verzameld terugbetalen op de datum die in de overeenkomst is gespecificeerd. Het platform dat dit crowdfundingmodel ondersteunt is Kiva. In tegenstelling tot klantauthenticatie in een traditionele bank, houdt de website veel minder factoren rekening. Het werkt volgens het volgende principe: hoe groter de lening die je wilt afsluiten, hoe meer vereisten je moet voldoen. Het is niet alleen beschikbaar voor ondernemers in ontwikkelingslanden, maar ook voor bedrijven gevestigd in de Verenigde Staten.
Beloningsgebaseerde crowdfunding – Het gaat voornamelijk om het aanmoedigen van potentiële investeerders om je project te steunen in ruil voor incentives in de vorm van beloningen. Je verkoopt geen aandelen of betaalt de ingezamelde fondsen terug. Je stuurt een bedankcadeau voor hun bijdrage, en dat kan zijn: een product, dienst of item dat de activiteiten van je bedrijf weerspiegelt. De bekendste site die dit model gebruikt is Kickstarter, waar al 10 miljoen mensen de benodigde fondsen hebben ingezameld om hun eigen bedrijven te starten. Het maakt niet uit of je geld inzamelt voor een nieuw kledingmerk, een tech-startup of het uitbrengen van je eigen album. Mensen die je idee aantrekkelijk vinden, zullen het graag financieel steunen.
Aandelengebaseerde crowdfunding – Dit vereist het aanbieden van een bepaalde pool van aandelen aan investeerders die hebben besloten bij te dragen aan een bepaald project. Dit is een type crowdfunding dat het meest wordt gebruikt door startups over de hele wereld. Wefunder stelt je in staat om fondsen te werven voor bijna elk bedrijf, van een restaurant tot een ingenieursbedrijf. Het belangrijkste is dat je zelf beslist hoeveel kapitaal je wilt behouden zonder een lening terug te hoeven betalen.
Donatiegebaseerde crowdfunding – In dit geval ben je niet verplicht om beloningen aan de donoren te bieden of de ingezamelde fondsen terug te betalen. De populairste site van dit type is GoFundMe. Inzameling hier wordt georganiseerd om persoonlijke redenen, bijvoorbeeld een moeilijke gezinssituatie of ondermaatse omstandigheden in dierenasiels. Daarom is het geen voorkeursvorm van bedrijfssteun.
Kies je doelgroep
Het is duidelijk dat wanneer je producten voor kinderen aanbiedt, je doelgroep vrouwen met kinderen zal zijn, en niet sponsors van technologie gadgets. Volgens die logica, moet je de markt en de behoeften ervan onderzoeken voordat je je project lanceert.
Ook moet het bedrag dat je wilt inzamelen binnen je bereik liggen. Als je niet verstandig kiest, zul je niet alleen falen, maar ook ontmoedigd raken om het verder te proberen. Geld inzamelen met crowdfunding is niet zo eenvoudig, maar het effect van een goed uitgevoerde klus kan je verwachtingen overtreffen. Kijk hoe andere gebruikers soortgelijke campagnes benaderen, welke beloningen de meeste steun van investeerders aantrekken en welke niet. Dit zal je helpen bepalen wat je moet vermijden tijdens je eigen campagne en wat je kunt doen om het succesvol te maken.
Bereid je voor op elk scenario
Wanneer je een nieuw bedrijf runt, kunnen onvoorziene uitgaven op elk moment optreden. Om met deze situatie om te gaan, zorg ervoor dat je budget goed doordacht en flexibel is, zodat deze onverwachte kosten het niet kapotmaken. Ook betekent het gebruik van crowdfunding om je bedrijf te financieren niet dat je niet op andere fondsenwervingsmethoden kunt terugvallen.
Hoe crowdfunding te gebruiken om een bedrijf te starten – samenvatting
Crowdfunding is een gevaarlijke concurrent geworden voor traditionele vormen van fondsenwerving. Het is ongetwijfeld een krachtig hulpmiddel dat, als het correct wordt gebruikt, succes kan brengen voor nieuw opgerichte bedrijven. Het opent de weg naar het verkrijgen van financiering, maar geeft ook publiciteit aan elk bedrijf dat zijn businessplan goed heeft voorbereid. Met de kracht van het internet ontwikkelen bedrijven die via crowdfunding zijn gefinancierd zich geleidelijk over de hele wereld.
Je hebt nu geleerd hoe crowdfunding te gebruiken om een bedrijf te starten. Lees onze andere artikelen over crowdfunding: Soorten crowdfunding.
Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijencommunity op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube.
Andy Nichols
Een probleemoplosser met 5 verschillende diploma's en eindeloze reserves van motivatie. Dit maakt hem een perfecte eigenaar en manager van een bedrijf. Bij het zoeken naar werknemers en partners zijn openheid en nieuwsgierigheid naar de wereld de kwaliteiten die hij het meest waardeert.