Eerste indrukken tellen. Overhandigd als een aanbeveling van goederen of diensten, zal je visitekaartje het eerste zijn waarmee je potentiële klant in contact komt. Daarom is het ontwerp een extreem belangrijk element van merkcommunicatie. Hoe maak je je eigen visitekaartjes? Lees onze nuttige tips.
Visitekaartjes – inhoudsopgave:
- Hoe maak je je eigen visitekaartjes?
- Visitekaartjes makers
- Kant-en-klare visitekaartjesjablonen
- Aangepast ontwerp
- Wat moet er op een visitekaartje staan?
- Wat is de grootte van visitekaartjes?
- Hoeveel kosten visitekaartjes?
- Samenvatting
Hoe maak je je eigen visitekaartjes?
Je eigen visitekaartje maken kan best ingewikkeld lijken. Tenslotte is het kiezen van de juiste kleur, typografie of graphics niet de eenvoudigste taak. Het is goed om de juiste touch te hebben als het gaat om het selecteren van bijpassende elementen en minimale kennis van de compositieregels. Dit is het geval wanneer je je visitekaartje zelf maakt, bijvoorbeeld in Photoshop. Er zijn echter verschillende andere manieren om het te ontwerpen als je je niet vaardig genoeg voelt om zo’n verantwoordelijke taak op je te nemen.
Visitekaartjes makers
We kunnen een visitekaartje vanaf nul maken in gratis visitekaartjesmakers die op het internet beschikbaar zijn. Na het googelen van de juiste zin, zullen er zeker talloze websites verschijnen die deze optie aanbieden. Dergelijke visitekaartjesmakers bieden kant-en-klare visitekaartjesjablonen, interessante grafische elementen en rijke kleuren die kunnen worden gebruikt bij het ontwerpen van je visitekaartje.
Kant-en-klare visitekaartjesjablonen
Visitekaartjes kunnen veel over jou en je bedrijf zeggen. Daarom is het de moeite waard om het onderwerp zorgvuldig te benaderen. Met het juiste visitekaartje zul je zeker opvallen. Als je het niet vanaf nul wilt maken, kun je bijvoorbeeld kant-en-klare visitekaartjesjablonen gebruiken die online te vinden zijn.
Aangepast ontwerp
Er zijn ook verschillende bedrijven die op aanvraag visitekaartjes op maat ontwerpen. Je kunt ze een briefing sturen met je idee en vereisten, en zij zullen de bestelling verwerken. Na het betalen van de juiste vergoeding, kun je de creatie van je visitekaartje uitbesteden en gewoon wachten op het eindresultaat.
Wat moet er op een visitekaartje staan?
Je krijgt maar één kans om een eerste indruk te maken. Dus het is de moeite waard om een visitekaartje te maken dat je positieve imago weerspiegelt. Een visitekaartje is de eerste stap in het opbouwen van effectieve klantrelaties.
Je moet enkele belangrijke informatie op je visitekaartje opnemen, namelijk:
- Naam en achternaam – Elk visitekaartje moet je naam en achternaam bevatten.
- Functie – Het is goed om je klant te informeren over je rol binnen het bedrijf.
- Bedrijfsnaam en logo – Afbeeldingen en logo’s maken je visitekaartje memorabeler.
- Contactgegevens – Het verstrekken van je telefoonnummer en e-mailadres maakt het gemakkelijker voor klanten om je direct te bereiken.
- Website – Tegenwoordig zou elk bedrijf zijn eigen website moeten hebben die communiceert welke producten en diensten ze aanbieden.
- Sociale media – Aangezien de communicatiemethoden tussen de klant en het bedrijf veranderen, vergeet niet om sociale media links op je visitekaartje op te nemen.
- Bedrijfsadres – Dit zal van cruciaal belang zijn voor klanten die meestal geen gebruik maken van het internet en sociale media.
Je kunt meer details aan je visitekaartje toevoegen (bijv. je foto, extra grafische elementen die met je bedrijf zijn geassocieerd, een bedrijfsleus) of het minimalistisch houden. Het hangt allemaal af van je behoeften en de sector waarin je werkt. Het is echter vaak voldoende om een eenvoudig ontwerp te gebruiken om je effectief voor te stellen en je informatie duidelijk te communiceren.
Wat is de grootte van visitekaartjes?
Een goed ontworpen visitekaartje kan dienen als een effectief marketinginstrument. Het beste advies is om je visitekaartje de standaardgrootte te houden, zodat het gemakkelijk in je portemonnee of zak past. Het formaat mag niet groter zijn dan 9×5,5 cm. Deze grootte kan variëren afhankelijk van de regio of het land.
Visitekaartjes zijn meestal rechthoekig en de meeste zijn zo saai als de hel. Daarom moet je niet bang zijn creatief te zijn. Je kunt bijvoorbeeld de oriëntatie veranderen en de kaart verticaal gebruiken. Je kunt ook kiezen voor afgeronde hoeken, uitsparingen en verschillende versieringen die je visitekaartje laten opvallen tussen de massa.
Hoeveel kosten visitekaartjes?
Hoeveel kosten visitekaartjes? In het kort, de kosten kunnen variëren van een paar dollar tot honderden dollars. Als je besluit om zelf een visitekaartje te ontwerpen, bijvoorbeeld in Photoshop of Illustrator, zul je alleen de drukkosten dragen. De prijzen variëren afhankelijk van de hoeveelheid, het type papier en de coating. De goedkoopste optie is het gebruik van kant-en-klare sjablonen die online beschikbaar zijn en het afdrukken van je visitekaartjes thuis.
Deze oplossing zal zeker aantrekkelijk zijn voor start-ups en freelancers. Als je een sterk budget voor dit project hebt, kun je de klus uitbesteden aan een professioneel ontwerpbureau. In dat geval kost het ongeveer 199 dollar om 100 visitekaartjes te ontwerpen en af te drukken. Als dit te veel is, kun je op zoek gaan naar minder populaire bedrijven die goedkopere diensten aanbieden.
Samenvatting
Het is geen onthulling om te zeggen dat visitekaartjes een van de belangrijkste componenten zijn van het merkbeeld van je bedrijf. Ze zijn ook een geweldig hulpmiddel om memorabele indrukken achter te laten en betekenisvolle verbindingen te leggen. Ongeacht de sector waarin je bedrijf opereert, is investeren in een visitekaartje altijd een geweldig idee.
Nadat je hebt geleerd hoe je je eigen visitekaartjes maakt, lees ook hoe je een nieuwe website maakt.
Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube.
Klaudia Kowalczyk
Een grafisch en UX-ontwerper die in zijn ontwerpen overbrengt wat niet in woorden kan worden uitgedrukt. Voor hem heeft elke gebruikte kleur, lijn of lettertype een betekenis. Gepassioneerd in grafisch en webdesign.