Een of twee foto’s op een witte achtergrond, een tabel met specificaties, vaak gekopieerd van de fabrikant, prijs en leveringsvoorwaarden… In theorie zou het voorbereiden van een productpagina in een e-store geen uitdaging moeten zijn, maar in de praktijk – het bovenstaande recept is bijna een 100% garantie op falen. In de steeds competitievere wereld van e-commerce heb je veel, veel meer nodig om de klant te overtuigen om te kopen. Hoe maak je een productpagina waar geen enkel element wordt overgeslagen?
Productpagina – inhoudsopgave:
Primaire doel van de productpagina
Het primaire doel van productpagina’s zou moeten zijn om gebruikers van alle informatie te voorzien die ze nodig hebben om een aankoopbeslissing te nemen en om ze zo soepel mogelijk door het aankoopproces te begeleiden. Hoe doe je dat?
Informeren, maar op een overtuigende manier
Het product moet uiteraard de focus zijn, maar je moet het op een bepaalde manier presenteren. De site moet antwoorden bevatten op alle vragen die gebruikers zouden kunnen stellen, zelfs als ze die niet direct stellen.
En aangezien een afbeelding meer zegt dan duizend woorden, mag het aan foto’s niet ontbreken. Ze moeten het product zo nauwkeurig mogelijk presenteren, vanuit alle hoeken, en in hun beste vorm in gebruik, dat wil zeggen, kleding op een model en een meubelstuk in een specifieke opstelling. E-commercegiganten grijpen steeds vaker naar video’s, wat ook het overwegen waard is als we dergelijke budgetmogelijkheden hebben.
Productbeschrijving
De productbeschrijving moet ook zo origineel mogelijk zijn. Het volledig kopiëren van de tekst van de website van de fabrikant of van de website van de concurrent vermindert drastisch de kans om een hoge positie in de zoekmachine te behalen. Google waardeert originele inhoud, maar dit is niet de enige reden waarom het kopiëren van droge, fabrikant-specificaties geen goed idee is. Gebruikers verwachten in de overgrote meerderheid overtuigd te worden om een aankoop te doen door een verhaal over de kenmerken en voordelen van het product, niet alleen door ruwe gegevens en parameters.
Vermeld ook de verschillende varianten van producten die je aanbiedt, en laat klanten weten welke beschikbaar zijn, zodat ze hun tijd niet verspillen. Als ze op zoek zijn naar zwarte sneakers in maat 40, zullen ze geen witte sneakers in maat 36 kiezen, maar ze kunnen een e-mailadres achterlaten – als ze bereid zijn te wachten tot hun droomproduct beschikbaar is.
CTA en UX
De productpagina heeft één doel: de klant laten klikken op “Kopen”. Als de gebruiker echter moeite heeft om de juiste CTA (call to action) te vinden, zal er niets uitkomen, omdat hij of zij niet lang verder zal zoeken.
UX is in dit geval cruciaal. De gebruiker moet te allen tijde weten waar hij of zij is en wat te doen om te komen waar hij of zij wil zijn. Het gebied rond de CTA-knop moet netjes en onmiddellijk zichtbaar zijn. Als het onderaan de browser staat, is dat een fout die je veel kan kosten.
Dit genereert echter enkele problemen. Aangezien alle informatie duidelijk weergegeven en zichtbaar moet zijn aan de bovenkant van de browser, en het ontwerp – volgens de laatste trends – duidelijk en minimalistisch moet zijn, kan het moeilijk zijn om alles wat op de pagina moet staan, te passen. Dan is het echter goed om kenmerken zoals uitklapbare tabbladen, aparte bladwijzers en inhoud die verschijnt wanneer de cursor eroverheen beweegt te gebruiken. Op deze manier kunnen gebruikers die nieuwsgierig zijn naar details ze gemakkelijk vinden, en de rest zal zich niet overweldigd voelen.
Om dezelfde reden is de algehele structuur van de site en de gebruikte informatiearchitectuur van het grootste belang. Wat betreft UX is het niet raadzaam om innovatief te zijn; het is veel beter om in te zetten op de “bekende en geliefde” oplossingen zodat de gebruikers zich “thuis” voelen.
Wil je meer nuttige tips krijgen over het beheren van je bedrijf? Sluit je aan bij onze Facebook-gemeenschap om in contact te blijven!
Martin Sparks
E-commerce enthousiast die constant op het internet rondzoekt om ervoor te zorgen dat hij geen belangrijke informatie over het starten en opschalen van winstgevende online winkels heeft gemist.