Magento is een open-source platform dat ideaal is voor zowel kleine als grote bedrijven. Dankzij de talrijke beschikbare modules kun je de functionaliteit aanpassen aan jouw type bedrijf. De populariteit van Magento is het grootst in de Verenigde Staten, maar de Europese markt is ook een groot deel ervan. Volgens statistieken wordt het platform momenteel gebruikt door ongeveer 250.000 klanten. Als je wilt weten hoe je een Magento-winkel kunt opzetten, lees dan ons artikel.
Voordat je met de installatie begint, moet je de systeemvereisten lezen, die op deze link worden weergegeven.
Als aan alle vereisten is voldaan, moet je doorgaan met de installatie. In deze fase heeft Magento ook een gids voorbereid over hoe je de installatie correct kunt uitvoeren. Deze is te vinden op deze link.
Voordat je je winkel officieel kunt openen, moet je het installatieproces doorlopen:
De verkoper moet de winkelgegevens toevoegen. Dit kan hij/zij doen door naar het tabblad “Winkels” → “Configuratie” → “Algemeen” → “Winkelinformatie” te gaan. Hier staan gegevens zoals:
Op dezelfde pagina, in de sectie “Lokale opties“, selecteer je de tijdzone, taal, gewichtseenheid, de eerste dag van de week en de dagen die het weekend markeren.
Bij het creëren van een winkel met het Magento-platform, kun je gratis (of betaalde) sjablonen gebruiken. Soms kun je installatieproblemen tegenkomen of werkt het thema niet altijd met de nieuwste versie van de winkel. Sjablonen voor Magento zijn onder andere te vinden op deze link.
Verkopers kunnen hun logo uploaden om in de paginakop te worden weergegeven. Toegestane bestandsextensies zijn .gif, .png, .jpg, .svg. Het logo kan worden toegevoegd via het pad “Inhoud” → “Ontwerp“. Als je een logo wilt toevoegen, klik dan op de knop “Inhoud” → “Ontwerp” → “Configuratie“, selecteer vervolgens in de tabel de gewenste winkelweergave en klik op “Bewerken“. Om het logo te bewerken, klik je op de “Bewerken” knop in het tabblad “Koptekst“.
Evenzo kun je een favicon toevoegen, wat een klein pictogram is dat je naast de titel van je site in je browser kunt zien. Geaccepteerde extensies zijn .png, .jpg, .svg, .ico. Het toevoegen van een favicon volgt hetzelfde pad als voor het logo, maar in het tabblad “HTML-kop“.
Afhankelijk van het land moet de verkoper de nodige documenten op de site toevoegen, zoals privacybeleid, cookiebeleid, betaalmethoden, algemene voorwaarden, enz. Om dit te doen, moet je het pad volgen: “Inhoud” → “Elementen” → “Pagina’s” en hier de ontbrekende documentatie invullen.
Vul eerst de locatie van de verkoper in, die wordt gebruikt om de betaalmethoden te configureren. Dit gebeurt in het tabblad “Winkels” → “Instellingen” → “Configuratie” → “Verkoop” → “Betaalmethoden“.
Magento ondersteunt verschillende betaalmethoden, zowel offline (bijv. betaling bij levering) als online (bijv. PayPal). Om de juiste betaalmethoden te configureren, moet je de basisinformatie en instellingen invullen. Een gedetailleerde gids over hoe je dit kunt doen is voorbereid door het Magento-platform, op deze link.
De eerste stap bij het instellen van een verzending is het invullen van de gegevens in het tabblad “Winkels” → “Instellingen” → “Instellingen” → “Configuratie” → “Verkoop” → “Verzendinstellingen“. Het invoeren van de oorsprongsinformatie is noodzakelijk bij het berekenen van de verzendkosten en het bepalen van het belastingtarief. Als de verkoper een verzendbeleid heeft, moet hij dit opnemen in hetzelfde tabblad in het veld “Verzendbeleid“.
De primaire leveringsmethoden zijn:
Alle bovenstaande verzendmethoden kunnen worden gedefinieerd in het tabblad: “Winkels” → “Instellingen” → “Configuratie” → “Verkoop” → “Verzendmethoden“. Ook kun je hier de service van de geselecteerde vervoerder configureren. De verkoper kan kiezen uit: UPS, USPS, FedEx en DHL.
Voordat je jouw online winkel lanceert, moet je jouw belastingtarieven configureren. Dit gebeurt in het tabblad “Winkels” → “Belastingen” → “Belastingzones en tarieven.” Klik op de knop “Nieuwe belastingtarief toevoegen” om een venster weer te geven zoals hieronder. Je moet gegevens invullen zoals:
Je moet ook de belastingklassen invullen, die overeenkomen met of je belasting moet heffen op een bepaalde transactie. Om de instellingen in te voeren, volg je het pad: “Winkel” → “Instellingen” → “Configuratie” → “Verkoop” → “Belasting“.
Magento ondersteunt verschillende soorten producten:
Om een product toe te voegen, ga je naar “Catalogus” → “Producten” → “Producten“, en druk vervolgens op de knop in de rechterbovenhoek met de tekst “Product toevoegen“.
Magento stelt je in staat om categorieën te beheren in de “Catalogus” → “Categorieën“.
Elke verkoper in het beheerpaneel heeft een “Marketing” tabblad dat toegang geeft tot tools die promoties, SEO, enz. beheren. De belangrijkste secties zijn:
Magento stelt je ook in staat om je winkel te configureren met Google-tools die je helpen je inhoud te optimaliseren en je verkeer te analyseren. Voorbeelden van oplossingen zijn Google Analytics, Google AdWords en Google Tag Manager.
Magento biedt een breed scala aan mogelijkheden voor verkopers die een flexibel platform voor hun winkels nodig hebben. Bovendien kunnen novice gebruikers rekenen op gedetailleerde tutorials over hoe ze elke stap van de configuratie kunnen afhandelen. Helaas gaat het brede scala aan voordelen van dit platform gepaard met hoge systeemvereisten, die niet elke verkoper kan voldoen. Volgens klantfeedback is Magento de ideale optie voor grote winkels.
Bekijk ook onze andere e-commerce artikelen: WooCommerce Prijzen: 7 Kosten om te Overwegen!
Je kunt ook in contact blijven en je aansluiten bij onze Facebook-gemeenschap!
E-commerce enthousiast die constant op het internet rondzoekt om ervoor te zorgen dat hij geen belangrijke informatie over het starten en opschalen van winstgevende online winkels heeft gemist.
Startups zijn een leidend businessmodel in de recente tijd en elk jaar worden er steeds…
Wat zijn de voordelen van sociale media? Kan het gerichte traffic naar je bedrijfswebsite brengen?…
Als je verkoopt op 's werelds populairste marktplaats, maak je je zeker zorgen over de…
De maatstaf voor de effectiviteit van een marketeer is het aantal conversies, dat wil zeggen…
Als het gaat om AI in muziekproductie, is het het beste in co-creatie, en vooral…
In het artikel van vandaag zullen we het onderwerp van samenwerking tussen de Product Owner…