Magento is een open-source platform dat ideaal is voor zowel kleine als grote bedrijven. Dankzij de talrijke beschikbare modules kun je de functionaliteit aanpassen aan jouw type bedrijf. De populariteit van Magento is het grootst in de Verenigde Staten, maar de Europese markt is ook een groot deel ervan. Volgens statistieken wordt het platform momenteel gebruikt door ongeveer 250.000 klanten. Als je wilt weten hoe je een Magento-winkel kunt opzetten, lees dan ons artikel.

Magento-winkel – inhoudsopgave:

  1. Systeemvereisten en installatie
  2. Configuratie
  3. Winkelinformatie
  4. Winkeluiterlijk
  5. Vereiste documentatie
  6. Betaalmethoden
  7. Verzending
  8. Belastingen
  9. Producten toevoegen
  10. Marketing

Systeemvereisten en installatie

Voordat je met de installatie begint, moet je de systeemvereisten lezen, die op deze link worden weergegeven.

Als aan alle vereisten is voldaan, moet je doorgaan met de installatie. In deze fase heeft Magento ook een gids voorbereid over hoe je de installatie correct kunt uitvoeren. Deze is te vinden op deze link.

Configuratie

Voordat je je winkel officieel kunt openen, moet je het installatieproces doorlopen:

  • SSL-certificaat – het is de moeite waard om zorg te dragen voor een SSL-certificaat, dat de veiligheid van verzonden gegevens garandeert,
  • e-mailadres – het is een goed idee om een e-mailadres toe te voegen waar de verkoper meldingen over nieuwe bestellingen, leveringen, facturen, enz. ontvangt,
  • configuratie van de winkelwagentje – een verkoper kan het winkelwagentje aanpassen door bijvoorbeeld een minimum bestelbedrag in te stellen,
  • belastingen – controleer of de belastingen correct zijn geconfigureerd volgens de regels van jouw land,
  • verzending – het instellen van de aangeboden verzendmethoden,
  • PayPal – als een verkoper besluit PayPal-betalingen aan klanten aan te bieden, moet hij beginnen met het opzetten van een account bij de aanbieder, het configureren van betaalmethoden en testen of alles goed werkt,
  • betaling – selecteer vervolgens de aangeboden betaalmethoden en controleer of ze correct zijn geconfigureerd.

Winkelinformatie

De verkoper moet de winkelgegevens toevoegen. Dit kan hij/zij doen door naar het tabblad “Winkels” → “Configuratie” → “Algemeen” → “Winkelinformatie” te gaan. Hier staan gegevens zoals:

  • winkelnaam,
  • telefoonnummer,
  • kantooruren,
  • land,
  • regio/staat,
  • postcode,
  • stad,
  • adres,
  • BTW-nummer.
Magento_store_information

Op dezelfde pagina, in de sectie “Lokale opties“, selecteer je de tijdzone, taal, gewichtseenheid, de eerste dag van de week en de dagen die het weekend markeren.

Uiterlijk van de Magento-winkel

Bij het creëren van een winkel met het Magento-platform, kun je gratis (of betaalde) sjablonen gebruiken. Soms kun je installatieproblemen tegenkomen of werkt het thema niet altijd met de nieuwste versie van de winkel. Sjablonen voor Magento zijn onder andere te vinden op deze link.

Verkopers kunnen hun logo uploaden om in de paginakop te worden weergegeven. Toegestane bestandsextensies zijn .gif, .png, .jpg, .svg. Het logo kan worden toegevoegd via het pad “Inhoud” → “Ontwerp“. Als je een logo wilt toevoegen, klik dan op de knop “Inhoud” → “Ontwerp” → “Configuratie“, selecteer vervolgens in de tabel de gewenste winkelweergave en klik op “Bewerken“. Om het logo te bewerken, klik je op de “Bewerken” knop in het tabblad “Koptekst“.

Magento_store_appearance

Evenzo kun je een favicon toevoegen, wat een klein pictogram is dat je naast de titel van je site in je browser kunt zien. Geaccepteerde extensies zijn .png, .jpg, .svg, .ico. Het toevoegen van een favicon volgt hetzelfde pad als voor het logo, maar in het tabblad “HTML-kop“.

Magento_store_appearance2

Vereiste documentatie

Afhankelijk van het land moet de verkoper de nodige documenten op de site toevoegen, zoals privacybeleid, cookiebeleid, betaalmethoden, algemene voorwaarden, enz. Om dit te doen, moet je het pad volgen: “Inhoud” → “Elementen” → “Pagina’s” en hier de ontbrekende documentatie invullen.

Magento_store_documentation

Betaalmethoden

Vul eerst de locatie van de verkoper in, die wordt gebruikt om de betaalmethoden te configureren. Dit gebeurt in het tabblad “Winkels” → “Instellingen” → “Configuratie” → “Verkoop” → “Betaalmethoden“.

Magento_store_payments

Magento ondersteunt verschillende betaalmethoden, zowel offline (bijv. betaling bij levering) als online (bijv. PayPal). Om de juiste betaalmethoden te configureren, moet je de basisinformatie en instellingen invullen. Een gedetailleerde gids over hoe je dit kunt doen is voorbereid door het Magento-platform, op deze link.

Verzending

De eerste stap bij het instellen van een verzending is het invullen van de gegevens in het tabblad “Winkels” → “Instellingen” → “Instellingen” → “Configuratie” → “Verkoop” → “Verzendinstellingen“. Het invoeren van de oorsprongsinformatie is noodzakelijk bij het berekenen van de verzendkosten en het bepalen van het belastingtarief. Als de verkoper een verzendbeleid heeft, moet hij dit opnemen in hetzelfde tabblad in het veld “Verzendbeleid“.

Magento_store_shipping

De primaire leveringsmethoden zijn:

  • Gratis levering – het aanbieden van gratis levering kan gebaseerd zijn op bijvoorbeeld een minimum bestelbedrag,
  • Magento_store_shipping_free_delivery
  • Vast tarief – dit is een vast bedrag per item (of verzending),
  • Magento_store_shipping_flat_rate
  • Tarieven – de verzendkosten worden berekend volgens een tabel en na het vervullen van een bepaalde combinatie van voorwaarden, bijv. aantal items versus bestemming. Een gedetailleerde uitleg over hoe je zo’n verzendmethode kunt configureren is voorbereid door het Magento-platform op deze link,
  • Afhalen in de winkel – deze methode stelt de klant in staat om de aankoop zelf op te halen op een aangewezen locatie,
  • Dimensiewaarde – vaak varieert deze methode in prijs afhankelijk van de vervoerder. Het is gebaseerd op het prijzen van de verzending op basis van het gewicht en het volume van het pakket.

Alle bovenstaande verzendmethoden kunnen worden gedefinieerd in het tabblad: “Winkels” → “Instellingen” → “Configuratie” → “Verkoop” → “Verzendmethoden“. Ook kun je hier de service van de geselecteerde vervoerder configureren. De verkoper kan kiezen uit: UPS, USPS, FedEx en DHL.

Belastingen

Voordat je jouw online winkel lanceert, moet je jouw belastingtarieven configureren. Dit gebeurt in het tabblad “Winkels” → “Belastingen” → “Belastingzones en tarieven.” Klik op de knop “Nieuwe belastingtarief toevoegen” om een venster weer te geven zoals hieronder. Je moet gegevens invullen zoals:

  • Belastingidentificatie – een identificatie voor het tarief (bijv. 23%),
  • Postcode – de postcodes waar het tarief van toepassing zal zijn, of je kunt “*” invoeren, in welk geval het tarief voor alle postcodes zal gelden,
  • Land
  • Tariefpercentage.
Magento_store_tax

Je moet ook de belastingklassen invullen, die overeenkomen met of je belasting moet heffen op een bepaalde transactie. Om de instellingen in te voeren, volg je het pad: “Winkel” → “Instellingen” → “Configuratie” → “Verkoop” → “Belasting“.

Magento_store_tax2

Producten toevoegen

Magento ondersteunt verschillende soorten producten:

  • een eenvoudig product – de meest voorkomende vorm van product die een individuele prijs en SKU heeft. Zo’n product is beschikbaar in slechts één configuratie,
  • configurabel product – het biedt verschillende variaties van één item,
  • Een gegroepeerd product – een set van eenvoudige producten. Bijvoorbeeld, een klant kan een set winterkleding (hoed, jas, handschoenen) kopen voor een lagere prijs dan hij voor elk item afzonderlijk zou betalen,
  • virtueel product – een product dat geen fysieke tegenhanger heeft, bijv. een hostingdienst,
  • bundelproduct – een set bestaande uit aanpasbare producten die niet de moeite waard zijn om afzonderlijk te verkopen, bijv. dieet catering met individueel samengestelde menu’s,
  • downloadbare producten – dit zijn producten die de klant van de server downloadt, bijv. e-books, muziek.
Magento_store_adding_products

Om een product toe te voegen, ga je naar “Catalogus” → “Producten” → “Producten“, en druk vervolgens op de knop in de rechterbovenhoek met de tekst “Product toevoegen“.

Magento_store_adding_products

Magento stelt je in staat om categorieën te beheren in de “Catalogus” → “Categorieën“.

Magento_store_categories

Marketing

Elke verkoper in het beheerpaneel heeft een “Marketing” tabblad dat toegang geeft tot tools die promoties, SEO, enz. beheren. De belangrijkste secties zijn:

  • Promoties – het aanbieden van promoties en kortingen aan klanten wanneer aan bepaalde voorwaarden is voldaan,
  • Communicatie – bestaat uit e-mails, nieuwsbrieven, sociale media feeds, enz.,
  • SEO & Zoekopdracht – het gebruik van relevante zoekwoorden in beschrijvingen, het beheren van metadata, enz. gegevens, en het maken van een sitemap,
  • Gebruikersinhoud – Gebruikersinhoud die een gevoel van gemeenschap creëert en de verkoop verhoogt, bijv. beoordelingen, productrecensies,
  • Klantbetrokkenheid – het creëren van geautomatiseerde betrokkenheidscampagnes zoals gepersonaliseerde e-mails.
Magento_store_marketing

Magento stelt je ook in staat om je winkel te configureren met Google-tools die je helpen je inhoud te optimaliseren en je verkeer te analyseren. Voorbeelden van oplossingen zijn Google Analytics, Google AdWords en Google Tag Manager.

Magento biedt een breed scala aan mogelijkheden voor verkopers die een flexibel platform voor hun winkels nodig hebben. Bovendien kunnen novice gebruikers rekenen op gedetailleerde tutorials over hoe ze elke stap van de configuratie kunnen afhandelen. Helaas gaat het brede scala aan voordelen van dit platform gepaard met hoge systeemvereisten, die niet elke verkoper kan voldoen. Volgens klantfeedback is Magento de ideale optie voor grote winkels.

Bekijk ook onze andere e-commerce artikelen: WooCommerce Prijzen: 7 Kosten om te Overwegen!

Je kunt ook in contact blijven en je aansluiten bij onze Facebook-gemeenschap!

Martin Sparks

E-commerce enthousiast die constant op het internet rondzoekt om ervoor te zorgen dat hij geen belangrijke informatie over het starten en opschalen van winstgevende online winkels heeft gemist.

View all posts →