Als het gaat om branding, is er niets zo noodzakelijk als het ontwerpen van een logo. Je merklogo is een visuele representatie van je bedrijf, product of dienst en zou veel moeten zeggen over waar je voor staat – in één enkele “foto.” Maar het creëren van een effectief merklogo is makkelijker gezegd dan gedaan. Het gemiddelde bedrijf doorloopt tientallen revisies voordat het besluit over hun definitieve versie, en velen zullen nooit tevreden zijn met een logo. Of je nu een groot of klein bedrijf bent, het ontwerpen van het juiste logo is de sleutel tot je succes – en kan je merk maken of breken.
Hoe ontwerp je een logo? – Inhoudsopgave:
- Ontwerp een logo met de filosofie in gedachten
- Top tips voor het ontwerpen van een logo
- Bij twijfel, vertrouw op de experts voor je logo-ontwerp
Ontwerp een logo met de filosofie in gedachten
Hoe zorg je ervoor dat je logo-ontwerp de eerste keer goed is? Hier zijn een paar aanwijzingen:
1. Weet wat je met je logo wilt zeggen en vergeet niet jezelf in de schoenen van je klanten te plaatsen
Bij het creëren van een logo speelt er veel meer dan alleen het kiezen van welke lettertypen goed bij elkaar passen.
Je primaire doel moet zijn om een idee zo snel mogelijk over te brengen en je publiek te dwingen vragen te stellen over wie je bent en waar je voor staat. Geweldige logo’s laten kijkers verlangen naar meer – of het nu is door kleuren te gebruiken die je branche vertegenwoordigen of door verborgen boodschappen die mensen aanmoedigen dieper in te gaan op wie je bent als bedrijf.
Voordat je pen op papier zet, vraag jezelf af: “Wat wil ik dat mijn logo over mij zegt?” Vraag jezelf ook af: “Probeer ik te hard? Is dit echt gemakkelijk te identificeren?” Een goed merk moet altijd volgen wat ze willen bereiken (d.w.z. is er enige verwarring over wie of wat je verkoopt?).
Door dingen door de ogen van je klant te zien, kun je snel fouten en problemen identificeren die misschien onopgemerkt blijven als je te dicht bij het project staat.
2. Oefening baart kunst in design
Net als een schilder die zijn ambacht oefent, kost het tijd om het perfecte logo te ontwerpen. Wees niet bang om te experimenteren en te falen – je mag onderweg fouten maken (en dat zul je doen). Zolang je leert van je mislukkingen, is het nooit te laat om opnieuw te beginnen.
3. Kies een kleurenpalet dat bij je branche past
Hoe vaak heb je iets gekocht om een bepaalde reden, maar eindigde je met iets anders omdat je de verpakking beter vond?
Of het nu bewust is of niet, kleur is een essentieel brandingtool bij het creëren van logo’s. De kleuren in je logo moeten elkaar aanvullen en reflecteren hoe je wilt dat je merk door klanten wordt gezien – of het nu leuk en levendig, zakelijk of professioneel is.
4. Zorg ervoor dat je een logo ontwerpt dat past bij al je andere marketingmaterialen (d.w.z. visitekaartjes, brochures)
Als je dit proces eenmaal hebt doorlopen, zal elk toekomstig project aanzienlijk sneller worden ontwikkeld. Je weet al wat werkt en wat niet, wat betekent dat je de volgende keer een logo in een gestroomlijnd, efficiënt proces zult ontwerpen.
Top tips voor het ontwerpen van een logo
Hier zijn een paar tips om je op weg te helpen wanneer het tijd is om een logo voor je merk of organisatie te ontwerpen:
1. Gebruik eenvoudige vormen
Er is niets erger dan dat je moet knijpen om de details te zien van een vreemde vorm die lijkt op een letter of cijfer (of iets anders). Houd het simpel met basisvormen zoals cirkels, vierkanten en driehoeken voor memorabele logo’s. Ontwerp ook een logo met geometrische patronen om visueel verbluffende ontwerpen te creëren.
2. Hergebruik geen elementen van andere merken
Het is prima om geïnspireerd te worden door anderen, maar vermijd het om hun werk letterlijk te kopiëren. Het is niet alleen respectloos, maar het kan ook leiden tot mogelijke juridische problemen als je een vergelijkbaar ontwerp kiest.
3. Het is de moeite waard om monochromatisch te overwegen
Hoewel sommige bedrijven profiteren van het gebruik van meerdere kleuren in hun ontwerpen, profiteren anderen van het gebruik van éénkleurige logo’s. Het gebruik van slechts één kleur stelt je merk in staat om op te vallen terwijl het een gemakkelijk herkenbaar teken creëert.
4. Denk buiten de gebaande paden
Als je op zoek bent naar iets echt “buiten de gebaande paden,” kun je proberen een logo in 3D te ontwerpen. Het gebruik van 3D-effecten kan riskant of onnodig lijken, maar ze kunnen verrassend effectief zijn, afhankelijk van hoe goed ze in het ontwerp zijn geïntegreerd.
Toch kun je besluiten een logo te gebruiken dat al door iemand anders is ontworpen en gratis kan worden gedownload. Je kunt dergelijke logo’s kopiëren, aanpassen en verspreiden voor commercieel gebruik zonder aanvullende toestemming. Voor enkele ideeën kun je onze Logo Pack bekijken, die gratis beschikbaar is op de pagina.
5. Gebruik interessante lettertypes en typografie
Een goed logo hebben is slechts een deel van de strijd. Om je idee van concept naar werkelijkheid te brengen, moet je het communiceren in woorden en beelden. Terwijl je nadenkt over hoe je je naam of slogan wilt weergeven, gebruik unieke lettertypen die kunnen helpen een impact te maken zonder te veel af te leiden.
Bij twijfel, vertrouw op de experts voor je logo-ontwerp
Als je een punt hebt bereikt waarop je je overweldigd voelt door je logo-ontwerpbeslissingen, schakel dan de hulp in van een expert. Ontwerpprofessionals kunnen je door dit proces begeleiden en je helpen een logo te ontwerpen dat geschikt is voor je bedrijf.
Voordat je een logo-ontwerper inhuurt, doe je onderzoek om te voorkomen dat je geld verspilt aan een ontwerp dat je zelf had kunnen bedenken. Zorg ervoor dat ze referenties hebben van eerdere klanten, zodat je weet dat hun werk goed is (en de moeite waard).
Of ze nu op projectbasis of per uur werken, het inhuren van een professional zou moeten helpen om dit deel van het proces zo soepel mogelijk te laten verlopen, zodat je tijd hebt om je te concentreren op andere aspecten van het laten groeien van je bedrijf.
Je vindt het misschien ook leuk: Hoe definieer en creëer je de visuele identiteit van je merk?
Klaudia Kowalczyk
Een grafisch en UX-ontwerper die in zijn ontwerpen overbrengt wat niet in woorden kan worden uitgedrukt. Voor hem heeft elke gebruikte kleur, lijn of lettertype een betekenis. Gepassioneerd in grafisch en webdesign.