Wat zijn website kleurenschema’s, ook wel website paletten genoemd? Dit zijn de verschillende kleuren die door een webdesigner worden gebruikt om een bepaalde website te creëren. Afhankelijk van het ontwerp moeten de gekozen kleuren herhaaldelijk in elk formaat worden gebruikt, afhankelijk van hoe de ontwerper dat kiest.
Kleurenschema voor een website – inhoudsopgave:
- Kleurentheorie
- Kleurcombinaties
- Consistentie
- Psychologie van kleuren
- Maak gebruik van neutrale kleuren
- Visuele hiërarchie moet worden aangepakt
Kleuren zoals we allemaal weten, zijn verdeeld in de primaire kleuren en natuurlijk de secundaire kleuren. Dat vastgesteld zijnde, zijn de primaire kleuren in webdesign zeer dominant in vergelijking met de secundaire kleuren. Primaire kleuren worden gebruikt als achtergrondkleuren, logo-kleuren, menukleuren, enz. Het belangrijkste gebruik van secundaire kleuren is voor accenten.
1. Kleurentheorie
De basiskennis in kleurentheorie begint met een goed begrip van de groepen of kleuren die beschikbaar zijn. Ze zijn de primaire, secundaire en tertiaire. De kleuren in de primaire groep bestaan uit rood, blauw en geel. Het zijn primaire kleuren omdat je ze moet gebruiken om de rest van de kleuren te creëren. Dat wil zeggen, ze vormen de basis. De kleuren in de secundaire groepen omvatten groen, oranje, paars. Het zijn kleuren die ontstaan na het mengen van primaire kleuren. Terwijl in de tertiaire groep kleuren, er de rood-oranje of geel-groen zijn. Ze ontstaan door het mengen van secundaire en primaire kleuren. Voordat je begrijpt hoe je een kleurenschema kiest, is een begrip van het bovenstaande nodig omdat het ons de ideeën geeft over hoe kleuren worden gevormd, hun eigenschappen en hoe ze met elkaar interageren.
2. Kleurcombinaties
Kleuren staan bekend om hun onderlinge relatie met unieke kwaliteiten en verschillende implicaties. Het soort kleurmengsel dat gekozen wordt, zegt veel. Het is een indicatie van het type boodschap dat je probeert over te brengen. Jouw soort kleurcombinatie draagt een boodschap. Het gebruik van een schema gemaakt van complementaire kleuren zoals rood, blauw en rood zendt een boodschap van kracht en urgentie. Andere complementaire kleuren kunnen een bepaalde boodschap overbrengen, bijvoorbeeld de kleur blauw communiceert delicaatheid, loyaliteit en vrede. De kennis van goede kleurcombinaties is essentieel. Je zou ook kleuren kunnen combineren die een totaal andere sfeer zouden creëren. Dit hangt allemaal af van jouw beoordelingsvermogen.
3. Consistentie
Consistentie is een van de fundamentele waarden bij het creëren van een kleurenschema voor jouw website. Omdat de merkpersoonlijkheid zo cruciaal is voor een succesvolle website en bedrijf, versterkt een consistent kleurenpalet jouw merkidentiteit, aangezien jouw herhaaldelijke gebruik van kleur en styling associaties zal creëren tussen jouw merk en jouw publiek.
4. Psychologie van kleuren
Kleuren hebben psychologie en als je een goed kleurenschema wilt bedenken, moet je een goed begrip hebben van kleurpsychologie. In de kleurpsychologie wordt geloofd dat verschillende kleuren verschillende psychologische ervaringen oproepen die meestal specifiek zijn voor die bepaalde kleur. De psychologie van kleuren deelt de opvatting dat het hebben van een bepaald kleurenschema op jouw website veel zegt over de staat van jouw emotionele ervaring en dit kan invloed hebben op hoe mensen jouw merk bekijken. Dit komt omdat het kleurenschema op een website een emotioneel signaal verzendt en enkele emotionele reacties kan oproepen.
Daarom moet je de psychologie van elke kleur begrijpen en wat het vertegenwoordigt. Wanneer je probeert een kleurenschema te bedenken. Dit zou je in staat stellen om de juiste kleurcombinatie voor jouw website te kiezen. Laten we zeggen dat je een website wilt voor jouw SPA. Je zou kleuren moeten overwegen die natuurlijke genezing communiceren.
5. Maak gebruik van neutrale kleuren
Dit is een andere tip die je kan helpen om een goed kleurenschema te bedenken. De gedachte om neutrale kleuren in ontwerpen te gebruiken, lijkt misschien niet aantrekkelijk genoeg, maar neutrale kleuren zijn essentiële componenten voor het hebben van een goed kleurenschema voor jouw website. Dit komt omdat mensen vaak een pauze nodig hebben van normale kleuren, en neutrale kleuren kunnen daarbij helpen. Neutrale kleuren moeten worden overwogen in tekst en moeten worden gebruikt op visuele kleuren.
6. Visuele hiërarchie moet worden aangepakt
Visuele hiërarchie draait om de volgorde van de juiste rangschikking van kleuren om hun belang te tonen. Het is een andere belangrijke zaak waar elke webdesigner op moet letten bij het bepalen van het kleurenschema van een website.
Als je meer kennis wilt opdoen over ontwerpen, kun je deze link bezoeken. En in ons artikel over visuele merkidentiteit leer je meer over de rol van kleuren in een bedrijf en meer!
Sluit je aan bij onze Facebook-gemeenschap om in contact te blijven!
Klaudia Kowalczyk
Een grafisch en UX-ontwerper die in zijn ontwerpen overbrengt wat niet in woorden kan worden uitgedrukt. Voor hem heeft elke gebruikte kleur, lijn of lettertype een betekenis. Gepassioneerd in grafisch en webdesign.