Hoe maak je een infographic? 4 tips om het effectief te doen

Infographics maken het mogelijk om inhoud aantrekkelijk op het internet te presenteren. Goed ontworpen infographics zullen de aandacht van de gebruiker veel effectiever trekken dan alleen tekst. Als je merkt dat je inhoud onopgemerkt blijft door je publiek, is dat een teken dat je het in een visueel aantrekkelijkere vorm moet voorbereiden. Maar hoe maak je een infographic?

Een infographic maken is niet ingewikkeld en vereist geen kennis van gespecialiseerde software, maar het zal je helpen waardevol verkeer te genereren. Hoe bereik je dat?

Hoe maak je een infographic? – Inhoudsopgave:

Infographics – wat zijn ze?

Het idee van infographics is gebaseerd op de grafische vorm van het presenteren van informatie. Het belangrijkste idee is om inhoud zo voor te bereiden dat deze duidelijk en toegankelijk is voor de gebruiker. Een geschikte datavisualisatie heeft niet alleen een positieve invloed op de betere verteerbaarheid, maar ook op de aantrekkelijkheid ervan. De menselijke hersenen worden zeker beter beïnvloed door beelden dan door droge tekstblokken.

Nu je weet wat een infographic is – hier zijn enkele tips om je te helpen de basisprincipes van ontwerp te leren. We wijzen ook op de tools waarin je een opvallende infographic zult voorbereiden.

Hoe maak je een infographic?

Het uitgangspunt is om de gegevens te verzamelen die je aan het publiek wilt presenteren. Je kunt ook beginnen met het kiezen van een categorie waarvan je wilt dat gebruikers zich ervan bewust zijn, zoals:

  • het presenteren van statistieken of onderzoeksresultaten,
  • een uitleg van een fenomeen of relatie,
  • informatie samenvatten,
  • de aandacht vestigen op een probleem.

Koppen extraheren

Het opdelen van de verzamelde informatie in paragrafen en deze te labelen met geschikte titels maakt het voor gebruikers gemakkelijker om te navigeren en bevordert de assimilatie van informatie. Het moedigt de ontwikkelaar ook aan om visuals voor te bereiden die de belangrijkste koppen benadrukken.

Let op de juiste verzadiging van de infographic met inhoud. De universele vuistregel is dat er tussen de 200 en 300 woorden op moeten staan. Ontwerpen met meer tekstinhoud verminderen de interesse van de gebruiker.

Vooral, zorg ervoor dat je creatieve vergelijkingen biedt. In plaats van te schrijven “je verspilt ongeveer 25 minuten per dag met het scannen of verwijderen van ongewenste e-mails in je mailbox”, is het beter om het te formuleren als “in een maand verspil je ongeveer 1 werkdag met het doornemen van ongewenste e-mails”. Zorg ook voor een consistente en op je doelgroep afgestemde taal.

Een populaire methode is om numerieke gegevens in een visueel aantrekkelijke vorm te presenteren. Je kunt ook het probleem opdelen in stappen die je helpen het op te lossen. Het kaderen van de stappen samen met evocatieve pictogrammen resulteert in gemakkelijk verteerbare informatie. Een andere manier om gegevens te presenteren is door duidelijke vergelijkingen te gebruiken. Ook is het aan het begin van je reis met het ontwerpen van online infographics nuttig om inspiratie te zoeken bij ervaren makers.

Canva – een gratis programma om infographics te maken

Om boeiende en visueel aantrekkelijke infographics te maken, kun je gratis tools gebruiken. Een daarvan is Canva – het is ook beschikbaar in een PRO-versie, maar in het begin kun je met succes de gratis functionaliteit gebruiken.

Canva biedt veel gratis sjablonen voor het maken van infographics die je kunt aanpassen aan je behoeften. Kleuren veranderen naar die van je bedrijf, logo’s toevoegen, thematische pictogrammen en illustraties invoegen – dit is slechts een fractie van de mogelijkheden van dit programma. Een rijke database van verschillende afbeeldingen en de mogelijkheid om het formaat te wijzigen is ook een grote hulp – een nuttige functie wanneer je graphics ontwerpt voor verschillende platforms.

Online infographics in Visme

Gemakkelijke bewerkingsmogelijkheden, een rijke bron van lettertypen, pictogrammen en afbeeldingen zijn de voordelen van deze online tool. De toegevoegde waarde die dit programma onderscheidt, is de hoge mate van interactiviteit van de voorbereide projecten – er zijn geanimeerde elementen om uit te kiezen die de aandacht van de gebruikers verder zullen trekken.

Samenvatting

Het voorbereiden van online infographics is een vaardigheid die je zelf kunt verwerven op basis van de beschikbare tools op het web. Dergelijke grafische ontwerpen helpen niet alleen om de gebruikers bij de inhoud te betrekken, maar ze worden ook eerder gedeeld op sociale media. Dit is op zijn beurt een gewenst effect dat je in staat stelt een breder publiek te bereiken tegen relatief lage kosten.

Nu je weet hoe je een infographic maakt en als je voelt dat je wilt groeien op dit gebied, kun je je specialiseren in het ontwerpen van illustraties en misschien nadenken over het online verkopen ervan!

Klaudia Kowalczyk

Een grafisch en UX-ontwerper die in zijn ontwerpen overbrengt wat niet in woorden kan worden uitgedrukt. Voor hem heeft elke gebruikte kleur, lijn of lettertype een betekenis. Gepassioneerd in grafisch en webdesign.

View all posts →

Klaudia Kowalczyk

Een grafisch en UX-ontwerper die in zijn ontwerpen overbrengt wat niet in woorden kan worden uitgedrukt. Voor hem heeft elke gebruikte kleur, lijn of lettertype een betekenis. Gepassioneerd in grafisch en webdesign.

Share
Published by
Klaudia Kowalczyk

Recent Posts

De kracht van AI in muziekcreatie verkennen | AI in business #33

Als het gaat om AI in muziekproductie, is het het beste in co-creatie, en vooral…

1 hour ago

Scrum Gids | 12. Samenwerking tussen Product Owner en Scrum Master

In het artikel van vandaag zullen we het onderwerp van samenwerking tussen de Product Owner…

2 hours ago

Waarom zijn zelfbewustzijn en zelfregulatie belangrijk in leiderschap?

Elke leider heeft doelen zoals het opbouwen van een team dat op gepaste wijze hoge…

4 hours ago

3 e-mailmarketingplatforms

Social media-advertentiecampagnes, direct contact tijdens branche-evenementen, het aanbieden van educatieve materialen om kennis en bewustzijn…

6 hours ago

Scrum Gids | 28. Sprint in Scrum

Verschillende kleinere evenementen vormen een Sprint in Scrum. Sprints vormen op hun beurt samen een…

8 hours ago

Hoe meer klanten naar uw bedrijf te trekken met videomarketing?

Ontvangers grijpen steeds vaker naar videomateriaal. Geschreven vormen worden minder populair. Traditionele bloggers proberen zich…

10 hours ago