Weet je niet zeker hoe je een UX-onderzoeksplan moet schrijven dat aan al je ontwerpt doelen voldoet? Lees ons artikel om een stapsgewijze handleiding te zien voor het opstellen van een degelijk onderzoeksplan en om de betekenis ervan in het ontwerpproces te begrijpen.
UX-onderzoeksplan – inhoudsopgave:
- Wat is een UX-onderzoeksplan?
- Hoe schrijf je een UX-onderzoeksplan?
- Waarom de noodzaak om een onderzoeksplan voor UX te creëren
- Samenvatting
Wat is een UX-onderzoeksplan?
Een UX-onderzoeksplan is een opgesteld document om alle belangrijke gegevens te verzamelen en te organiseren die verband houden met het geplande UX-onderzoek – het doel, de methoden en de organisatie van het onderzoek samen met alle voorwaarden. Het moet de onderzoeksdoelstellingen zo gedetailleerd mogelijk beschrijven en definiëren. Een degelijk plan zal de efficiëntie verhogen en ons team op koers houden naar de belangrijkste doelstellingen. Het is ook een hulpmiddel om de gehele UX-studie van de doelgroep op een georganiseerde en efficiënte manier uit te voeren.
Hoe schrijf je een UX-onderzoeksplan?
Er is geen enkele strikte formule voor hoe een UX-onderzoeksplan eruit moet zien. Zoals in andere aspecten die verband houden met UX/UI – het hangt af van de industrie, het bedrijf, de belanghebbenden, de capaciteiten van de organisatie, het budget of de deadline voor implementatie. Er moeten echter verschillende standaardelementen in zo’n plan worden opgenomen:
- Beschrijving van het onderzoeksprobleem – in dit deel zullen we al onze inspanningen richten op het beschrijven, uitleggen en presenteren aan belanghebbenden van de redenen voor het uitvoeren van het onderzoek, de verwachte resultaten samen met de belangrijkste onderzoeksvraag. Het bevat dus de essentie van het project en legt uit waar het uit bestaat.
- Onderzoeksdoel – dat gedeelte van het plan stelt onze motivaties en problemen vast die we willen oplossen, evenals de redenen achter het onderzoek. Geef daarnaast aan wat de bestemming van de onderzoeksresultaten is en hoe deze de product en zijn gebruikers zullen beïnvloeden.
- Belanghebbenden – houd er rekening mee dat UX-onderzoek niet alleen voor onderzoekers/ontwerpers en productgebruikers is. De bevindingen kunnen ook nuttig zijn voor medewerkers van andere afdelingen. Identificeer daarom alle belanghebbenden van de studie – niet alleen de voor de hand liggende en directe.
- Beschrijving van de onderzoeksmethode – het doel van de studie, zoals gedefinieerd in sectie 2, bepaalt de onderzoeksmethode. Onderzoeksmethoden moeten natuurlijk ook worden afgestemd op de capaciteiten, middelen, fase van het project en de organisatie. De onderzoeksmethode moet het mogelijk maken om de onderzoeksdoelstellingen op de meest efficiënte manier te bereiken en nuttige resultaten te bieden die later besluitvorming vergemakkelijken.
- Analyse van bestaande gegevens – omvat bestaande interne of externe onderzoeken van hun resultaten en conclusies. Ze kunnen afkomstig zijn van Google Analytics, HotJar, tevredenheidsonderzoeken of Net Promoter Score-type metrics die door de organisatie zijn uitgevoerd. Externe gegevens zijn alle openbaar beschikbare onderzoeken, statistieken, academische artikelen of gegevens die door concurrenten zijn gedeeld. Dit stelt onderzoekers in staat om zich vertrouwd te maken met een bepaald probleem, de huidige informatie over het onderwerp te verkrijgen, inspiratie voor onderzoek op te doen en tijd te besparen op onderzoek dat iemand al voor hen heeft gedaan en de resultaten heeft gedeeld.
- Onderzoeksvragen – dit is het deel van het UX-studieplan waarin we alle onderzoeksvragen opschrijven die ons aangaan, het stelt ons in staat om de hiaten in onze kennis te beoordelen.
- Profiel van enquête-deelnemers – het UX-enquêteplan moet niet alleen de vraag beantwoorden wat we willen onderzoeken, maar ook wie (en hoeveel respondenten) we willen onderzoeken. Een correcte profilering van respondenten is cruciaal voor de bruikbaarheid van de resultaten die uit het onderzoek worden verkregen. Het is noodzakelijk om vertegenwoordigers van de modelgroep te selecteren, die overeenkomen met de werkelijke gebruikers van het product.
- Beschrijving van de methodologie van een gegeven studie – Methodologie is een beschrijving van hoe te werk te gaan en hoe de studie uit te voeren. Het moet leiden tot de meest betrouwbare, geloofwaardige onderzoeksresultaten. Het moet tegelijkertijd beknopt zijn (zodat je er efficiënt en snel naar kunt verwijzen indien nodig), maar ook gedetailleerd – zodat er geen twijfel bestaat over wat te doen en hoe het te doen.
- Tools die in de studie worden gebruikt – de keuze hiervan zal worden bepaald door de onderzoeksdoelstellingen, onderzoeksmethoden en eerder gedefinieerde onderzoeksvragen. Bij het selecteren van tools is het ook belangrijk om rekening te houden met de beschikbaarheid van de ondervraagde personen en het geplande gebruik van de resultaten.
- Criteria voor succes – simpelweg het uitvoeren van een UX-studie en het tot een goed einde brengen ervan, betekent niet automatisch succes voor het project. Om dit te doen, is het noodzakelijk om van tevoren bepaalde criteria te definiëren die ervoor zorgen dat de resultaten van het onderzoek en de verkregen informatie als waardevol worden beschouwd.
- Projectschema – dat wil zeggen, het definiëren van de tijdlijn van het project: start- en einddata, de tijd die nodig is om de studie uit te voeren, om de verschillende fasen uit te voeren, om de resultaten te analyseren en te presenteren. De manier van presenteren van de resultaten van de studie – de resultaten moeten niet alleen worden gepresenteerd in de vorm van ruwe gegevens, conclusies en interpretaties, maar ook als formele documentatie van het gehele onderzoeksproces (inclusief alle problemen, uitdagingen en mislukkingen die zich tijdens het project hebben voorgedaan). Op deze manier zullen we niet alleen de resultaten presenteren die tijdens de studie zijn verkregen, maar ook belangrijke problemen en kwesties bespreken die in de toekomst moeten worden verbeterd.
Waarom de noodzaak om een onderzoeksplan voor UX te creëren
Het onderzoeksplan is de sleutelcomponent van het gehele UX-onderzoeks- en ontwerpproces. Het systematiseren van de kennis, doelen, tools en onderzoeksmethoden bepaalt de meest optimale tijdlijn, leidt het onderzoek op lange termijn, verhoogt de betrokkenheid van alle belanghebbenden, stelt de ontwikkelingsrichting voor ons product vast, evenals het ontwikkelen van een compromis over de doelen en verwachtingen van teamleden en andere belanghebbenden, en het vaststellen van succesindicatoren.
Een UX-onderzoeksplan stelt je ook in staat om verwachtingen duidelijk te definiëren, alle belangrijkste informatie te organiseren en te documenteren, de noodzaak van onderzoek te onderbouwen, het benodigde budget te bepalen en doelen te prioriteren. Een betrouwbaar opgesteld plan stelt je ook in staat om uitdagingen in een vroeg stadium te anticiperen en je erop voor te bereiden. Een zeer belangrijke rol van het onderzoeksplan is ook om rollen te definiëren en duidelijk te maken wie wat, wanneer en waarom in het project doet.
Samenvatting
Al met al hopen we dat je nu weet waarom en hoe UX-onderzoek je digitale product kan verbeteren en het concurrerender kan maken op de markt. Bereid je daarom goed voor op het onderzoek en bedenkzaam het plan ervan. Het organiseert het gehele onderzoek in methodologische, inhoudelijke en organisatorische termen, waardoor het team controle heeft over de voortgang volgens de eerder aangenomen aannames. In dit artikel hebben we geprobeerd de belangrijkste elementen te verzamelen en te beschrijven die in het plan moeten worden opgenomen. Vergeet echter niet dat er geen enkele formule is – alles hangt af van de organisatie, het team, de individuele situatie, de fase van het project, de behoeften van de belanghebbenden en de beschikbare middelen (budget, tijd, menselijk of technologisch).
Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest, TikTok.
Klaudia Kowalczyk
Een grafisch en UX-ontwerper die in zijn ontwerpen overbrengt wat niet in woorden kan worden uitgedrukt. Voor hem heeft elke gebruikte kleur, lijn of lettertype een betekenis. Gepassioneerd in grafisch en webdesign.
View all posts →