Individuele Competentie Basislijn in het Mensengebied – Deel 7 IPMA Certificeringsgids

In eerdere secties hebben we al geschreven over de IPMA Individuele Competentie Richtlijnen die drie gebieden dekken: Perspectief, Mensen en Praktijk, en zo de zogenaamde IPMA Competentie Oog vormen. We hebben al gesproken over competenties in het gebied van Perspectief. In deze post zullen we ons richten op competenties in het gebied van Mensen – dat wil zeggen, de persoonlijke en interpersoonlijke competenties die nodig zijn om succesvol deel te nemen aan (of een project, programma of portfolio te leiden). Lees verder.

Individuele Competentie Basislijn – inhoudsopgave:

  1. Mensen 1: Zelfreflectie en zelfmanagement
  2. Mensen 2: Persoonlijke integriteit en betrouwbaarheid
  3. Mensen 3: Persoonlijke communicatie
  4. Mensen 4: Relaties en betrokkenheid
  5. Mensen 5: Leiderschap
  6. Mensen 6: Teamwerk
  7. Mensen 7: Conflict en crisis
  8. Mensen 8: Vindingrijkheid
  9. Mensen 9: Onderhandeling
  10. Mensen 10: Resultaatgerichtheid

Mensen 1: Zelfreflectie en zelfmanagement

Dit element van competentie stelt een projectmanager in staat om hun eigen gedrag te controleren en te sturen, in overeenstemming met hun eigen emoties, voorkeuren en waarden. Zelfmanagement is het vermogen om persoonlijke doelen te stellen om de persoonlijke voortgang continu te controleren en daarnaast effectief en consistent te werken ondanks veranderende omstandigheden, en om met stressvolle situaties om te gaan.

Mensen 2: Persoonlijke integriteit en betrouwbaarheid

Om aan de projectvereisten te voldoen, zijn persoonlijke betrokkenheid, eerlijkheid en integriteit essentieel – het ontbreken van deze kwaliteiten kan leiden tot falen. Interne consistentie betekent handelen in overeenstemming met je morele en ethische waarden. Integriteit daarentegen is verantwoordelijk handelen, in overeenstemming met de gespecificeerde verwachtingen.

Mensen 3: Persoonlijke communicatie

Interpersoonlijke communicatie verwijst naar de uitwisseling van correcte informatie, gecommuniceerd op een nauwkeurige en specifieke manier aan alle betrokken partijen. Het dekt voornamelijk aspecten van effectieve communicatie – de inhoud en middelen van communicatie, die moeten worden afgestemd op het publiek. Dit element van competentie omvat ook actief luisteren naar de ontvanger en feedback geven, open en eerlijke communicatie bevorderen, en verschillende communicatiemiddelen gebruiken (bijv. presentaties, vergaderingen, schriftelijke vormen) en het begrijpen van hun waarde en beperkingen.

Mensen 4: Relaties en betrokkenheid

Persoonlijke relaties zijn zeker de basis van productieve samenwerking. Dit geldt zowel voor individuele relaties als voor het creëren van een heel netwerk van relaties. Het is vooral belangrijk in de context van het delen van je ideeën, visie en doelen met je team. Het beïnvloedt sterk de motivatie en betrokkenheid van anderen om deel te nemen aan taken en op te offeren voor een gemeenschappelijk doel.

Mensen 5: Leiderschap

Leiderschap is het stellen van richting voor individuen en groepen. Het is voornamelijk gebaseerd op het vermogen om de juiste managementstijl te selecteren en toe te passen, afhankelijk van de situatie. Naast het tonen van leiderschap met hun team, moet de individu worden gezien als een leider in het vertegenwoordigen van het project naar het senior management en andere belanghebbenden.

Mensen 6: Teamwerk

Teamwerk richt zich op het samenbrengen van mensen voor een gemeenschappelijk doel. Teamwerk gaat over het opbouwen van een productief team door het te creëren, ondersteunen en leiden. Relaties en communicatie binnen het team zijn sleutelaspecten van succesvol en effectief teamwork.

Mensen 7: Conflict en crisis

Dit element van competentie omvat het modereren en oplossen van conflicten en crises door de omgeving te observeren, te reageren en passende remedies te selecteren. De teamleider moet de situatie op de juiste manier aanpakken en voortdurend een proces van continue leren stimuleren, om toekomstige conflicten en crises op te lossen.

Mensen 8: Vindingrijkheid

Vindingrijkheid is het vermogen om verschillende technieken en manieren van denken toe te passen in het proces van definiëren, analyseren en prioriteren, evenals het vinden van alternatieven voor het omgaan met alledaagse problemen en uitdagingen. Het vereist hoogontwikkelde vaardigheden in het denken en handelen op originele manieren, evenals het stimuleren van creativiteit bij anderen (bijv. in een team). Vindingrijkheid is een competentie die nuttig is wanneer bedreigingen of problematische situaties zich voordoen.

Mensen 9: Onderhandeling

Onderhandeling is het proces tussen twee of meer partijen dat gericht is op het balanceren van verschillende belangen, behoeften en verwachtingen om tot een overeenkomst te komen. Onderhandeling omvat zowel formele als informele processen zoals kopen, huren of verkopen of met betrekking tot vereisten, budget en middelen in projecten.

Mensen 10: Resultaatgerichtheid

Resultaatgerichtheid is de kritische focus die de individu behoudt op de uitkomsten van het project. De individu prioriteert de middelen en hulpbronnen om problemen, uitdagingen en obstakels te overwinnen om het optimale resultaat voor alle betrokken partijen te behalen. Een kritisch aspect van resultaatgerichtheid is productiviteit, wat een combinatie is van effectiviteit en efficiëntie. De individu moet middelen efficiënt plannen en inzetten om de afgesproken resultaten te realiseren en effectief te zijn.

Je hebt zojuist een artikel gelezen over de Individuele Competentie Basislijn in het Mensen gebied. Lees ook: Hoe grote problemen in projectmanagement aan te pakken.

Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest, TikTok.

Caroline Becker

Als projectmanager is Caroline een expert in het vinden van nieuwe methoden om de beste workflows te ontwerpen en processen te optimaliseren. Haar organisatorische vaardigheden en het vermogen om onder tijdsdruk te werken, maken haar de beste persoon om ingewikkelde projecten werkelijkheid te laten worden.

View all posts →

Caroline Becker

Als projectmanager is Caroline een expert in het vinden van nieuwe methoden om de beste workflows te ontwerpen en processen te optimaliseren. Haar organisatorische vaardigheden en het vermogen om onder tijdsdruk te werken, maken haar de beste persoon om ingewikkelde projecten werkelijkheid te laten worden.

Share
Published by
Caroline Becker

Recent Posts

Scrum Gids | 28. Sprint in Scrum

Verschillende kleinere evenementen vormen een Sprint in Scrum. Sprints vormen op hun beurt samen een…

57 minutes ago

Hoe meer klanten naar uw bedrijf te trekken met videomarketing?

Ontvangers grijpen steeds vaker naar videomateriaal. Geschreven vormen worden minder populair. Traditionele bloggers proberen zich…

3 hours ago

Hoe vind je een copywriter?

Copywriting is een extreem populaire professie geworden in de laatste tijd. Er zijn steeds meer…

4 hours ago

Waarom heb je een tijdblokker-app nodig? Top 8 apps in 2023

Heb je ooit het gevoel dat de dag te kort is om alles te doen…

6 hours ago

Wat is software? Soorten en methoden van distributie – Maak en verkoop digitale producten #34

Wat is software? Wat zijn de soorten en methoden van distributie? Blijvend bij het onderwerp…

7 hours ago

Hoe bereid je een UX-onderzoeksrapport voor? | UX-onderzoek #34

Het presenteren en communiceren van onderzoeksresultaten is waarschijnlijk een van de meest cruciale (en veeleisende)…

9 hours ago