Waarom schrijven we over e-mailmarketingautomatisering? In de wereld van marketing wordt veel ruimte besteed aan zoekmachine-advertenties (PPC), SEO-activiteiten of sociale media, en e-mailmarketing lijkt saai. Maar laat je daar niet door misleiden. Het is nog steeds een van de kanalen waarmee je de hoogste return on investment kunt behalen. Het is de moeite waard om je er vooral nu in te verdiepen, wanneer veel taken juist dankzij e-mailmarketingautomatisering gemakkelijker kunnen worden gemaakt.

E-mailmarketingautomatisering – inhoudsopgave:

  1. Algemene Verordening Gegevensbescherming
  2. Wat is e-mailmarketing?
  3. Wat is marketingautomatisering?
  4. Hoe e-mailmarketingautomatisering te gebruiken in e-commerce?

Algemene Verordening Gegevensbescherming

De veranderingen die gepaard gingen met de implementatie van de AVG, hoewel marketeers er erg bang voor waren, hebben veel voordelen gebracht. Volgens de rapporten “E-mailmarketing in Cijfers” en “E-mailmarketing Industrie Census“, is de algehele effectiviteit van e-mailmarketing nog nooit zo hoog beoordeeld.

De AVG begon marketeers strikt te verplichten om alle e-mailmarketingactiviteiten met volledige transparantie uit te voeren. Dit betekende dat er geen mailing mocht worden verzonden zonder alle vereiste toestemming. Aan het eind van de dag krijgen gebruikers vandaag alleen de informatie die hen interesseert. Dus de kans dat ze een aankoop doen is groot. Hoe kun je hiervan profiteren en de taak van het verzenden van e-mails gemakkelijker maken? We hebben het antwoord: e-mailmarketingautomatisering.

Wat is e-mailmarketing?

Wat is de e-mailmarketing van vandaag? Zeker niet het massaal verzenden van berichten naar adressen van een willekeurige lijst! E-mailmarketing, net als elk ander digitaal advertentiekanaal, richt zich vandaag de dag op data.

Alles begint met het verwerven van e-mailadressen. Je kunt dit doen door klanten een korting aan te bieden in ruil voor het aanmelden voor een nieuwsbrief of door geprofileerde leadgeneratie-activiteiten uit te voeren (activiteiten gericht op het opbouwen van een database van mensen die mogelijk geïnteresseerd zijn in ons aanbod).

Wanneer er genoeg adressen zijn, verdeel of categoriseer ze, en creëer iets als een subset met gegevens over mensen met specifieke voorkeuren of kenmerken, bijvoorbeeld demografische.

Dan blijft er niets anders over dan gepersonaliseerde berichten te creëren voor de behoeften van specifieke segmenten. In de praktijk kun je de segmentatie uitvoeren volgens elke indeling. Als we bijvoorbeeld een groep vrouwen uit grote steden van 20 jaar of jonger onderscheiden, moet de mailing de aanbieding van producten bevatten die interessant voor hen zijn en geschreven in een taal die is afgestemd op deze ontvangers.

Hoe e-mailmarketingautomatisering te gebruiken in e-commerce

Wat is marketingautomatisering?

Marketingautomatisering is het proces van het gebruik van technologie om marketinginspanningen te stroomlijnen (inclusief e-mailmarketing) en ze effectiever te maken. Het beschikt over een enkel automatiseringsplatform om je campagne te beheren via e-mail, sociale media marketing, mobiele communicatie en advertentiebeheer.

Door technologische vooruitgang is het mogelijk om het gedrag van klanten te volgen en te analyseren en marketingprocessen te creëren die de klantervaring over meerdere kanalen verenigen. De combinatie hiervan is bedoeld om de verkoop en de efficiëntie van de trechter te verbeteren.

Hoe e-mailmarketingautomatisering te gebruiken in e-commerce?

E-mailmarketing is niet beperkt tot e-commerce, maar in feite kunnen verkopers de mogelijkheden ervan volledig benutten, vooral in processen die gericht zijn op het onderhouden van relaties met klanten.

Dankzij e-mails kunnen klanten profiteren van speciale aanbiedingen, kortingen, terugbetalingen en verkopen. Echter, om de boodschap effectief te laten zijn, is het noodzakelijk om zorg te dragen voor de eerder genoemde personalisatie en klanten te bieden wat hen het meest kan interesseren.

Het marketingautomatiseringssysteem is op zijn beurt handig voor zowel basisapplicaties (zoals het verzenden van autoresponders) als voor het creëren van complexere scenario’s die worden geactiveerd door specifieke gebeurtenissen. Bijvoorbeeld, na een aankoop, om een aanbieding te sturen met producten die complementair zijn aan die eerder zijn gekocht.

Lees ook: Hoe een succesvolle e-mailmarketingcampagne te creëren?

Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijencommunity op Facebook en Twitter.

Andy Nichols

Een probleemoplosser met 5 verschillende diploma's en eindeloze reserves van motivatie. Dit maakt hem een perfecte eigenaar en manager van een bedrijf. Bij het zoeken naar werknemers en partners zijn openheid en nieuwsgierigheid naar de wereld de kwaliteiten die hij het meest waardeert.

View all posts →