Marketingstrategie moet worden aangepast in tijden van pandemie. De #stayathome-campagne, geïntroduceerd om de verspreiding van het COVID-19-virus te vertragen, heeft mogelijk het koopgedrag van internetgebruikers over de hele wereld veranderd. En terwijl mensen in het begin reageerden door voorraden aan te leggen en medische benodigdheden en basis huishoudelijke artikelen in grote hoeveelheden te kopen, snijden ze vandaag de dag simpelweg in hun uitgaven. Hoe heeft de uitbraak van het coronavirus de verkoop in de e-commerce-industrie beïnvloed?

Verkopen tijdens de COVID-19-pandemie – inhoudsopgave:

  1. Marketingstrategie en verkoop in het licht van de crisis
  2. Versnelde verkoop van achterstallige goederen
  3. Nieuwe doelgroepen bereiken
  4. Keyword monitoring
  5. Bijgewerkte advertentieteksten

Marketingstrategie en verkoop te midden van de voortdurende crisis

In tijden van dreigende recessie, zonder duidelijke herstelplannen en onzekere reddingsoperaties, is de honger naar niet-essentiële artikelen duidelijk afgenomen. Dit heeft op zijn beurt al veel mode- en luxe merken op de rand van faillissement geduwd, en het maakt niet uit of ze online of offline verkochten.

In het begin kunnen de luidruchtige theorieën dat e-commerce in zijn geheel uit de crisis zal komen, al tussen de sprookjes worden geplaatst. Hoewel drogisterijen en supermarkten duidelijk terrein winnen, ervaren andere segmenten dalingen die zelfs de slechtste scenario’s niet hadden kunnen voorspellen. Des te meer omdat segmenten zoals mode en bijvoorbeeld consumentenelektronica tot nu toe de leiders in online handel zijn geweest. Aan de andere kant waren e-apotheken en e-boodschappen, dat wil zeggen drogisterij en “boodschappen”, niet voorbereid op de huidige groei en raken ze er net aan gewend.

We kunnen met zekerheid zeggen dat de crisis, naast het versnellen van alle markttrends, op de lange termijn nieuwe leiders zal creëren. Op de korte en middellange termijn is het echter meer dan gevaarlijk, en hoe kleiner de entiteit en hoe minder contant geld in de kassen, hoe erger het kan worden.

COVID-19 heeft veel retailers gedwongen hun bedrijf te herstructureren, en degenen die erin zijn geslaagd zich redelijk snel aan te passen aan de nieuwe consumentenbehoeften (bijvoorbeeld door te beginnen met het produceren van maskers) verkeren in een relatief goede positie.

Het verandert echter niets aan het feit dat er geen tekort aan uitdagingen is. In de mode-industrie is er al een probleem met bijvoorbeeld het verkopen van lentecollecties en de eerdere promotie van de zomercatalogus.

verkoop tijdens pandemie infographic

Wat kunnen retailers doen om de crisis te overleven?

Search Engine Land stelt een paar strategieën voor die het overwegen waard zijn.

Versnelde verkoop van achterstallige goederen

Retailers met overtollige voorraad moeten een plan ontwikkelen om producten snel te verkopen en hun doelen daarop af te stemmen op marketingplatforms zoals Google Ads. Hun campagnes zouden een lagere doel-ROAS moeten hebben om hogere tarieven in te stellen en advertenties aan een groter publiek te tonen. Het verlagen van de ROAS-doelen biedt de flexibiliteit om verschillende strategieën te testen en te bepalen welke het beste werken voor verschillende producten. Bepaal ook hoe lang je de verkoop van bepaalde producten wilt stimuleren, zodat je, als iets niet werkt, snel kunt snijden in de uitgaven en je kunt concentreren op producten met meer verkooppotentieel.

Nieuwe doelgroepen bereiken

Het koopgedrag van thuisgebonden gebruikers is sterk veranderd, dus ook je strategieën voor Google Ads-campagnes moeten veranderen. Controleer je demografische gegevens en tijdinstellingen voor updates. Misschien heb je eerder geen aandacht besteed aan senioren, die normaal gesproken niet online winkelen? Kijk of zij nu misschien je doelgroep kunnen worden. Je producten verkochten niet overdag toen mensen op kantoor waren? Nou, vandaag werken ze voornamelijk vanuit hun huizen. Houd trends goed in de gaten door bijvoorbeeld het gebruikersgedrag in Google Analytics te analyseren. Je vindt de meeste antwoorden daar.

Keyword monitoring

Het volgen van de prestaties van zoekwoorden in al je campagnes is vandaag de dag belangrijker dan ooit. Niets anders zal je vertellen wat gebruikers nodig hebben, en sommige industrieën hebben een merkbare toename gezien in verkeer van ongebruikelijke zinnen zoals “handdesinfectiemiddel” en “hoe maak je gist”. Zorg ervoor dat je zoekwoorden relevant zijn.

Bijgewerkte advertentietekst

Pas ook de tekst van je advertenties aan en bouw landingspagina’s die de aandacht van je publiek richten op de meest gevraagde producten. Kijk of, door het coronavirus, producten die tot nu toe gematigde interesse hebben gekregen, het beter doen. Zo ja, misschien verdienen ze een speciale landingspagina?

Om het gedrag van e-klanten beter te begrijpen, lees ons recent artikel waarin we dit onderwerp bespreken.

Als je onze inhoud leuk vindt, blijf dan in contact door lid te worden van onze Facebook-gemeenschap!

Martin Sparks

E-commerce enthousiast die constant op het internet rondzoekt om ervoor te zorgen dat hij geen belangrijke informatie over het starten en opschalen van winstgevende online winkels heeft gemist.

View all posts →