In de afgelopen maanden is vrijwel alles veranderd, en het lijkt erop dat we niet teruggaan naar de oude manieren. COVID-19, en daarmee de economische lockdown en de dreigende recessie, zullen de gewoonten van e-consumenten permanent veranderen, maar niet iedereen zal op dezelfde manier reageren. Hoe zullen de veranderingen zich ontwikkelen binnen verschillende groepen?
Langetermijnvoorspellingen van ontwikkelingen zijn natuurlijk onderhevig aan een hoog risico op fouten. Veel hangt af van hoe lang de dreiging van het coronavirus onze economische situatie zal bepalen. Je hoeft echter geen expert te zijn om je aan te passen aan veranderingen en te leren van de fouten die anderen maken.
De jongste leeftijdsgroepen hebben geen probleem met digitaal winkelen omdat sommigen van hen zich de realiteit niet herinneren toen het er niet was. En het zijn de gedragingen van deze groep, volgens onderzoek van Big Commerce, die het meest zullen veranderen.
Een enquête onder de jongste consumenten in de VS en het VK toonde aan dat onder Millennials en Generatie Z maar liefst 96% zegt dat de huidige situatie hun aankoopkeuzes zeker beïnvloedt. Dit is waarschijnlijk de grootste wereldwijde crisis waarmee ze in hun volwassen leven te maken zullen krijgen, wat hen ertoe aanzet radicale veranderingen door te voeren, waaronder vooral bezuinigen op uitgaven.
Rijkere ervaringen, en zeker een stabielere financiële situatie, stellen vertegenwoordigers van Generatie X en Boomers in staat om zich iets minder zorgen te maken. Maar liefst 24% van de Boomers en 34% van de Xs verklaart dat ze zich niet laten beïnvloeden door de huidige gebeurtenissen in wat ze kopen.
De gegevens tonen ook aan dat vrouwen, hoewel ze zich meer zorgen maken dan mannen over de effecten van de crisis, hun gedrag minder veranderen. Een derde van de mannen, vergeleken met 25% van de vrouwen, zegt dat ze hun uitgaven aanzienlijk verminderen. Ook blijkt dat mannen eerder online winkelen en eerder geneigd zijn om aankopen in fysieke winkels te vermijden.
De afname van traditioneel winkelen als reactie op #stayathome-campagnes was vanaf het begin duidelijk. Er waren echter voorspellingen dat e-commerce de verliezen van traditionele retailers zou compenseren. Inderdaad, een studie uitgevoerd door Engine toonde aan dat mensen gemiddeld 10-30% meer online uitgeven, maar de werkelijke verkopen alleen in bepaalde sectoren zijn toegenomen, zoals die van huishoudelijke artikelen of levensmiddelen.
Volgens Nielsen-gegevens zijn de verkopen van hygiëneproducten en mondkapjes met meer dan 300% gestegen, net als de verkopen van houdbare voedingsmiddelen. Volgens ShipBob-gegevens is de maand-op-maand groei in online voedsel- en drankverkopen 18,8%.
Tijdens de gedwongen sluiting zijn mensen ook intensiever op zoek naar online entertainment, zoals blijkt uit de toename van digitale abonnementen op Netflix of Amazon, en in westerse landen ook Hulu of Disney +.
De rest van de sectoren doet het echter niet zo goed. Het is duidelijk dat entertainment, horeca en toerisme verliezen, maar mode en luxe goederen zullen ook niet zonder kleerscheuren door de crisis komen.
Vogue Business voorspelt een potentiële verlies van tot $10 miljard voor de laatste categorie. Dat komt deels omdat luxe goederen sterk afhankelijk zijn van de koopkracht van de Aziatische markt, waar – ondanks een duidelijke herstel – de pandemie anderhalf jaar geleden begon en de zaken nog steeds niet normaal zijn. Online verkopen van kleding zijn ook aan het dalen. Mensen geven meer geld uit aan dagelijkse behoeften en stellen andere uitgaven uit naar een onbepaalde toekomst. En er zijn aanwijzingen dat – zelfs nadat de beperkingen zijn versoepeld – ze zullen kiezen voor goederen uit het lagere prijssegment.
Lees ook over SEO in tijden van pandemie.
Als je onze inhoud leuk vindt, vergeet dan niet om lid te worden van de community van drukke bijen!
E-commerce enthousiast die constant op het internet rondzoekt om ervoor te zorgen dat hij geen belangrijke informatie over het starten en opschalen van winstgevende online winkels heeft gemist.
Wat zijn de voordelen van sociale media? Kan het gerichte traffic naar je bedrijfswebsite brengen?…
Als je verkoopt op 's werelds populairste marktplaats, maak je je zeker zorgen over de…
De maatstaf voor de effectiviteit van een marketeer is het aantal conversies, dat wil zeggen…
Als het gaat om AI in muziekproductie, is het het beste in co-creatie, en vooral…
In het artikel van vandaag zullen we het onderwerp van samenwerking tussen de Product Owner…
Elke leider heeft doelen zoals het opbouwen van een team dat op gepaste wijze hoge…