Wat is grensoverschrijdende handel? Wat moet je weten over deze methode van productverkoop? Is het winstgevend? Lees het artikel om meer te ontdekken.
Wat is grensoverschrijdende handel? De definitie van dit concept is de afgelopen jaren gevormd. Het is de verkoopmethode die door bedrijven wordt gebruikt die hun diensten op buitenlandse markten aanbieden. Grensoverschrijdende handel heeft als doel nieuwe klantengroepen te bereiken, zakelijke ontwikkeling en winst te verhogen.
Momenteel getuigt deze vorm van handel van welvaart en is het de pijler van de groei van de grootste economieën ter wereld. Vanwege de specificiteit van het wereldwijde karakter wordt grensoverschrijdende handel steeds vaker gebruikt in de e-commerce sector.
De verkoop via het internet creëert de mogelijkheid om klanten te bereiken die buiten het land wonen. Het is de moeite waard om deze kans te grijpen, maar hoe bereik je potentiële, buitenlandse klanten met het aanbod? Hoe genereer je verkoop zonder het risico van hoge uitgaven, die niet het verwachte resultaat opleveren en verloren gaan? Het begin van de activiteit in de sector van grensoverschrijdende handel vereist gedetailleerde planning.
In het begin moet er een gedetailleerde en goed doordachte strategie worden opgesteld. De activiteiten van de concurrentie moeten in overweging worden genomen. Men moet zich realiseren dat lokale verkopers de specificiteit van de markt beter kennen en meer gericht zijn op de bestaande verkoopgewoonten.
Voordat je begint met de uitbreiding in een vreemd land, moet je een goede strategie opstellen. Allereerst moet je de strategie van de concurrentie analyseren.
Er moet van tevoren worden besloten welke producten er in het buitenland kunnen worden aangeboden, hoe ze geprijsd zullen worden en welke kwaliteit vereist is. Alle strategieën voor marketingactiviteiten moeten van tevoren worden gepland en goed doordacht voordat je de buitenlandse markt betreedt. Daarnaast beïnvloeden andere externe en interne factoren de grensoverschrijdende handel en moeten deze factoren in overweging worden genomen.
Onder de kopers is er een fenomeen van zogenaamde thuisbias. Consumenten geven de voorkeur aan kopen in hun lokale markt. In het geval van online winkelen zijn kopers 16 keer meer geneigd om producten van online winkels in hun eigen land te kopen. Deze voorkeuren veranderen, en steeds meer kopers zijn blij om van buitenlandse verkopers te kopen, maar toch zijn de meeste klanten terughoudend om van het buitenland te kopen.
Een ander ongemak van grensoverschrijdende handel is de tijd die nodig is voor de verzending van producten. Dit vormt een groot probleem in het geval van seizoensgebonden producten die klanten onmiddellijk willen gebruiken of dragen (kleding, voedsel). Het product moet van tevoren worden besteld en de klant moet wachten. Dit kan velen afschrikken om bij buitenlandse verkopers te winkelen.
Het feit dat de online winkel in het buitenland is gevestigd, brengt andere soorten problemen met zich mee. Bang om het wachtwoord van hun internetbankrekening te verliezen, geven klanten de buitenlandse winkelmogelijkheden op en gaan ze naar lokale winkels. Het is nog erger wanneer de website niet in de lokale taal is vertaald en klanten de informatie over de producten niet begrijpen.
Outsourcing is een van de manieren waarop bedrijven hun grensoverschrijdende handel organiseren. Het betekent dat bepaalde taken die het bedrijf moet uitvoeren, worden gedelegeerd aan andere gespecialiseerde entiteiten. Zo’n vorm van samenwerking is nuttig in het geval van grensoverschrijdende handel.
De levering, die meestal een uitdaging is voor grensoverschrijdende handel, is de meest voorkomende en gewillige activiteit die door het bedrijf wordt uitbesteed. De weg die het pakket moet afleggen is lang en kostbaar, daarom is het beter om de levering aan buitenlandse vervoerders over te laten.
De marktplaats is een speciale online winkel die aanbiedingen van veel verkopers op één plek verzamelt. Dankzij het bestaan van marktplaatsen kunnen klanten schoenen, literatuur en apparatuur in één keer kopen.
Marktplaatsen stimuleren de ontwikkeling van grensoverschrijdende handel. Het gebruik van dergelijke platforms is de gemakkelijkste manier om te beginnen op de internationale verkoopmarkt. Het is altijd beter om een kant-en-klare oplossing te gebruiken dan om je eigen internetwinkel te beginnen.
Multi-seizoensgebondenheid is een van de ontwikkelingsfactoren van grensoverschrijdende handel, het betekent de mogelijkheid om producten het hele jaar door te verkopen. Dit heeft een belangrijke betekenis in het geval van optimalisatie van voorraadniveaus, verkoop van outletproducten en de resterende delen van kledingcollecties. Multi-seizoensgebondenheid maakt het mogelijk om producten die buiten het seizoen zijn op de lokale markt, in het buitenland te verkopen.
De onafhankelijkheid van de lokale markt wordt ook bereikt door grensoverschrijdende handel. Opereren in veel verschillende markten is een kans om het verkoopvolume te verhogen, zelfs in het geval van een crisis op de lokale markt. De lokale markt kan verzadigd zijn, vanwege de sterke concurrentie. Bedrijven besluiten om naar het buitenland te verhuizen, wat hen in staat stelt de prijsconcurrentie te beperken. Soms bieden buitenlandse markten een niche voor een product dat lokaal niet populair is.
Een grensoverschrijdende markt verlaagt het risico van financiële mislukkingen. Als er een probleem is in een van de markten, zijn er nog andere die helpen om het risico te diversifiëren. In de meeste gevallen is het verhuizen naar het buitenland met het aanbod een goede stap in de ontwikkeling van het bedrijf. Grensoverschrijdende handel is veeleisend maar veelbelovend en in de meeste situaties winstgevend en veilig.
Lees ook: Wereldwijde leiderschapstrends in het bedrijfsleven voor 2022 en 2023
Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest.
Een probleemoplosser met 5 verschillende diploma's en eindeloze reserves van motivatie. Dit maakt hem een perfecte eigenaar en manager van een bedrijf. Bij het zoeken naar werknemers en partners zijn openheid en nieuwsgierigheid naar de wereld de kwaliteiten die hij het meest waardeert.
Als je verkoopt op 's werelds populairste marktplaats, maak je je zeker zorgen over de…
De maatstaf voor de effectiviteit van een marketeer is het aantal conversies, dat wil zeggen…
Als het gaat om AI in muziekproductie, is het het beste in co-creatie, en vooral…
In het artikel van vandaag zullen we het onderwerp van samenwerking tussen de Product Owner…
Elke leider heeft doelen zoals het opbouwen van een team dat op gepaste wijze hoge…
Social media-advertentiecampagnes, direct contact tijdens branche-evenementen, het aanbieden van educatieve materialen om kennis en bewustzijn…