Medewerkerstraining is het meest gebruikte hulpmiddel in het personeelsmanagement dat in organisaties wordt gerealiseerd om medewerkers nieuwe competenties te bieden. Elke training, ongeacht de vorm, brengt bepaalde kosten met zich mee. Daarom beschouwen de managers op hogere niveaus training als een investering en verwachten zij meetbare voordelen. Een van de methoden om de effectiviteit van coachingactiviteiten te evalueren is de ROI-indicator. Het is echter belangrijk om te overwegen dat deze indicator niet is gebaseerd op harde cijfers en niet alle factoren omvat die een beslissende impact kunnen hebben op de winstgevendheid van het bedrijf.
Een van de methoden voor de professionele ontwikkeling van de medewerker is training. Deze methoden zijn gericht op het helpen van medewerkers om nieuwe kennis en vaardigheden te verwerven. In de zakelijke praktijk worden verschillende vormen van onderwijs gebruikt die kunnen worden aangeboden door hun organisatorische middelen of door gespecialiseerde externe coachingbedrijven.
Het trainingsproces, ongeacht de manier of vorm van uitvoering, is altijd gericht op het optimaal benutten van de middelen van het bedrijf en het ontwikkelen van nieuwe mechanismen voor creativiteit. De bedrijven die besluiten de kosten verbonden aan de organisatie van de training te verhogen, verwachten een rendement op de investering. De impact van nieuw verworven kennis op de directe inkomsten van het bedrijf is moeilijk te meten.
Bedrijven die hun leidende positie op de markt willen behouden, besluiten hun uitgaven voor training en professionele ontwikkeling van medewerkers te verhogen. De training is een kost, maar aan de andere kant, ondanks het uiteindelijke financiële resultaat, kan het worden gezien als een winst voor het bedrijf.
Het versterken van het merkimago, de verandering van organisatorische cultuur en de verbetering van de loyaliteit van medewerkers zijn factoren die moeilijk te meten zijn en die cruciaal zijn voor het behalen van succes op de markt. Daarom is het de moeite waard om in menselijk kapitaal te investeren, zelfs als de winstgevendheid van training niet hoog lijkt te zijn.
Return On Investment (ROI) is de indicator van de winstgevendheid van de investering die wordt gebruikt om de effectiviteit van het bedrijf in cijfers uit te drukken. ROI meet de hoeveelheid rendement op een investering in verhouding tot de kosten. De waarde van de indicator kan worden gepresenteerd als een percentage of een getal. ROI is een van de eenvoudige methoden, die ervan uitgaat dat de nettowinst wordt gemeten aan de hand van werkelijke winsten, terwijl de waarde van het geld op dat moment constant is.
De indicator kan negatieve en positieve waarden aannemen. Een negatief resultaat van de ROI betekent dat de investering onrendabel is en verlies oplevert. Hoe hoger de ROI-indicator, hoe hoger de winstgevendheid van de transactie. Herhaalde meting van de ROI-indicator is noodzakelijk voor de belangrijke beslissingen van het bedrijf met betrekking tot ontwikkeling en kapitaalengagement.
Als we ROI willen gebruiken om de effectiviteit van training te meten, moeten we de zakelijke behoeften definiëren en het doel van ontwikkelingsactiviteiten bepalen. Het bedrijf moet weten wat er verbeterd moet worden en hoe de effectiviteit van die processen kan worden gemeten.
Voordat er met enige coaching wordt begonnen, moet het bedrijf de huidige staat van de specifieke factoren (het verkoopniveau, tijd, kosten) die moeten worden veranderd, controleren. De methode voor het meten van de resultaten van de training moet vóór de training worden vastgesteld. Het is geen gemakkelijke taak, het is moeilijk om de impact van de training op de resultaten te controleren, meestal zijn de schattingen meer of minder subjectief, en men kan geen definitieve waarden verkrijgen.
Bijvoorbeeld, een van de bedrijven heeft verkooptechnieken en klantenservice-training aangeboden voor de verkopers. Na 6 maanden training werd de verkoopwinst gemeten met een ROI-indicator. De winst was net iets groter dan daarvoor en steeg met enkele procenten. Hoe kunnen we beoordelen of de stijging van de winst een direct resultaat van de training was?
Er waren andere factoren betrokken. Er waren veranderingen in leidinggevende, managementposities, het belangrijkste product werd aangepast en de prijs van het product werd verlaagd. Bovendien had de concurrentie problemen met de levering van hun product. In dit geval is het onmogelijk om de impact van de training op de stijging van de verkoop te beoordelen.
In een ander bedrijf heeft het management besloten een nieuw programma voor online klantenservice aan te schaffen en te implementeren. Een deel van het project omvatte training in functionaliteiten en werking van het systeem. In dit geval kan de ROI voor de investering worden gemeten – de winst moet worden verminderd met de implementatiekosten. De ROI zal worden berekend voor de gehele investering, niet alleen voor de training. Een dergelijke benadering van het berekenen van ROI heeft een solide rechtvaardiging in boekhouding en financiële analyse.
Bij de meting van de winstgevendheid van training in het bedrijf moeten alle beïnvloedende factoren in overweging worden genomen. Als er een snelle stijging van de belangrijkste bedrijfsindicatoren was na de implementatie van het project, moet de vraag worden gesteld: werd de juiste techniek gebruikt om de resultaten van de training te isoleren? Daarom is het in het geval van grote projecten goed om een voorlopige studie uit te voeren, en pas na de beoordeling van de effectiviteit te beslissen over verdere voortzetting van een loopbaanontwikkelingsprogramma.
Lees ook: Wereldwijde leiderschapstrends in het bedrijfsleven voor 2022 en 2023
Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijencommunity op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest.
HR-manager met een uitstekende vaardigheid om een positieve sfeer te creëren en een waardevolle omgeving voor medewerkers te scheppen. Ze houdt ervan om het potentieel van getalenteerde mensen te zien en hen te mobiliseren om zich te ontwikkelen.
Elk Scrum-artikel creëert een bepaalde verplichting van het Scrum-team. Het Productdoel, Sprintdoel en de Definitie…
Naam, logo en slogan vormen de “heilige drie-eenheid” van merkidentiteit. Dit zijn de elementen die…
Wat zijn offshoring en inshoring? Dynamische veranderingen in de wereldeconomie en globaliseringsprocessen beïnvloeden de werking…
Teamleiders worden meestal (of zouden in ieder geval moeten worden) mensen met uitzonderlijke vaardigheden -…
Dit is deel 7 van de JavaScript blogpostserie die je van beginner naar gevorderd zal…
Wat is Agile? Hoe gebruik je de Agile-methodologie voor freelanceprojecten? Lees het artikel om meer…