Wat is nodig om de beste kandidaat voor de gekozen positie aan te trekken? Ongetwijfeld een wervingsproces dat op de juiste manier wordt uitgevoerd. Maar vergeet niet om nauwkeurige informatie over de positie van de hiring manager te verkrijgen. Een grondig begrip van de behoeften op dit gebied is de basis voor het vinden van een kandidaat die hier perfect op kan inspelen. Hoe moet een goede functieomschrijving eruitzien en hoe krijg je deze van de hiring manager?
Is een functieomschrijving hetzelfde als een functieprofiel? Het antwoord is nee – en hier leggen we uit waarom. De functieomschrijving is slechts een klein onderdeel van de functieomschrijving (hoewel ongetwijfeld zeer belangrijk). Het doel van een functieomschrijving is echter niet alleen om te informeren welke vaardigheden nodig zijn om de toegewezen taken uit te voeren, maar om uitgebreide ondersteuning te bieden bij het vinden van de best mogelijke kandidaat voor de positie.
Een functieomschrijving beantwoordt doorgaans de volgende vragen:
Onder de noodzakelijke elementen van de functieomschrijving kunnen we opsommen: het algemene doel van de functie, dagelijkse taken, vereiste ervaring en vaardigheden, aanvullende kwalificaties en belangrijke persoonlijkheidskenmerken. Een goed ontworpen omschrijving bevat ook informatie over het team en de werkwijze – het afstemmen van het bedrijf en de potentiële werknemer op het gebied van organisatiecultuur is essentieel om het doel te bereiken.
We hebben een aantal elementen opgesomd die een goed gestructureerde functieomschrijving zou moeten bevatten en die belangrijk zijn voor een bedrijf dat op zoek is naar echt talent. Houd er echter rekening mee dat wervingsprocessen in beide richtingen werken – net zoals een bedrijf op zoek is naar een werknemer die aan zijn behoeften voldoet, is een kandidaat op zoek naar een werkplek die aan de hunne voldoet (met betrekking tot arbeidsomstandigheden en ontwikkelingsmogelijkheden). Maar zonder te weten wat een kandidaat zal winnen wanneer hij solliciteert naar een functie en begint te werken met een bepaald team, kun je geen wederzijds bevredigende match garanderen.
Zorg er dus voor dat de hiring manager je ook informatie geeft over de zogenaamde verkoopargumenten van het aanbod – dat wil zeggen, onder andere de stabiliteit van het bedrijf, de positie in de markt, de vormen van aangeboden ondersteuning, carrièremogelijkheden, mensen in het team en andere elementen die relevant kunnen zijn vanuit het perspectief van de kandidaat. Een adequate voorbereiding op het interview in dit opzicht zal zeker meer vertrouwen in de geïnterviewde inspireren.
Een goede functieomschrijving kan geweldige kandidaten opleveren. Vertrouwd raken met de taken van een bepaalde functie en de vereisten voor kandidaten, maar vooral de rol die de aangenomen persoon in het bedrijf zou spelen, stelt je in staat om snel kandidaten te filteren die niet aan specifieke criteria voldoen.
Maar dat is nog niet alles – je bent je er zeker van bewust dat elke wervingsprocedure een kost is die het bedrijf moet dragen. Elke enkele aanstellingsbeslissing brengt het risico met zich mee dat een bepaalde persoon geen goede keuze zal zijn, en dat het nodig zal zijn om de procedure te herhalen. Het risico om de verkeerde persoon aan te nemen kan niet volledig worden geëlimineerd, maar het kan worden geminimaliseerd, bijvoorbeeld door de juiste vragen te stellen tijdens het interview.
Een goed ontworpen functieomschrijving behandelt veel kwesties die niet in een functieomschrijving zullen worden gevonden, maar die essentieel zijn voor een recruiter om te begrijpen naar welk type kandidaat ze op zoek zijn. De gedetailleerde, nauwkeurige informatie die op deze manier wordt verkregen, zal niet alleen leiden tot een betere selectie van kandidaten, maar zal ook een recruiter helpen in het interviewproces. Hoe beter de functieomschrijving, hoe beter het resultaat.
Lees ook: 5 belangrijke stappen om je persoonlijke merk als recruiter op te bouwen.
Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest, TikTok.
HR-manager met een uitstekende vaardigheid om een positieve sfeer te creëren en een waardevolle omgeving voor medewerkers te scheppen. Ze houdt ervan om het potentieel van getalenteerde mensen te zien en hen te mobiliseren om zich te ontwikkelen.
Elke leider heeft doelen zoals het opbouwen van een team dat op gepaste wijze hoge…
Social media-advertentiecampagnes, direct contact tijdens branche-evenementen, het aanbieden van educatieve materialen om kennis en bewustzijn…
Verschillende kleinere evenementen vormen een Sprint in Scrum. Sprints vormen op hun beurt samen een…
Ontvangers grijpen steeds vaker naar videomateriaal. Geschreven vormen worden minder populair. Traditionele bloggers proberen zich…
Copywriting is een extreem populaire professie geworden in de laatste tijd. Er zijn steeds meer…
Heb je ooit het gevoel dat de dag te kort is om alles te doen…