Het kennen van de regels voor Facebook-wedstrijden is het eerste dat je moet weten wanneer je overweegt er een te creëren. Ben je zeker bekend met de voorwaarden van Facebook en de relevante wetten met betrekking tot wedstrijden? Weet je hoe je de effecten van je activiteiten kunt meten? Als je op minstens één vraag “nee” hebt geantwoord, moedig ik je aan om onze tips voor Facebook-wedstrijden te lezen.
De eerste vraag die je jezelf moet stellen zijn de tips voor Facebook-wedstrijden of, met andere woorden, de legitimiteit van het organiseren van een wedstrijd. De overgrote meerderheid van de wedstrijden wordt georganiseerd zonder enig idee wat ze absoluut waardeloos maakt voor het organiserende merk en voor potentiële fans of klanten.
Welke doelen kan de wedstrijd nastreven? In tegenstelling tot de populaire mening raad ik niet aan om wedstrijden te organiseren om bereik te genereren. Het is erg moeilijk om een goed mechanisme te ontwerpen dat de instroom van bounty hunters en ongeïnteresseerde mensen beperkt en alleen potentiële klanten filtert. Uiteindelijk gaat het ons niet om het bereik als zodanig, maar om het bereik binnen onze doelgroep.
Het is een goed idee om de wedstrijd zo voor te bereiden dat het de verkoop verhoogt. Ik bedoel zowel de algehele verkoop van individuele producten als de winkelwagentjes. De sterke trend om de instapdrempel te verlagen, dat wil zeggen, het voor iedereen gemakkelijker te maken om deel te nemen, is niet zo’n goede richting. Soms is het de moeite waard om (bijvoorbeeld de aankoop van een product of dienst) een hogere instapdrempel te vereisen, maar om daar tastbare voordelen uit te halen.
Het derde doel van de wedstrijden kan onderzoek naar onze klanten zijn. Wie zijn ze, wat zijn hun voorkeuren, wat moet er verbeterd worden, hoe gebruiken ze het product, enzovoort. Zoals je kunt raden, kunnen doelen worden gecombineerd.
Ongeacht waar we om geven, het is altijd de moeite waard om de specifieke effecten te bepalen die we verwachten, zodat we ze kunnen verantwoorden. Ik waarschuw je om je niet te concentreren op inadequate indicatoren, zoals het aantal meldingen, die geen directe impact hebben op de financiële resultaten van het bedrijf. In plaats daarvan raad ik specifieke effecten aan, bijvoorbeeld een toename van de verkoop, een antwoord op de vraag, of een toename van klanten.
De regels van Facebook hebben één kort punt in dit opzicht: de wedstrijd moet regels hebben waarin staat wie de organisator van de wedstrijd is en mag de tijdlijn van de gebruikers niet gebruiken. Met andere woorden, we kunnen niet eisen dat er op privéprofielen wordt gepost, gedeeld, getagd op foto’s, of iets anders dat op het profiel van een deelnemer kan verschijnen, met uitzondering van in-app communicatie.
Facebook kan een wedstrijdpost verwijderen of zelfs de hele fanpagina opschorten of sluiten voor dergelijke acties, en dit is niet zo zeldzaam als het lijkt.
Ik moedig je altijd aan om de wedstrijdregels op te stellen, want alleen op deze manier kunnen we een bepaling opnemen dat de ingediende werken door ons kunnen worden gebruikt voor merkcommunicatie. Een secundair doel van de wedstrijd moet zijn om gebruikersinhoud te genereren, die we vervolgens naar eigen inzicht kunnen publiceren.
Naast het plannen van het doel en het meten van de effecten, is het de moeite waard om verschillende mechanismen van bescherming tegen concurrenten te overwegen. Dit zijn professionele deelnemers die vaak op deze manier extra geld verdienen. Ze zijn niet geïnteresseerd in jouw bedrijf, voorkomen dat jouw echte klanten winnen, en zijn vaak zeer veeleisend.
Een voorbeeld van een volkomen zinloos mechanisme dat ons blootstelt aan de schadelijkheid van deelnemers is de wedstrijd waarin de aanvraag met de meeste likes wint. Voor een deelnemer kost het kopen van een paar honderd likes enkele minuten. Geen van hen zal van groot belang zijn voor ons bedrijf – ze komen van kunstmatige accounts of van mensen die professioneel deelnemen aan wedstrijden.
Overweeg het gebruik van de app. Ondanks de extra kosten, het verhogen van de instapdrempel en de complexiteit van de wedstrijd, kunnen we studenten om hun toestemming vragen om marketingmaterialen te ontvangen. Op deze manier kunnen we een database van e-mails voor de nieuwsbrief verkrijgen of een interessante groep waar we Facebook-advertenties op kunnen richten.
Ik moedig je ook aan om altijd prijzen te doneren die verband houden met ons bedrijf. Willekeurige mensen zijn altijd meer geneigd om een camera of tablet te gebruiken. Voor een aanvullend product bij een product dat in de wedstrijd moet worden gekocht, alleen onze klanten.
Als je sociale elementen wilt combineren, dat wil zeggen, de stem van internetgebruikers, maar jezelf wilt beschermen tegen hun grappen, is het de moeite waard om verschillende mechanismen te combineren. Vergeet niet dat veel mensen op het web bereid zijn anderen te plagen en voor een grap te stemmen. Het recept is bijvoorbeeld het creëren van een tweefasensysteem voor het stemmen van internetgebruikers en de verkiezing van een commissie, hoewel ik in het licht van de mogelijkheid om stemmen te kopen, een iets andere oplossing aanbeveel. Om deel te nemen, moet het werk een minimum aantal stemmen ontvangen, bijvoorbeeld 10 likes, en de commissie selecteert de beste van degenen die aan deze voorwaarde voldoen.
Transparantie van onze activiteiten is uiterst belangrijk in de wedstrijd. Het is heel gemakkelijk om je imago te schaden met beschuldigingen van nepotisme, oneerlijkheid of onprofessionaliteit. En toch is dit niet het effect dat we willen bereiken.
Samenvattend dit korte artikel over tips voor Facebook-wedstrijden, kan een wedstrijd een zeer goed zakelijk hulpmiddel zijn, en als het goed is gepland, zal het geweldige resultaten voor jouw bedrijf opleveren. Het is echter de moeite waard om even de tijd te nemen om het verloop ervan goed te overwegen om onaangename tegenslagen en het verspillen van potentieel te voorkomen.
Er is waarschijnlijk geen enkel social media-kanaal of -tactiek waar Laura niet zelfverzekerd over is. Of het nu gaat om het meedoen aan de nieuwste TikTok-trend, het lanceren van een Pinterest-campagne of het live-streamen op YouTube - deze Social Media Ninja heeft het allemaal gedaan.
Als het gaat om AI in muziekproductie, is het het beste in co-creatie, en vooral…
In het artikel van vandaag zullen we het onderwerp van samenwerking tussen de Product Owner…
Elke leider heeft doelen zoals het opbouwen van een team dat op gepaste wijze hoge…
Social media-advertentiecampagnes, direct contact tijdens branche-evenementen, het aanbieden van educatieve materialen om kennis en bewustzijn…
Verschillende kleinere evenementen vormen een Sprint in Scrum. Sprints vormen op hun beurt samen een…
Ontvangers grijpen steeds vaker naar videomateriaal. Geschreven vormen worden minder populair. Traditionele bloggers proberen zich…