Facebook, wiens kracht is opgebouwd uit data, moet voortdurend aan adverteerders bewijzen dat het deze effectief gebruikt. Daarom ontwikkelt het voortdurend een ecosysteem van analytische tools, waarmee je kunt controleren of onze budgetten werken. De eerste was Audience Insight, die helpt om het gebruikersgedrag op fanpagina’s te begrijpen, de volgende – Facebook Analytics, dat zich richt op de zogenaamde klantreis.
Facebook Analytics is een uitgebreide analytische tool die je in staat stelt om informatie te verkrijgen over het gedrag van gebruikers en hun reacties op advertenties op de website, in de applicatie en op de Facebook-pagina.
De tool is gratis beschikbaar voor iedereen die de pixelcode heeft geïmplementeerd en evenementen (d.w.z. activiteiten die door gebruikers worden ondernomen) heeft gedefinieerd die moeten worden gevolgd. Het doel is om marketingactiviteiten beter af te stemmen op de voorkeuren van ontvangers, en zo hun effectiviteit te vergroten.
Facebook Analytics geeft toegang tot gegevens over:
De laatste update van Facebook Analytics heeft veel voordelen gebracht voor adverteerders die tot nu toe alleen zagen wat onmiddellijk voorafging aan de conversie. Op deze manier werd echter alleen de laatste advertentie of post die resulteerde in de gewenste klik gewaardeerd. In een tijd waarin we meerdere platforms en meerdere apparaten tegelijkertijd gebruiken, toonde deze benadering slechts een deel van het verhaal. Nu kun je het volledige pad van klantinteractie met het merk zien dat leidde tot de conversie, niet alleen het laatste contactpunt.
Termen om je te helpen begrijpen hoe Facebook Analytics werkt:
De beheerders van de evenementbron, zoals een pixel of applicatie, of mensen die aan een bepaalde rol zijn toegewezen, hebben toegang tot Facebook Analytics. De tool kan worden gebruikt op een computer of via een mobiele applicatie die beschikbaar is voor Android- en iOS-apparaten.
Om Facebook Analytics te gaan gebruiken, moet je de Facebook-pixel installeren die je in staat stelt om de stroom van gebruikers te meten vanaf het moment dat ze de website binnenkomen tot het einde van de transactie.
Bij het handmatig toevoegen van een pixel moet je deze in de code van je website plakken, boven de tag die de header sluit.
Standaard evenementen zijn vooraf gedefinieerd. Nadat je ze aan de pixelcode hebt toegevoegd, kun je je advertentie-inspanningen met hen in gedachten optimaliseren, wat voldoende is voor de meeste bedrijven. Echter, niets staat je in de weg om niet-standaard, unieke evenementen te definiëren en groepen van niet-standaard ontvangers op basis daarvan te creëren.
Zowel standaard als niet-standaard evenementen kunnen afkomstig zijn van verschillende bronnen zoals Pixel, Android, iOS, Messenger-bots, Facebook-spellen of Facebook-pagina’s.
Naast een enkele pixel kun je een hele groep evenementbronnen creëren die verschillende informatie verzamelt en analyseert hoe individuele kanalen (bijv. bots of spellen) met elkaar interageren. Je kunt zien hoeveel mensen de post hebben becommentarieerd, vervolgens de pagina hebben bekeken en daarna een aankoop hebben gedaan. Dit creëert het meest complete beeld van het winkelpad van de klant, rekening houdend met de afhankelijkheden tussen individuele evenementen en platforms.
Er is waarschijnlijk geen enkel social media-kanaal of -tactiek waar Laura niet zelfverzekerd over is. Of het nu gaat om het meedoen aan de nieuwste TikTok-trend, het lanceren van een Pinterest-campagne of het live-streamen op YouTube - deze Social Media Ninja heeft het allemaal gedaan.
Als het gaat om AI in muziekproductie, is het het beste in co-creatie, en vooral…
In het artikel van vandaag zullen we het onderwerp van samenwerking tussen de Product Owner…
Elke leider heeft doelen zoals het opbouwen van een team dat op gepaste wijze hoge…
Social media-advertentiecampagnes, direct contact tijdens branche-evenementen, het aanbieden van educatieve materialen om kennis en bewustzijn…
Verschillende kleinere evenementen vormen een Sprint in Scrum. Sprints vormen op hun beurt samen een…
Ontvangers grijpen steeds vaker naar videomateriaal. Geschreven vormen worden minder populair. Traditionele bloggers proberen zich…