Facebook-wedstrijden – ideeën, wetten en methoden om resultaten te meten

Een populaire manier om je bereik op Facebook uit te breiden, is het organiseren van wedstrijden. Weet je hoe je dit hulpmiddel effectief kunt gebruiken? Ken je de regels van Facebook en de relevante wettelijke bepalingen met betrekking tot wedstrijden? Weet je hoe je de effecten van je acties kunt meten? Als je op zijn minst één vraag niet kon beantwoorden, kijk dan naar onze tips en uitleg in de volgende paragrafen. We garanderen – je zult er geen spijt van krijgen!

Facebook wedstrijden – inhoudsopgave:

  1. Waarom een wedstrijd?
  2. Facebook wedstrijden in overeenstemming met de wet
  3. Waar moet je op letten bij het organiseren van een wedstrijd op Facebook?

Waarom de wedstrijd?

De eerste vraag die je jezelf moet stellen, gaat over de legitimiteit van het organiseren van een wedstrijd. De overgrote meerderheid van de wedstrijden wordt zonder enige vooropgezette ideeën gecreëerd en eindigt met het gevoel dat zowel de tijd als de middelen zinloos zijn verspild door het merk dat de onderneming uitvoert. Het hoeft zeker niet zo te zijn. Laten we de redenen dissecteren.

Welke doelen kan een wedstrijd bereiken? In tegenstelling tot de populaire mening, aanbevelen we niet om wedstrijden te organiseren om meer volgers te genereren en je bereik uit te breiden. Het is erg moeilijk om een goed mechanisme te ontwerpen dat de instroom van prijsjagers en ongeïnteresseerde mensen beperkt en alleen potentiële klanten filtert. Uiteindelijk gaat het ons niet om het bereik als zodanig, maar om het bereik binnen onze doelgroep.

Het is een goed idee om een wedstrijd zo voor te bereiden dat het de verkoop verhoogt. Hiermee bedoel ik een toename van de totale verkoop, individuele producten, evenals de winkelwagentjes. Een sterke trend om de instapdrempel te verlagen, dat wil zeggen, het voor iedereen gemakkelijk te maken om deel te nemen, is helemaal niet zo’n goede richting. Soms is het de moeite waard om (bijvoorbeeld bij de aankoop van een product of dienst) een hogere instapdrempel te eisen om meetbare voordelen te behalen.

Het derde doel van wedstrijden is om waardevolle gegevens over je klanten te verkrijgen. Wat ze leuk vinden, wat ze leuk vinden, wat verbeterd moet worden, hoe ze het product gebruiken, enzovoort. Zoals je kunt raden, kunnen de doelen worden gecombineerd.

Ongeacht waar je om geeft, definieer de concrete resultaten die je verwacht, zodat je jezelf verantwoordelijk kunt houden. We waarschuwen tegen het focussen op ongepaste metrics, zoals het aantal inzendingen, dat geen directe impact heeft op de financiële prestaties van het bedrijf. In plaats daarvan raad ik meetbare en tastbare cijfers aan, zoals verhoogde verkoop, respons of groei van de klantenbasis.

Facebook wedstrijden in overeenstemming met de wet

De gebruiksvoorwaarden van Facebook hebben één kort punt in dit verband: de wedstrijd moet voorwaarden hebben die aangeven wie de wedstrijd organiseert en mag de tijdlijnen van de gebruikers niet gebruiken. Met andere woorden, we kunnen mensen niet verplichten om op hun privéprofielen te posten, te delen, zichzelf in foto’s te taggen of iets anders dat op het profiel van een deelnemer kan verschijnen, met uitzondering van berichten vanuit de app.

We kunnen vereisen dat de fanpagina leuk gevonden wordt, maar niet dat de wedstrijdpost gedeeld wordt. Facebook kan een wedstrijdpost verwijderen of zelfs een hele fanpagina opschorten of sluiten voor dergelijke acties, en het is niet zo ongebruikelijk als je misschien denkt.

Zonder in juridische ingewikkeldheden te treden, moet de wedstrijd regels hebben (met data, verantwoordelijke entiteit, enz.) – hier raden we juridische ondersteuning aan in de vorm van een advocaat. Bovendien vereisen wedstrijden met het trekken van winnaars een melding aan de Douanekamer. Het ontbreken van een melding kan leiden tot juridische straffen in de vorm van een boete, maar dit is onderhevig aan de regelgeving van het land. Zorg er dus voor dat je de zaak dubbel controleert voordat je je wedstrijd opzet.

We moedigen aan om regels op te stellen, want dit is de enige manier om een clausule op te nemen dat de ingediende werken door ons kunnen worden gebruikt als merkcommunicatie. Het secundaire doel van de wedstrijd moet zijn om gebruikersinhoud te genereren, die we vervolgens naar eigen inzicht kunnen publiceren.

Waar moet je op letten bij het organiseren van een wedstrijd op Facebook?

Naast het plannen van het doel en het meten van de effecten, overweeg verschillende mechanismen om jezelf te beveiligen tegen deelnemers. Er zijn professionele deelnemers die vaak op deze manier hun brood verdienen. Ze zijn niet geïnteresseerd in jouw bedrijf, ze maken het onmogelijk voor jouw echte klanten om te winnen en ze zijn veeleisend en irritant.

Een voorbeeld van een zinloos mechanisme dat ons blootstelt aan de schade van de deelnemers is een wedstrijd waarin de applicatie met de meeste likes wint. Momenteel is het verkrijgen van likes op Facebook zo goedkoop als brood. Voor een gewone persoon kan het behalen van 100 likes voor een post of foto een prestatie lijken, maar voor de reguliere deelnemer is het enkele minuten en een paar dollar.

Om nog maar te zwijgen van de competitiegroepen, waar zulke “professionele” spelers elkaar steunen. Geen van deze likes is betekenisvol voor ons bedrijf – ze komen van kunstmatige accounts of mensen die professioneel deelnemen aan wedstrijden, en veroorzaken frustratie bij onze klanten.

Overweeg het gebruik van een app. Ondanks extra kosten, het verhogen van de instapdrempel en de complexiteit van de wedstrijd, kunnen we de deelnemers vragen om akkoord te gaan met het ontvangen van marketingmaterialen. Op deze manier kunnen we een database van e-mails voor de nieuwsbrief verkrijgen of een interessante groep waarvoor we advertenties op Facebook kunnen targeten.

Ik moedig ook altijd aan om prijzen te doneren die verband houden met ons bedrijf. Willekeurige mensen kiezen altijd eerder voor een camera of een tablet. Alleen onze klanten zullen kiezen voor een product dat aanvullend is op het product dat ze in de wedstrijd moeten kopen.

Als je sociale elementen wilt combineren, dat wil zeggen, de mening van internetgebruikers, maar jezelf wilt beschermen tegen hun grappen, misschien moet je deze elementen combineren om iets nieuws te vormen. Vergeet niet dat veel mensen op het web graag anderen plagen en voor een grap stemmen.

De oplossing is bijvoorbeeld om een tweefasig systeem van stemmen door internetgebruikers en selectie van een commissie te creëren, hoewel ik in het licht van de mogelijkheid om stemmen te kopen een iets andere oplossing aanbeveel. Om deel te nemen, moet een inzending een bepaald minimum aantal stemmen ontvangen, bijvoorbeeld 10 likes, en uit degenen die aan deze voorwaarde voldoen, selecteert de commissie de beste.

In een wedstrijd is de transparantie van onze acties uiterst belangrijk. Het is heel gemakkelijk om je imago te schaden met beschuldigingen van nepotisme, oneerlijkheid of onprofessionaliteit. En dit is niet het effect dat we willen bereiken.

Samenvattend, kunnen wedstrijden een geweldig zakelijk hulpmiddel zijn voor het promoten van een merk en het winnen van nieuwe klanten. Neem echter de tijd om de gang van zaken, regels en reikwijdte te bepalen om onaangename incidenten of, zoals ze zeggen, monkey business te vermijden.

Na het verzamelen van de gegevens, leer hoe je het kunt gebruiken en de effectiviteit van acties kunt verhogen met Facebook Audience Insights en ook hoe je een goede Facebook-advertentie kunt maken.

Als je in contact wilt blijven met onze inhoud, sluit je aan bij de drukke bijengemeenschap!

Laura Green

Er is waarschijnlijk geen enkel social media-kanaal of -tactiek waar Laura niet zelfverzekerd over is. Of het nu gaat om het meedoen aan de nieuwste TikTok-trend, het lanceren van een Pinterest-campagne of het live-streamen op YouTube - deze Social Media Ninja heeft het allemaal gedaan.

View all posts →

Laura Green

Er is waarschijnlijk geen enkel social media-kanaal of -tactiek waar Laura niet zelfverzekerd over is. Of het nu gaat om het meedoen aan de nieuwste TikTok-trend, het lanceren van een Pinterest-campagne of het live-streamen op YouTube - deze Social Media Ninja heeft het allemaal gedaan.

Share
Published by
Laura Green

Recent Posts

Top 5 tools voor het maken van landingspagina’s

De maatstaf voor de effectiviteit van een marketeer is het aantal conversies, dat wil zeggen…

58 minutes ago

De kracht van AI in muziekcreatie verkennen | AI in business #33

Als het gaat om AI in muziekproductie, is het het beste in co-creatie, en vooral…

3 hours ago

Scrum Gids | 12. Samenwerking tussen Product Owner en Scrum Master

In het artikel van vandaag zullen we het onderwerp van samenwerking tussen de Product Owner…

5 hours ago

Waarom zijn zelfbewustzijn en zelfregulatie belangrijk in leiderschap?

Elke leider heeft doelen zoals het opbouwen van een team dat op gepaste wijze hoge…

6 hours ago

3 e-mailmarketingplatforms

Social media-advertentiecampagnes, direct contact tijdens branche-evenementen, het aanbieden van educatieve materialen om kennis en bewustzijn…

8 hours ago

Scrum Gids | 28. Sprint in Scrum

Verschillende kleinere evenementen vormen een Sprint in Scrum. Sprints vormen op hun beurt samen een…

10 hours ago