Facebook Doelgroepinzichten: hoe de gegevens te gebruiken en de effectiviteit van acties te vergroten

Facebook Audience Insights is een van de krachtigste analytische tools die Facebook beschikbaar heeft gesteld aan adverteerders. Het is voornamelijk gemaakt om je te helpen je advertenties effectiever te targeten, en het stelt je in staat om veel te leren over je publiek, zelfs wanneer je geen inhoud uitzendt.

Bekijk hoe je de gegevens in Facebook Audience Insights kunt gebruiken en nog meer inzicht in je bedrijf kunt krijgen.

Facebook Audience Insights – inhoudsopgave:

  1. Waarom de gegevens in Audience Insights gebruiken?
  2. Welke gegevens verzamelt Audience Insight?
  3. Hoe gebruik je Facebook Audience Insights?
  4. Audience Insights plus Google Analytics

Waarom de gegevens in Audience Insights gebruiken?

Het primaire doel van Facebook Audience Insights is om adverteerders in staat te stellen om hun doelgroepen te verkleinen, zodat hun advertenties degenen bereiken die het meest waarschijnlijk geïnteresseerd zijn in het kopen van een bepaald product. Tenslotte heeft het geen zin om hondenvoer aan mensen aan te bieden die er geen interesse in tonen; als de advertentie echter naar mensen gaat die van “hond” onderwerpen houden, ziet de zaak er heel anders uit.

Advertenties kunnen op twee manieren worden getarget:

  • Precieze targeting – houdt rekening met veel parameters die je in staat stellen om campagnes te voeren die gericht zijn op smalle of niet-standaard groepen ontvangers.
  • Brede targeting – de adverteerder vertrouwt op het systeem van Facebook om te beslissen wie een potentiële klant zou kunnen zijn. Facebook raadt aan om dit model te gebruiken wanneer je niet weet wie je moet targeten.

Welke gegevens verzamelt Facebook Audience Insight?

Facebook Audience Insight verzamelt op één plek veel informatie over ons publiek en hoewel al deze informatie anoniem is, kun je er veel uit afleiden. Dit komt omdat het de volgende gegevens verzamelt:

  • Demografie (bijv. leeftijd, geslacht, interesses, opleiding, relatie status, werkplek),
  • Pagina likes,
  • Locatie en Taal,
  • Facebook Activiteit.

Hoe begin je Facebook-gegevens in je voordeel te gebruiken?

Om Audience Insights te gebruiken, moet je naar de Ads Manager gaan en de optie Audience Insights selecteren. Aan het begin kunnen we twee basisdoelgroepgroepen kiezen:

  1. Ieder op Facebook
  2. Gebruikers verbonden met je website

Er is ook een derde groep: op maat gemaakte ontvangers. Om deze te gebruiken, moet je Facebook een lijst met e-mailadressen sturen, die overeenkomen met gebruikersaccounts.

In de volgende stappen, verander de locatie en ga verder met het instellen van de volgende parameters. We kunnen beslissen over de taal, relatie status, leeftijd en bijvoorbeeld opleiding, aan de rechterkant van het dashboard.

Aan de bovenkant zijn er vier tabbladen: demografie, pagina likes, locatie en activiteit, die ons in staat stellen om meer te leren over de doelgroep, die we hebben gecreëerd door de geselecteerde criteria te kiezen. Bijvoorbeeld, als je “handwerk” aan de rechterkant van het paneel typt, kun je zien dat onder de mensen die Facebook gebruiken, 69% van degenen die geïnteresseerd zijn in handwerk vrouwen zijn, dat ze de meeste likes hebben voor een bepaalde pagina, en dat de meesten van hen in bepaalde steden wonen. En dat is best veel. Deze basisinformatie (er was slechts één parameter gekozen: interesses), stelt ons in staat om een campagne te creëren die bijvoorbeeld lokale tradities of evenementen gebruikt om vrouwelijke inwoners aan te trekken. Het is geen geheim dat gepersonaliseerde communicatie het meest effectief is.

Audience Insights plus Google Analytics

De gegevens van Facebook Audience Insights kunnen ook worden gebruikt – net als Google Analytics – om het verkeer naar je website te analyseren als je een Facebook Pixel op je website hebt. Dit is een klein stukje code dat gegevens over gebruikers verzamelt. Hier kun je meer lezen over Google Analytics en hoe je het goed kunt gebruiken.

Deze gegevens kunnen worden gebruikt om de contentstrategie te verbeteren, maar ook voor remarketingactiviteiten om klanten te herinneren aan verlaten winkelwagentjes, promoties, cross-selling en upselling. Het is de moeite waard om deze gegevens te combineren met andere gegevens die zijn ontvangen van het GA-systeem, evenals interne CRM-, ERP- of verkoop systemen, om de klantreis zo nauwkeurig mogelijk te volgen voordat ze besluiten een aankoop te doen.

Als je onze inhoud leuk vindt, vergeet dan niet om lid te worden van de Facebook-gemeenschap!

Laura Green

Er is waarschijnlijk geen enkel social media-kanaal of -tactiek waar Laura niet zelfverzekerd over is. Of het nu gaat om het meedoen aan de nieuwste TikTok-trend, het lanceren van een Pinterest-campagne of het live-streamen op YouTube - deze Social Media Ninja heeft het allemaal gedaan.

View all posts →

Laura Green

Er is waarschijnlijk geen enkel social media-kanaal of -tactiek waar Laura niet zelfverzekerd over is. Of het nu gaat om het meedoen aan de nieuwste TikTok-trend, het lanceren van een Pinterest-campagne of het live-streamen op YouTube - deze Social Media Ninja heeft het allemaal gedaan.

Share
Published by
Laura Green

Recent Posts

Product Hunt – een startup effectief promoten

Startups zijn een leidend businessmodel in de recente tijd en elk jaar worden er steeds…

21 minutes ago

Hoe kan sociale media de zichtbaarheid van uw bedrijf vergroten?

Wat zijn de voordelen van sociale media? Kan het gerichte traffic naar je bedrijfswebsite brengen?…

2 hours ago

Top tips om je Amazon verkooprang te verhogen

Als je verkoopt op 's werelds populairste marktplaats, maak je je zeker zorgen over de…

4 hours ago

Top 5 tools voor het maken van landingspagina’s

De maatstaf voor de effectiviteit van een marketeer is het aantal conversies, dat wil zeggen…

6 hours ago

De kracht van AI in muziekcreatie verkennen | AI in business #33

Als het gaat om AI in muziekproductie, is het het beste in co-creatie, en vooral…

8 hours ago

Scrum Gids | 12. Samenwerking tussen Product Owner en Scrum Master

In het artikel van vandaag zullen we het onderwerp van samenwerking tussen de Product Owner…

9 hours ago