Echter, het hebben van een Facebook-pagina is niet genoeg om het te maken. Je moet ook zorgen voor een speciale Facebook-landingspagina. Wat is een Facebook-landingspagina en hoe maak je er een? Als je overweegt er een op te zetten of je huidige niet effectief vindt, is dit artikel precies voor jou!

Wat is een Facebook-landingspagina?

Een Facebook-landingspagina is een pagina waar gebruikers naartoe worden geleid wanneer ze op een bepaalde advertentie klikken. Afhankelijk van het doel van de advertentie, moet de pagina gebruikers informeren over de mogelijkheid om zich aan te melden voor een nieuwsbrief, een beschrijving geven en hen in staat stellen een specifiek product aan te schaffen, of hen in staat stellen tickets voor een evenement te kopen. Het hangt allemaal af van de reden waarom de gebruiker naar de site kwam en wat ze net in de advertentie hebben gelezen.

We leven nu in een haast en zijn voortdurend tijd tekort, en we scrollen door sociale media zoals Facebook terwijl we in de wacht staan bij de dokter, tijdens de busrit naar huis of tijdens een pauze op het werk. Gebruikers verwachten eenvoudige transactieafhandeling, duidelijke beschrijvingen en een ongecompliceerd proces.

Het is ook vermeldenswaard dat een Facebook-landingspagina geen pagina is die strikt voor Facebook is gemaakt. In het verleden stond het portaal de creatie van dergelijke pagina’s binnen zijn platform toe, maar nu zijn het standaard landingspagina’s die eenvoudig zijn geconfigureerd met Facebook. Dit verandert niets aan het feit dat elke landingspagina moet zijn gewijd aan een specifieke reclamecampagne.

Waarom een Facebook-landingspagina maken?

Stel je een gebruiker voor die een lunchpauze neemt en door Facebook scrollt en jouw advertentie vindt. Of iemand die uit verveling in een bus of tram rondkijkt en jouw advertentie opmerkt. De advertentie trekt hun aandacht en verleid door het aantrekkelijke product dat je aanbiedt, klikken ze. Maar in plaats van naar een speciale productpagina te gaan die hen gemakkelijk naar de aankoop leidt, belanden ze weer op de homepage van het bedrijf, waar ze begonnen. Gefrustreerd door verspilde tijd laten ze de aankoop vallen. Je verliest een potentiële klant. De reden was het gebrek aan een landingspagina die aan deze advertentie was gewijd.

Adverteerders richten het grootste deel van hun aandacht op het creëren van de advertentie zelf, het kiezen van de juiste tekst, graphics en het interessant en aantrekkelijk maken van het geheel. Ze voeren tests uit, veranderen de doelgroep en analyseren de parameters, en wanneer de advertentie nog steeds geen conversies oplevert, veranderen ze het volledig. Weinig mensen houden rekening met het feit dat het niet de advertentie zelf is die het probleem is, maar precies het latere proces, dat wil zeggen, het omleiden van de gebruiker.

In dit geval moeten beide elementen consistent zijn en hebben beide bijna dezelfde impact op het resultaat. De advertentie is slechts een lokmiddel om de aandacht te trekken en de interesse van de potentiële klant genoeg te wekken om hen te laten besluiten naar de volgende stap te gaan, namelijk op de link te klikken. Een Facebook-landingspagina, aan de andere kant, is waar je een beetje je vleugels kunt uitslaan en je aanbod, product in detail kunt beschrijven of meer interessante foto’s kunt toevoegen. Dit betekent dat een zwakke landingspagina, of helemaal geen landingspagina, de tijd en kosten die aan het creëren van een advertentie zijn besteed, alleen maar onnodig op je budget kunnen drukken, in plaats van te leiden tot een verkoop.

Hoe maak je een Facebook-landingspagina?

Voordat we bij het daadwerkelijke proces van het maken van een landingspagina komen, zijn er een paar dingen om rekening mee te houden. Allereerst, je doelgroep. Facebook, net als de rest van de sociale media, heeft geavanceerde advertentietargeting en interne intelligentie die een geweldige job doet om de aangewezen doelgroep te bereiken. Als je weet welke instellingen je gaat maken in Facebook Ads en welke parameters je gaat instellen, houd dan hetzelfde in gedachten bij het opzetten van een landingspagina. Dit komt omdat je er zeker van kunt zijn dat het publiek dat je aangeeft de ontvangers van je advertentie en, bijgevolg, van de landingspagina zal zijn.

Een ander element om voor te zorgen is de consistentie van de boodschap tussen de advertentie zelf en de landingspagina. Als je advertentie de gebruiker een korting van 15% biedt voor het aanmelden voor je nieuwsbrief, dan moet de landingspagina dezelfde titel, formulier en de beloofde korting hebben. Anders zal de gebruiker je bedrijf als onbetrouwbaar beschouwen en de aanbieding niet opnieuw proberen. Het is ook de moeite waard om ervoor te zorgen dat de twee formulieren visueel consistent zijn.

Het handhaven van deze twee basisprincipes zal ervoor zorgen dat de landingspagina’s die je maakt betere conversies hebben en goed worden ontvangen door je doelgroep. Maar hoe maak je een Facebook-landingspagina?

Begin met het kiezen van een tool voor het maken van een landingspagina

Het proces van het maken van een Facebook-landingspagina lijkt bijna identiek aan een standaard landingspagina. Je kunt het doen met een WordPress-pagina bouwer of een speciale landingspagina-app gebruiken. Houd er rekening mee dat als je weet dat technische problemen niet jouw sterke punt zijn, je altijd een extern bedrijf kunt vragen om zo’n landingspagina te maken of samen kunt werken met een freelancer die het volgens jouw richtlijnen zal maken. Maar als je de uitdaging aangaat, kun je een van de populaire tools gebruiken:

  • Shogun
  • PageFly
  • Leadpages
  • Unbounce

Het ontwerpen van pagina’s in deze applicaties is eenvoudig, zelfs intuïtief, en stelt je in staat om snel een landingspagina met het juiste ontwerp en goede prestaties te bouwen. In elk van deze voorstellen hebben we kant-en-klare sjablonen tot onze beschikking, die de zaken aanzienlijk vergemakkelijken. Je hoeft alleen maar individuele elementen te wijzigen om een op maat gemaakte landingspagina te krijgen. Welke van deze tools je kiest, is aan jou. Kijk welke je prettig vindt en welke het beste bij jouw eisen past.

Kies een sjabloon die compatibel is met het doel van je advertentie

Elk van deze tools heeft een set kant-en-klare sjablonen die het maken van landingspagina’s enorm vergemakkelijken. Om ze te gebruiken, moet je echter een nieuwe landingspagina maken. Om dit te doen, selecteer je vanuit het dashboard ‘Voeg een pagina toe’ of ‘Maak de nieuwe pagina’. Na het maken en benoemen ervan, word je doorgestuurd naar de sjabloon directory. Blader door de beschikbare galerie en kies degene die het beste bij je past.

Facebook landingspagina

Als je voor een van de opties kiest, klik dan op de knop ‘Selecteer sjabloon’. Vergeet niet dat je helemaal geen gebruik hoeft te maken van kant-en-klare voorstellen, en als je je er goed bij voelt, kun je je landingspagina helemaal vanaf nul ontwerpen. Maar als je net je eerste stappen in dit onderwerp zet, is het het beste om een van de sjablonen te kiezen die de juiste lay-out heeft en, vooral, geoptimaliseerd is.

Het volgende element is het aanpassen van de inhoud. Dit doe je in elke applicatie op een zeer eenvoudige manier. Je hoeft alleen maar op een bepaald element te klikken, zoals een kop, en in plaats van de voorbeeldtekst, je eigen tekst in te voeren. Je zult ook de graphics op dezelfde manier wijzigen. Vergeet ook niet dat je individuele elementen kunt verwijderen als je denkt dat er te veel van iets op de pagina staat.

De landingspagina moet je ook in staat stellen om rapporten en bezoekersgegevens te bekijken. Facebook heeft hiervoor zijn interne tool, de Meta Pixel, de code die je ook op je landingspagina kunt plaatsen. Dit houdt beide onder controle, en je kunt gemakkelijk controleren of alles gaat zoals bedoeld of dat er wijzigingen moeten worden aangebracht. Bij het kiezen van een tool voor het maken van een landingspagina, zorg ervoor dat deze gegevensrapportagemogelijkheden heeft en werkt met de Pixel.

De laatste stap is het publiceren van de voltooide site. Maar voordat je dat doet, voer je enkele laatste tests uit, controleer je of er fouten op de pagina staan en of alle links goed werken. Als dat zo is, sla je de pagina op en publiceer je deze.

Hoewel we hebben vermeld dat dit de laatste stap is, betekent dit helemaal niet het einde van het werk. De landingspagina moet voortdurend worden gemonitord, gecontroleerd en indien nodig aangepast. Het lanceren ervan in de wereld is niet genoeg, zorg ervoor dat je het regelmatig monitort en aanpast.

Facebook landingspagina

Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest, TikTok.

Klaudia Kowalczyk

Een grafisch en UX-ontwerper die in zijn ontwerpen overbrengt wat niet in woorden kan worden uitgedrukt. Voor hem heeft elke gebruikte kleur, lijn of lettertype een betekenis. Gepassioneerd in grafisch en webdesign.

View all posts →