De arbeidsmarkt van vandaag heeft een grote vraag naar gespecialiseerde werknemers – om deze reden moeten bedrijven in verschillende sectoren naar verschillende manieren zoeken om top talent aan te trekken en te behouden. Sommige doen dit door aantrekkelijke voordelen en flexibele werktijden aan te bieden (bijv. een 4-daagse werkweek of kortere vrijdagen), terwijl anderen speciale talentmanagementprogramma’s implementeren, gericht op constante ontwikkeling van werknemers. In het laatste geval kan executive coaching een grote rol spelen. Wat is dit proces en hoe zou het moeten helpen bij talentmanagement? Lees verder om meer te ontdekken.

Executive coaching – inhoudsopgave:

  1. Wat is executive coaching?
  2. Executive coaching en het talentmanagementproces
  3. Executive coaching – wanneer werkt het?
  4. Samenvatting

Wat is executive coaching?

Deze vorm van coaching houdt in het versterken van managementvaardigheden – het is dus gericht op mensen in managementposities, zowel senior als junior. De rol van deze mensen is specifiek, aangezien het voornamelijk betrekking heeft op strategische planning en personeelsbeheer, wat gespecialiseerde vaardigheden vereist (branchekennis, ervaring in het implementeren van processen) evenals soft skills (waaronder teamvaardigheden en motivatievaardigheden). Een goed gepland executive coachingproces is ontworpen om een persoon te helpen zijn of haar taken beter uit te voeren, en zo betere resultaten op het werk te waarborgen.

Het hangt af van de individuele situatie en de behoeften van de persoon die ondersteuning ontvangt, welke vorm de executive coaching zal aannemen, waar de samenwerking tussen de coach en de manager op zal focussen, en welke vaardigheden zullen worden versterkt. Het is echter belangrijk op te merken dat executive coaching gericht kan zijn op mensen die al ervaring hebben in managementposities en degenen die zich voorbereiden op promotie en het overnemen van een dergelijke rol. Hier komt executive coaching samen met talentmanagement.

executive coaching

Executive coaching en het talentmanagementproces

Werknemers blijven bij bedrijven die hen niet alleen kansen voor ontwikkeling bieden (bijv. door talrijke trainingen, invoering van nieuwe technologieën, hen ruimte geven om initiatief te nemen en nieuwe oplossingen uit te proberen), maar ook om zich in nieuwe rollen te bewijzen terwijl ze de carrièreladder beklimmen. Het is om deze reden dat organisaties talentmanagementprogramma’s implementeren die gericht zijn op het aantrekken, behouden en zorgen voor de ontwikkeling van de beste mensen in hun vakgebied, en uiteindelijk om ervoor te zorgen dat de geselecteerde mensen hun vaardigheden gebruiken om de strategie die door het bedrijf is aangenomen uit te voeren.

Sommige werknemers zullen ervan overtuigd zijn dat ze managementfuncties moeten vervullen, maar niet onmiddellijk – alleen na de juiste voorbereiding, waarmee executive coaching kan helpen. Dus, in het geval van talentmanagement, zal de rol van de coach zijn om ervoor te zorgen dat de betreffende persoon zijn of haar verantwoordelijkheden in de nieuwe functie adequaat zal vervullen.

Executive coaching – wanneer werkt het?

Wanneer moet je executive coaching gebruiken? Dit proces zal werken voor twee soorten mensen waarmee we te maken kunnen hebben bij interne promoties. Dit omvat:

  • zeer ervaren en gespecialiseerde werknemers, maar die problemen hebben met interactie met anderen (interpersoonlijke vaardigheden of training in emotionele intelligentie is vereist om autoriteit te hebben onder hun werknemers),
  • mensen met uitstekende teamvaardigheden, maar die enige kennis en ervaring missen – het is noodzakelijk om de hiaten op te vullen om er zeker van te zijn dat de toegewezen taken op een geschikte manier worden uitgevoerd.

Het resultaat van de uitgevoerde activiteiten zal de ontwikkeling van de vaardigheden van de werknemer zijn (het beoordelen van hun tekortkomingen en het identificeren van gebieden die versterking nodig hebben), wat zal vertalen in het behalen van de verwachte resultaten door het beheerde team.

Samenvatting

Men zou zich kunnen afvragen of het niet beter zou zijn om een al ervaren manager (“van buitenaf”) in te huren, in plaats van een potentiële manager naar een coach te sturen om hen voor te bereiden op de nieuwe rol – tenslotte verbruikt zo’n beslissing de middelen van het bedrijf. Het is moeilijk om het met dit argument oneens te zijn, maar dit is slechts één kant van de medaille.

De andere kant heeft te maken met hoe moeilijk het tegenwoordig is om werknemersloyaliteit op te bouwen en hun vaardigheden, kennis en ervaring in het team te behouden. Interne promoties helpen de processen van het inwerken van een werknemer in het bedrijf te omzeilen. Om deze redenen werkt in veel gevallen samenwerking met een coach beter en is het een lagere kost voor het bedrijf.

Lees ook: 2 talentmanagementmodellen

Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest, TikTok.

Nicole Mankin

HR-manager met een uitstekende vaardigheid om een positieve sfeer te creëren en een waardevolle omgeving voor medewerkers te scheppen. Ze houdt ervan om het potentieel van getalenteerde mensen te zien en hen te mobiliseren om zich te ontwikkelen.

View all posts →