Emotionele Intelligentie in Leiderschap – inhoudsopgave:
Emotionele intelligentie – waar bestaat het uit?
Dit type intelligentie verwijst naar het vermogen van een persoon om gevoeld mentale toestanden te begrijpen – zowel die van henzelf als van anderen. Het omvat veel gebieden die verband houden met gevoelens, te beginnen met het herkennen ervan, het reguleren ervan en het beheersen ervan. Deze eigenschap is essentieel voor het opbouwen van goede relaties met anderen, wat zelfbewustzijn vereist op het gebied van eigen gevoelens en het vermogen om empathie te tonen (zich in de schoenen van anderen verplaatsen en een houding van begrip tonen). In de huidige zakenwereld, waar er steeds meer nadruk ligt op communicatie en interpersoonlijke relaties, is een hoge bewustheid op het gebied van eigen en andermans gevoelens een steeds wenselijkere eigenschap – vooral bij teammanagers.
Emoties en leiderschap – wat is de relatie?
Mensen met een hoge emotionele intelligentie zijn doorgaans effectiever in het omgaan met problemen en conflicten, communiceren goed met anderen en tonen meer motivatie om doelen te bereiken. Om deze reden kunnen zij betere leiders voor hun teams zijn en leiden tot bevredigende resultaten voor zowel individuen als de groep. Dit komt omdat het bekleden van deze positie groot mensenmanagement vereist, wat onder andere de volgende gebieden omvat:
- moeilijke beslissingen nemen – zo’n leider zal kalmte en helder denken behouden, zelfs in de meest lastige situaties,
- een team van betrokken medewerkers creëren – geholpen door positieve relaties met teamleden, die gemakkelijker worden opgebouwd door leiders die zich bewust zijn van hun eigen en andermans gevoelens,
- medewerkers motiveren – leiders kunnen zich inleven in hun medewerkers, waardoor ze in staat zijn om hen individueel te motiveren, hun aanpak afstemmen op het karakter en de behoeften van de betreffende medewerker.
Een emotioneel intelligente leider – of wat voor soort leider?
Een leider die gekenmerkt wordt door hoge emotionele intelligentie, weet dus precies hoe hij een ander kan motiveren om te werken, conflicten in een team op te lossen of om te gaan met het moeilijke gedrag van een medewerker. Zo’n individu toont ook hoogontwikkelde communicatieve vaardigheden – kan effectief meningen presenteren zonder misverstanden of negatieve gevoelens bij anderen te veroorzaken. Emotioneel intelligente leiders begrijpen ook de behoeften van hun medewerkers en stemmen hun aanpak daarop af. Dit wordt vooral belangrijk in het tijdperk van culturele en sociale diversiteit op de werkplek, wat ervoor zorgt dat elke medewerker verschillende behoeften en verwachtingen van de supervisor heeft.
Hoe leer je bewustzijn op het gebied van gevoelens?
Hoewel het misschien lijkt dat emotionele intelligentie een aangeboren vermogen is dat slechts een bepaald percentage van de bevolking bezit, kan gelukkig iedereen het ontwikkelen en versterken. Natuurlijk is de beste manier om te leren door praktijk – door als leider op te treden en specifieke situaties in je werk tegen te komen. Echter, verschillende soorten trainingen of cursussen over bijvoorbeeld interpersoonlijke vaardigheden, conflictoplossing, het opbouwen van betrokkenheid of goede communicatie (het uiten van je gedachten) zullen ook goed werken. Coaching sessies die zich richten op het versterken van vaardigheden waarin je denkt dat je tekortkomingen hebt, kunnen ook bijzonder nuttig zijn. De juiste coach zal richtlijnen, tools of actie strategieën bieden om het zelfbewustzijn van hoe jij en anderen zich voelen te verbeteren.
Emotionele intelligentie in leiderschap – samenvatting
Niemand zou moeten twijfelen dat een goede leider emotionele intelligentie op een hoog niveau moet demonstreren – vooral tegenwoordig wanneer een medewerker wordt beschouwd als de meest cruciale hulpbron van een bedrijf. Alleen op deze manier zal een leider in staat zijn om de leden van zijn team goed te managen, dat wil zeggen, hun behoeften te ontdekken, hen te ondersteunen in hun uitdagingen, mogelijke conflicten op te lossen, hen te motiveren om door te gaan, en tegelijkertijd (dankzij zelfbewustzijn en zelfbeheersing) zijn emotionele toestanden niet op anderen te laten reflecteren. Daarom is het de moeite waard om in te zetten op de ontwikkeling van deze vaardigheid onder leiders en managers. Zo zullen er positieve veranderingen plaatsvinden in de organisatiecultuur, wat zeker invloed zal hebben op het bereiken van de gestelde zakelijke doelen.
Lees ook: Omgaan met passieve agressie op de werkplek.
Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijen gemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest, TikTok.
Nicole Mankin
HR-manager met een uitstekende vaardigheid om een positieve sfeer te creëren en een waardevolle omgeving voor medewerkers te scheppen. Ze houdt ervan om het potentieel van getalenteerde mensen te zien en hen te mobiliseren om zich te ontwikkelen.