Een landingspagina is daarentegen een typische eenpagina-website die zich richt op één specifiek marketing- of verkoopdoel. De prijs voor het maken van een landingspagina hangt af van de creatiemethode die je kiest. Je kunt een landingspagina op verschillende manieren maken. Het eindresultaat zal bijna hetzelfde zijn, maar de opties zullen zeker in prijs verschillen. Ben je op het punt waar je je eigen landingspagina wilt ontwerpen? Vraag je je af wat de prijs is voor het maken van een landingspagina? Als dat zo is, is dit artikel voor jou.

Zelf een landingspagina maken

Als je het gevoel hebt dat webdesign iets is waar je van kunt genieten, probeer het dan zelf. Een landingspagina is een vrij eenvoudige site, en je hebt geen gespecialiseerde programmeervaardigheden nodig om het te maken, althans in de meeste gevallen. Veel hangt af van welke tool je gebruikt om te ontwerpen. Een van de meest populaire is WordPress, waarin het maken van een basiswebsite niet al te ingewikkeld is.

Ten eerste zijn er veel website-sjablonen beschikbaar op het internet, en als je er een kiest die sterk lijkt op jouw visie van de site, zal je werk heel weinig zijn. Alles wat je hoeft te doen is een paar elementen wijzigen, je eigen multimedia en beschrijvingen toevoegen, en je bent klaar! Het hele creatieproces bestaat uit het slepen van individuele elementen en ze op de gewenste plaats te plaatsen, zodat zelfs beginners het gemakkelijk kunnen doen. Alles wat je nodig hebt is bereidheid en tijd.

Betekent het zelf maken van de site dat je het helemaal gratis krijgt? Alleen je werk zal gratis zijn, terwijl je de kosten voor het onderhouden van de site in je budget moet opnemen. Bovendien, als je kiest voor een betaald thema, moet je daar ook voor betalen. Het is onmogelijk om precies te zeggen hoeveel het zal kosten om zelf een landingspagina te maken, maar het is zeker de goedkoopste manier van de besproken opties.

Toepassingen voor het maken van een landingspagina

Tot voor kort was de mogelijkheid om te coderen een vereiste voor het zelf maken van websites. Tegenwoordig kan iedereen het doen met ten minste basis technische kennis en de vaardigheid om vrij op het internet te navigeren. Gewijde applicaties voor het ontwerpen van een landingspagina die de gebruiker stap voor stap begeleiden zijn nuttig. Hun bronnen omvatten kant-en-klare sjablonen die zijn afgestemd op de branche of het doel van de landingspagina. Jouw taak is beperkt tot het wijzigen van individuele koppen of beschrijvingen en het invullen van de nodige informatie. Interessant is dat dergelijke pagina’s vooraf zijn ontworpen door professionals, zodat ze geweldige conversieratio’s hebben.

De belangrijkste voordelen van deze oplossing zijn onder andere een eenvoudig installatieproces, een vaak gratis proefversie die voldoende is om te testen of deze oplossing voor jou is en geavanceerde parameters. De uiteindelijke kosten van deze oplossing hangen af van de verfijning van de landingspagina en de gekozen applicatie. Je zult zelfs sommige opties helemaal gratis kunnen maken!

En wat te doen als deze elementen ontbreken of je een meer geavanceerd siteontwerp nodig hebt?

Freelance hulp

Het maken van een enkele website vereist geen samenwerking met een bureau of het inhuren van een IT-specialist. Als je weet dat het een eenmalige actie is, kun je de hulp van een freelancer inschakelen. Kijk in lokale Facebook-groepen of zoek op populaire advertentiesites, je zult zeker iemand vinden. Let op het portfolio van deze persoon en kijk of zijn of haar stijl bij je past, en bespreek alle details van het project voordat je uiteindelijk samen aan de slag gaat.

In dit geval zijn de kosten voor het kopen van hosting of het onderhouden van de site en eventuele betaalde add-ons ook voor jouw rekening. Daarnaast moet je de vergoeding van de freelancer toevoegen, die, afhankelijk van de complexiteit van het project, kan variëren van enkele honderden tot zelfs enkele duizenden.

Vergeet echter niet dat deze oplossing, naast zijn vele voordelen, ook nadelen heeft. Freelancers werken vrij snel en voltooien taken efficiënt, maar voor hen is het gewoon weer een project. Bij het overdragen van het project maakt het hen niet uit wat er daarna mee gebeurt (of in ieder geval zijn de meeste contracten zo gestructureerd). De meeste landingspagina’s vereisen tijdelijke updates en administratie. Als je denkt dat de site, eenmaal geüpload, vanzelf zal functioneren, ben je helaas verkeerd. Werken met een freelancer is een oplossing voor mensen die voor de site kunnen zorgen en weten hoe ze mogelijke wijzigingen kunnen aanbrengen of hoe ze deze kunnen optimaliseren.

Het bureau dat je vertrouwt met de uitvoering en zorg voor de landingspagina

Een samenwerking met een bureau biedt je veel veelzijdige mogelijkheden. Ten eerste krijg je toegang tot een team van verschillende experts die je niet alleen helpen bij het ontwerpen van je landingspagina, maar ook zorgen voor de marketing of optimalisatie ervan. Natuurlijk is het niet zo dat je alle opties tegelijk moet gebruiken, het is een alternatief dat je kunt gebruiken indien nodig. Dit is zeker de meest uitgebreide optie die je uiteindelijk veel voordelen kan opleveren.

Het is echter belangrijk om te onthouden dat professionaliteit een prijs heeft. Naast dat het de meest uitgebreide optie is, is het ook de duurste. Voor landingspagina’s die door een bureau zijn ontworpen, moet je kosten van enkele duizenden verwachten.

Hoe beslis je welke optie de beste oplossing voor jou is?

Elk van de hierboven gepresenteerde methoden verschilt aanzienlijk van elkaar, en het nemen van een definitieve beslissing over welke methode het beste is, is helemaal niet zo eenvoudig. Het is een zeer individuele kwestie en hangt van veel factoren af, maar we hopen dat deze korte samenvatting je een beetje zal helpen bij je keuze.

Overweeg eerst wat je echt wilt, wat je budget is en of je de tijd hebt om de landingspagina te implementeren. Dit zijn de belangrijkste kwesties waarop je keuze afhangt.

  1. Zelf een landingspagina maken is een oplossing voor mensen die:
    • Een klein budget hebben om aan een landingspagina te besteden
    • Basis technische kennis hebben en bedreven zijn in verschillende programma’s
    • Tijd hebben om het project te voltooien en niet om een snelle lancering geven
  2. Een freelancer inhuren is een oplossing voor mensen die:
    • Weten dat de landingspagina een eenmalig project zal zijn
    • De site zelfstandig kunnen beheren en wijzigingen kunnen aanbrengen
  3. Een bureau inschakelen is een oplossing voor mensen die:
    • Op zoek zijn naar een uitgebreide oplossing
    • De landingspagina onder uitgebreide zorg willen plaatsen
    • Een budget hebben voor de uitvoering

Een landingspagina maken – de prijs waar je rekening mee moet houden

Elke van de methoden voor het bedenken van een landingspagina die we hebben uiteengezet, vereist overweging in je campagnebudget. Er zijn geen volledig gratis landingspagina’s, zelfs als ze zelf worden gemaakt, vereisen ze je werk en onderhoud op de server, en vaak houdt dit ook de aankoop van betaalde add-ons in. Wat is dus de prijsklasse voor het maken van een landingspagina? Het hangt allemaal af van je verwachtingen, de verfijning van het project en aanvullende activiteiten die op de pagina worden uitgevoerd, zoals een marketingcampagne.

Veel apps voor het maken van landingspagina’s stellen je in staat om de tool 14 dagen gratis te testen. Gedurende deze tijd kun je je vaardigheden testen en zien of deze oplossing voor jou is. Pas wanneer je merkt dat het eindproduct aan je verwachtingen voldoet, kun je de volledige versie aanschaffen. Op deze manier loop je geen onnodige kosten op en bespaar je geld als je besluit dat je de taak toch liever in handen van professionals legt.

Mobiele landingspagina een must-have die je moet onthouden

Bij het maken van je landingspagina moet je denken aan je doelgebruikers. Zij zijn het publiek van je inhoud, en of jouw communicatiestijl interessant voor hen is, zal bepalen of ze langer blijven. Naast welke elementen op je landingspagina moeten staan, is een van de belangrijkste dingen om je landingspagina compatibel te maken met mobiele apparaten. Rapporten voor 2022 tonen aan dat meer dan twee derde van de wereldbevolking een smartphone gebruikt. Dit aantal groeit jaar na jaar gestaag, en er zijn geen aanwijzingen dat deze trend in de toekomst zal omkeren.

De meeste kant-en-klare wizard- of tools voor het maken van landingspagina’s hebben de functie om de pagina aan te passen aan de mobiele versie en stellen je in staat om deze te bekijken. Dit geeft je een beeld van gebruikers die mobiele telefoons gebruiken. Hoewel het iets meer werk vereist, is het echt de moeite waard. Kleine schermen hebben hun eigen vereisten, en een standaard landingspagina zal gewoon slecht worden weergegeven op hen. De enige reactie van gebruikers zal dan zijn om het te sluiten en naar een ander resultaat te zoeken.

een landingspagina maken

Heeft het überhaupt zin om een landingspagina te maken?

Dat heeft het zeker. Een landingspagina is een krachtig online hulpmiddel waarmee je je doel kunt bereiken, maar ook verschillende oplossingen kunt testen en kunt zien hoe ze zich vertalen naar de interesse en betrokkenheid van het publiek.

Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijencommunity op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest, TikTok.

Klaudia Kowalczyk

Een grafisch en UX-ontwerper die in zijn ontwerpen overbrengt wat niet in woorden kan worden uitgedrukt. Voor hem heeft elke gebruikte kleur, lijn of lettertype een betekenis. Gepassioneerd in grafisch en webdesign.

View all posts →