Meer dan eens hebben we deelgenomen aan trainingen of zakelijke vergaderingen. Vaak bevatten dergelijke vergaderingen presentaties die bepaalde situaties binnen het bedrijf samenvatten, waarvan de vorm zo weerbarstig is dat de luisteraars, als ze konden, in de lucht zouden smelten. Wat te doen in een situatie waarin wij degenen zijn die zo’n presentatie moeten voorbereiden? Hoe maken we onze toespraak inhoudelijk en tegelijkertijd interessant voor het publiek? De zogenaamde data storytelling zal in dit geval nuttig blijken.
Met de technologische ontwikkeling van bedrijven, kreeg de manier en kwaliteit van datacommunicatie speciale aandacht, bijvoorbeeld in het geval van rapporten of allerlei soorten verslagen die aan klanten, het management, enz. worden gepresenteerd. Zo werd de strijd tegen saaie presentaties, data storytelling, gecreëerd.
In de eenvoudigste termen is het het vertellen van data, op een manier die zijn verhaal creëert. Cijfers worden gepresenteerd in oorzaak-gevolgrelaties, zo te zeggen, wat betekent dat de ontvanger niet “aangevallen” wordt door een stapel cijfers. Als gevolg hiervan is de perceptie van de luisteraars groter en worden de overgedragen informatie gemakkelijker door hen opgenomen.
Ten eerste moeten we een visuele presentatie maken, die onze basis zal zijn. Daarom moeten we de juistheid van de data die we van plan zijn op te nemen verifiëren. We mogen geen situatie toestaan waarin we verwijzen naar onjuiste of verouderde data. De volgende stap is om de conclusies te bepalen die we willen trekken.
Als we eenmaal weten wat we door de presentatie willen bewijzen, moeten we onthouden om het duidelijk te maken. We kunnen niet te veel tekst op een dia zetten. Elke dia moet concreet zijn en de essentie van de zaken duidelijk illustreren. Data wordt het beste gepresenteerd in de vorm van een tabel, grafiek of diagram, maar het is aan te raden om infographics, graphics of animaties te gebruiken. Deze manier van het weergeven van data maakt het toegankelijker voor de kijker.
Als we de negatieve ondertonen van een bepaald stuk informatie willen benadrukken, is het raadzaam om rode kleur te gebruiken om het effect op de ontvanger te intensiveren. In de tegenovergestelde situatie, wanneer we de positieve ondertoon van de data aan de ontvanger willen overbrengen, is het raadzaam om groene of blauwe kleuren te gebruiken.
Het lettertype van de tekst is ook belangrijk, kies een eenvoudig ontwerp, zonder onnodige versieringen die de perceptie van de essentie van de boodschap verstoren. De grootte is ook significant, de slimste beslissing is om een lettertype van optimale grootte te kiezen, dat gemakkelijk te lezen is voor de ontvanger. Vergeet ook niet om de hoeveelheid tekst op de dia niet te overdrijven – het moet de meest relevante data weergeven en de basis voor de presentator bieden.
Als we al een visuele presentatie hebben, moeten we nadenken over hoe we deze overbrengen. Hier zal data storytelling een belangrijke rol spelen. Om onze presentatie boeiend en inhoudelijk te maken, moeten we ons goed voorbereiden om de data te presenteren. Er is een schema, dat de basis vormt voor het ontwikkelen van data volgens storytelling. Het is noodzakelijk om enkele belangrijke punten over onze presentatie vast te stellen.
Ten eerste moeten we overwegen wie de protagonist van het verhaal is, of we geïnteresseerd zijn in het bedrijf als geheel of bijvoorbeeld in een van zijn afdelingen, enz. De volgende kwestie is om het doel of de uitdaging te bepalen waarmee de protagonist van het verhaal wordt geconfronteerd. Daarnaast moeten we obstakels identificeren die we kunnen tegenkomen op weg naar onze beoogde doelen, zoals juridische nuances of personeelstekorten.
Vergeet niet om het keerpunt te presenteren, dat wil zeggen het moment waarop de situatie in ons voordeel begint te keren, het is de moeite waard om de data die dit illustreert te benadrukken. Vergeet ook niet om de kenmerken van het bedrijf of de afdeling die door het probleem wordt getroffen te benadrukken en te benadrukken wat een sleutelrol zal spelen bij het overwinnen van de moeilijkheden. Het laatste punt is om te bepalen welke conclusies we kunnen trekken uit de beschreven situaties.
De volgende stap is om ons verhaal samen te stellen. Traditioneel zouden we moeten beginnen met een inleiding. Hier moeten we ons richten op het introduceren van de luisteraar in het onderwerp van het probleem. Om dit te doen, moeten we hem leren kennen en vervolgens de vorm van onze toespraak aanpassen aan zijn mentaliteit. We kunnen de hoeveelheid technische jargon die moeilijk te begrijpen is voor niet-specialisten niet overdrijven. Eenvoudige taal, afgestemd op het type publiek, zal veel beter werken.
Bovendien moet de context van de toespraak de luisteraar als een integraal onderdeel van het verhaal betrekken. Als het probleem het publiek direct of indirect raakt, zullen ze zeker geïnteresseerd zijn in de ontwikkeling van de kwesties.
Om te beginnen, introduceer het onderwerp waar de presentatie betrekking op heeft. Het is ook de moeite waard om het startpunt van het verhaal en de oorsprong van de genoemde data op te merken. Op dit punt kunnen we de data illustreren, door de oorspronkelijke situatie te tonen die relevant is voor het verdere verloop van de toespraak.
Vervolgens, op basis van de volgende dia’s van onze presentatie, ontwikkelen we het verhaal. In deze fase richten we ons op het doel van de hoofdpersoon, bijvoorbeeld het bedrijf, en de obstakels die het kan tegenkomen. Hier kan de data zich relatief pessimistisch presenteren, maar je moet het niet vermijden. De negatieve toon van de genoemde informatie zal alleen het effect van het volgende deel van de toespraak versterken, waarin we het keerpunt – de oplossing – zullen presenteren.
Daarna is het de moeite waard om de controversiële aspecten van het probleem aan te wijzen, bijvoorbeeld hogere uitgaven aan een bepaalde sector dan de concurrentie. Dit zal nieuwsgierigheid opwekken bij de luisteraars, die zich zullen afvragen waar de genoemde verschillen vandaan komen. Dit zal hen willen laten weten wat de antwoorden zijn en tegelijkertijd zullen we hun aandacht trekken.
Het cruciale deel van de presentatie betreft het presenteren van het keerpunt. In dit deel moeten we speciale aandacht besteden aan de acties die de balans in ons voordeel zullen doen doorslaan. De positieve impact van de gebeurtenissen op de ontvanger, bijvoorbeeld de klant of het management van het bedrijf, moet worden benadrukt. Op deze manier zullen we zijn interesse in de kwestie behouden. Dit komt omdat de luisteraar niet geïnteresseerd is in droge data, maar in het moment dat het impact zal hebben op het echte leven of de financiële situatie – deze interesse zal toenemen. Daarom, benadruk een plotselinge wending van de gebeurtenissen, zoals een stijging van de winst. In dit geval zal een grafiek die het succes van de onderneming duidelijk toont, de truc doen.
Tot slot blijft het om de situatie samen te vatten, de voordelen van de voorgestelde strategie te tonen en de positieve effecten van de toegepaste oplossingen en de verwachte voordelen te benadrukken. Het is de moeite waard om de veronderstelde ontwikkeling van de situatie zonder de toepassing van onze oplossing en de impact ervan op de betrokkenen te vergelijken. Voor dit doel is een tabel die de initiële situatie vergelijkt met de culminerende situatie ideaal.
We kunnen data storytelling definiëren als het vermogen om analytische data op een manier aan een publiek te communiceren die betekenisvol en boeiend voor hen is.
Dankzij deze techniek reflecteren de luisteraars gedurende de presentatie op de aangeroerde kwesties en verwachten ze antwoorden op hun vragen. Daarom zullen ze een goed verteld verhaal over data onthouden, evenals de reacties oproepen die de presentator verwacht. Storytelling stimuleert mensen om interactie te hebben met de presentator, waardoor de communicatie met het publiek effectief wordt.
Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest.
Met meer dan 10 jaar ervaring in digitale marketing weet Sophia niet alleen de regels van deze industrie, maar weet ze vooral ook hoe ze deze kan doorbreken om uitstekende en creatieve resultaten te behalen.
Copywriting is een extreem populaire professie geworden in de laatste tijd. Er zijn steeds meer…
Heb je ooit het gevoel dat de dag te kort is om alles te doen…
Wat is software? Wat zijn de soorten en methoden van distributie? Blijvend bij het onderwerp…
Het presenteren en communiceren van onderzoeksresultaten is waarschijnlijk een van de meest cruciale (en veeleisende)…
Weet je hoe je een ebook moet maken? Ken je alle essentiële aspecten van een…
Duurzaam marketing is niet langer slechts een van de marketingstrategieën die je in je bedrijf…