Categories: BlogHROverig

Passieve werving. 3 top verborgen waarden van de formule

Passieve werving is gebaseerd op het benaderen van potentiële kandidaten die momenteel niet op zoek zijn naar een baan, maar die op de markt worden onderscheiden door vaardigheden die waardevol zijn voor een bepaalde werkgever. In tegenstelling tot actieve werving, die zich grotendeels richt op het opbouwen van merkherkenning of het creëren van aantrekkelijke advertenties en aankondigingen, is de passieve benadering gebaseerd op het voeren van een dialoog met geselecteerde passieve kandidaten.

Passieve werving – inhoudsopgave:

  1. Verborgen passieve wervingskracht
  2. Hoe pasief werven?
  3. Voordelen van passieve werving
  4. Samenvatting

Verborgen passieve wervingskracht

Als we het hebben over het wervingsproces, denken we automatisch aan een groep kandidaten die actief solliciteren naar een bepaalde functie. De werknemer die door het bedrijf wordt gezocht, hoeft echter helemaal niet actief naar werk te zoeken; integendeel, hij is vaak al in dienst bij een andere organisatie.

Dit betekent echter niet dat hij een sceptische houding heeft ten opzichte van nieuwe aanbiedingen, en effectieve passieve werving kan hem overtuigen om van werkplek te veranderen. Bedrijven die op zoek zijn naar specifieke specialisten zouden zich niet alleen moeten beperken tot actieve werving. Deze methode lijkt misschien de meest logische oplossing, maar een nog bredere kijk bij het plannen van het gehele wervingsproces maakt het vaak mogelijk om echt talent te vangen.

Vanwege de specificiteit wordt passieve werving gekenmerkt door een hoog niveau van planning. Elke stap moet zorgvuldig worden doordacht om efficiënt de werknemers te bereiken die interessant zijn voor het bedrijf en hen te overtuigen om van baan te veranderen. Organisaties, die het profiel van de gewenste kandidaat kennen, weten precies wie ze zoeken en kunnen gunstige arbeidsvoorwaarden aanbieden.

Hoewel passieve werving in veel gevallen een moeilijkere en veeleisendere oplossing blijkt te zijn, stelt het je in staat om tijd te besparen die zo belangrijk is voor elk bedrijf. Meestal voeren recruiters gesprekken of interviews alleen met specialisten die hen interesseren. Eerder uitgevoerd onderzoek naar de carrière of prestaties van een bepaalde werknemer stelt je in staat om de bruikbaarheid voor de bedrijfsvoering en ontwikkeling te beoordelen.

Bovendien kan de werkgever zich goed voorbereiden op gesprekken met een potentiële werknemer, door van tevoren te bepalen wat hij als stimulans voor samenwerking kan aanbieden. Passieve werving gaat ook gepaard met een neiging van werknemers om in een bepaalde organisatie te blijven. Bij het overstappen naar een nieuw bedrijf analyseren dergelijke mensen alle voordelen en nadelen van het nieuwe aanbod. Als gevolg hiervan nemen ze een bewuste aanstellingsbeslissing die ook invloed heeft op de mate van hun binding met het merk.

Hoe pasief werven?

Een passieve wervingsstrategie vereist gedetailleerde planning van alle stappen. In het begin moet het bedrijf een profiel van de gewenste kandidaat opstellen, waarbij ook zijn belangrijkste kwalificaties en vaardigheden worden gedefinieerd. Nadat de behoeften nauwkeurig zijn vastgesteld, is het tijd om de markt te analyseren en te zoeken naar mensen die aan deze eisen voldoen. Hiervoor worden personeelsleden die voor concurrenten werken en die een vergelijkbaar bedrijfsprofiel hebben, geverifieerd.

In deze fase worden vaak platforms zoals LinkedIn of Upwork gebruikt, die naast het onthullen van het professionele pad ook waardevolle informatie over interesses of passies bieden. Zodra de ideale kandidaat is gevonden, beginnen de onderhandelingen om hem te overtuigen om van baan te veranderen. Verschillende soorten marketingactiviteiten of employer branding zijn nuttig in het hele proces. De herkenning van een bepaald bedrijf en het oproepen van positieve associaties bij werknemers heeft een goed effect op de manier waarop het ook door de gewenste kandidaten wordt waargenomen.

Als gevolg hiervan hoeft de organisatie bij het aanvragen van een nieuwe werknemer geen tijd te verspillen aan het presenteren van haar activiteiten. Passieve werving vereist, in vergelijking met actieve werving, meer inspanning en doordachte acties van het wervingsbedrijf. De basis van deze strategie is een uitgebreide netwerk van contacten en het gebruik van een werknemersverwijzingssysteem, waardoor de werkgever gemakkelijker de juiste mensen bereikt.

De vorm van contact met kandidaten is ook belangrijk. Recruiters kiezen vaak ten onrechte voor het gebruik van meer persoonlijke media, zoals privételefoonnummers of sociale media-accounts. Daarom moet vanaf het moment dat de zoektocht naar de juiste werknemer op de arbeidsmarkt begint, volledige professionaliteit worden gehandhaafd, om het risico te minimaliseren om de passieve kandidaat af te schrikken.

De grootste uitdaging is om de werknemer af te leiden van zijn huidige positie. Om passieve kandidaten te stimuleren tot samenwerking, is het de moeite waard om hen te laten zien dat we hun vaardigheden waarderen en passende voorwaarden voor ontwikkeling en aantrekkelijke carrièreperspectieven garanderen. Daartoe is het goed om een gedetailleerd voorstel voor te bereiden waarin alle voordelen en privileges van het accepteren van het aanbod worden uiteengezet, waarbij ook rekening wordt gehouden met een bevredigende beloning. Een dergelijke uiting van waardering kan een doorslaggevende factor blijken te zijn om specialisten te bewegen tot verandering.

Voordelen van passieve werving

  • Geen inspanning vereist. Passieve werving is een proces van het aannemen van de beste kandidaten voor de baan zonder dat zij zich ervoor aanmelden. Het is een proces dat geen actieve inspanning van de recruiter vereist. Passieve werving is een methode van werven die werkgevers in staat stelt om gekwalificeerde kandidaten te vinden zonder dat daarvoor advertenties nodig zijn.
  • Besparingen. Passieve werving komt zowel recruiters als kandidaten ten goede. Recruiters kunnen tijd en geld besparen door zich alleen te concentreren op het vinden van goed talent, terwijl kandidaten meer tijd hebben om zich op hun huidige banen te concentreren terwijl ze wachten op een aanbod van het bedrijf waar ze willen werken. Passieve werving is een kosteneffectieve manier om nieuwe kandidaten te vinden. Het kan ook efficiënter zijn omdat recruiters geen tijd en geld hoeven te besteden aan advertenties.
  • Alleen gekwalificeerde kandidaten. Een ander voordeel van passieve werving is dat het kan helpen het aantal mensen dat niet gekwalificeerd is voor de functie te verminderen. Passieve werving laat werkgevers weten wie ze aannemen voordat ze een aanbod doen, wat de noodzaak elimineert om door interviews te gaan met mensen die niet gekwalificeerd zijn en in het algemeen tijd bespaart.

Samenvatting

Het passieve wervingsproces is een manier om de juiste werknemers te vinden zonder dat zij actief op zoek zijn naar een baan. De passieve wervingsstrategie wordt ook wel “onzichtbare aanwerving” genoemd, wat een effectieve strategie kan zijn voor bedrijven die op zoek zijn naar een specifiek profiel.

De beste kandidaten zullen niet altijd degenen zijn die actief naar banen zoeken. Passieve werving is een efficiënte manier om de juiste persoon met de juiste vaardigheden en ervaring te vinden, terwijl tijdrovende interviews en het doorzoeken van cv’s worden vermeden.

Enkele voordelen van het gebruik van passieve werving zijn dat het geen extra inspanning van het bedrijf vereist, het kosteneffectief is en het minder tijd kost dan andere wervingsmethoden.

Lees ook: Gamificatie in werving

Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest, TikTok.

Nicole Mankin

HR-manager met een uitstekende vaardigheid om een positieve sfeer te creëren en een waardevolle omgeving voor medewerkers te scheppen. Ze houdt ervan om het potentieel van getalenteerde mensen te zien en hen te mobiliseren om zich te ontwikkelen.

View all posts →

Nicole Mankin

HR-manager met een uitstekende vaardigheid om een positieve sfeer te creëren en een waardevolle omgeving voor medewerkers te scheppen. Ze houdt ervan om het potentieel van getalenteerde mensen te zien en hen te mobiliseren om zich te ontwikkelen.

Share
Published by
Nicole Mankin

Recent Posts

Waarom heb je een tijdblokker-app nodig? Top 8 apps in 2023

Heb je ooit het gevoel dat de dag te kort is om alles te doen…

60 minutes ago

Wat is software? Soorten en methoden van distributie – Maak en verkoop digitale producten #34

Wat is software? Wat zijn de soorten en methoden van distributie? Blijvend bij het onderwerp…

2 hours ago

Hoe bereid je een UX-onderzoeksrapport voor? | UX-onderzoek #34

Het presenteren en communiceren van onderzoeksresultaten is waarschijnlijk een van de meest cruciale (en veeleisende)…

4 hours ago

Is duurzame marketing de toekomst? 4 duurzame marketingstrategieën

Duurzaam marketing is niet langer slechts een van de marketingstrategieën die je in je bedrijf…

8 hours ago

Wat is stille werving en hoe is het zo populair geworden?

Onlangs zijn er twee fenomenen op de arbeidsmarkt ontstaan die verband houden met de houding…

9 hours ago