Volgens de laatste voorspellingen zal de chatbotmarkt tegen 2027 $454,8 miljoen aan omzet bereiken. Dit vergeleken met $40,9 miljoen in 2018. Steeds meer bedrijven bieden kant-en-klare chatbots en voicebots aan die integreren met e-commerceplatforms en een aanzienlijk deel van de klantvragen kunnen automatiseren.
Een chatbot is een computerprogramma waarmee de gebruiker een tekstgebaseerd gesprek heeft. Het draait meestal op een website of een instant messaging-service zoals Messenger. Chatbots kunnen zijn:
Beide soorten chatbots kunnen vragen van klanten over de status van een bestelling beantwoorden of hen helpen de juiste producten op de website van een winkel te vinden. Het belangrijkste verschil is dat de AI-gebaseerde chatbot leert van de helpinhoud zonder aanvullende training of regelinstelling. Het begrijpt de intentie achter de vragen van klanten en gebruikt de helpinhoud om gepersonaliseerde antwoorden te genereren. Hierdoor hoeven vragen geen trefwoorden te bevatten voor de chatbot om ze te begrijpen. Dit maakt interacties met hen natuurlijker voor klanten.
Een voicebot daarentegen praat met klanten via spraak. Het werkt bijvoorbeeld op slimme luidsprekers of mobiele apps.
De eenvoudigste in-store spraakassistent beantwoordt vragen over producten en winkeloperaties in spraakvorm op een vergelijkbare manier als een regelgebaseerde chatbot. AI voicebots kunnen echter functies combineren van:
Een voicebot die is geïntegreerd met e-commerce zal het gesprek alleen doorverwijzen naar een medewerker voor ongebruikelijke taken of taken die een beslissing vereisen buiten de standaardprocedures.
Beide technologieën, chatbots en voicebots, gebruiken geavanceerde algoritmen voor kunstmatige intelligentie die natuurlijke taal analyseren om intenties te begrijpen en reacties te genereren. Ze kunnen ook leren van menselijke gesprekken.
Technisch gezien werken de twee technologieën echter op een vergelijkbare manier:
Dit stelt chatbots en voicebots in staat om onder andere:
Ze zijn daarom een onschatbare hulp voor klantenservicedepartementen.
Het verschil tussen chatbot en voicebot ligt voornamelijk in de gebruikersinterface. Een chatbot communiceert via tekst, terwijl een voicebot dat via spraak doet. Daarom vereisen voicebots bovendien spraakherkenning en synthese technologie.
Chatbots vereenvoudigen voornamelijk de navigatie op websites en het vinden van producten. Ze kunnen bijvoorbeeld helpen bij het zoeken naar specifieke modellen, alternatieven of aanvullende producten. AI-chatbots zijn geschikter voor degenen die toegang willen tot visuele elementen, zoals afbeeldingen of links.
Bovendien kan de chatbot de klant door het aankoopproces begeleiden, betalingen verwerken of helpen de status van een bestelling te volgen. Dit alles zonder dat de klant contact hoeft op te nemen met de klantenservice.
Voicebots daarentegen zijn geweldig als mobiele, spraakgebaseerde adviseurs. Klanten kunnen bijvoorbeeld uw winkel bellen om hulp te vragen bij het selecteren van producten. De voicebot kan een paar vragen stellen om de behoeften van de klant beter te begrijpen en vervolgens de beste opties voorstellen.
Verrassend genoeg kan zo’n spraakassistent in real-time de beschikbaarheid van specifieke modellen in voorraad controleren en de klant informeren. Het kan ook proactief handelen – de klant bellen met informatie over een wijziging in de status van een bestelling of om feedback vragen. Voicebots vereisen echter spraakherkenning en synthese, wat meer fouten of vertragingen in het gesprek kan introduceren.
Om klanten een bevredigende ervaring te bieden bij het gebruik van chatbots en voicebots, moeten bedrijven zorgen voor hun integratie en consistentie. Een van de belangrijkste uitdagingen is hoe naadloos een klant kan schakelen tussen kanalen – bijvoorbeeld, een gesprek beginnen op een chatbot en het voortzetten na het overschakelen naar een gesprek met een consultant. Daarom is een cruciaal onderdeel van de integratie van een chatbot met e-commerce de toegang van een BOK-medewerker tot de gegevens en het gesprek van de klant om de context van het gesprek en de continuïteit ervan te behouden. Volgens onderzoek van Zendesk verwacht maar liefst 62% van de klanten dat hun ervaring naadloos overgaat tussen de fysieke en digitale ruimtes.
Evenzo is een natuurlijke, vriendelijke toon van de stem voor voicebots fundamenteel – te stijve, robotachtige spraak kan klanten helaas afschrikken. Een goed ontworpen voicebot moet klinken als een echte consultant en de persoonlijkheid van het merk weerspiegelen. Gelukkig verbetert de klantervaring naarmate de technologie vordert, en volgens de enquête gelooft maar liefst 65% van de bedrijfsleiders dat voicebots in hun bedrijven natuurlijker worden.
Om consistentie te waarborgen, moeten chatbots en voicebots ook naadloos integreren met andere kanalen, zoals e-mail en mobiele apps. Alleen harmonieuze samenwerking binnen het gehele klantenserviceteam zal succes opleveren. Maar hoe kies je of een chatbot of voicebot beter is voor jouw winkel?
Hier zijn enkele belangrijke vragen om je te helpen beslissen tussen chatbot of voicebot:
Een betrouwbaar antwoord op deze vragen stelt je in staat om bewust een chatbot of voicebot te kiezen die het beste is voor jouw e-business.
Hier is een overzicht van de meest populaire chatbots en voicebots, zodat je een geïnformeerde en onafhankelijke keuze kunt maken voor de beste oplossing voor jouw e-commercebedrijf.
Bron: Intercom Fin (https://www.intercom.com/fin)
Bron: ChatBot (https://www.chatbot.com/)
Bron: ChatBot (https://inteliwise.com/)
Een belangrijke overweging bij het kiezen van een chatbot of voicebot is natuurlijk de kosten. Op het eerste gezicht lijkt een voicebot misschien duurder om te implementeren. Het vereist immers aanvullende technologieën die verband houden met spraakherkenning en synthese.
Echter, bij het vergelijken van het totale budget zijn de verschillen niet zo groot. De twee grootste kostenposten voor beide technologieën zijn de licentiekosten voor het gebruik van de conversatie-AI-engine en de kosten van de ontwikkelaars en het klantenserviceteam om de bot te configureren en continu te ontwikkelen.
AI-engines worden nu goedkoper en toegankelijker. Bijvoorbeeld, oplossingen in het AI-as-a-Service-model stellen je in staat om kant-en-klare modellen te gebruiken zonder dat je er zelf een vanaf nul hoeft op te bouwen. Over het algemeen beginnen de kosten voor het bouwen van je chatbot bij ongeveer £15k voor een MVP-versie. Voicebots kunnen 20-30% duurder zijn. Het is dus de moeite waard om aanvullende factoren te analyseren, zoals de eenvoud van integratie en de impact op conversies. Dit zal je helpen beslissen welke technologie beter werkt voor jouw bedrijf.
Het is ook de moeite waard om te onthouden dat “kant-en-klare” oplossingen, d.w.z. kant-en-klare chatbots en voicebots die beschikbaar zijn in een abonnementsmodel, niet de enige optie zijn. Voor veel bedrijven kan een op maat gemaakte chatbot met zijn eigen karakter, die precies aan de verwachtingen voldoet, een betere oplossing zijn. Bovendien kan het vergelijken van de jaarlijkse abonnementsprijs van kant-en-klare oplossingen met de kosten van het creëren van een chatbot waarvan het gebruik geen maandelijkse abonnementsvergoeding vereist, uitwijzen dat een gepersonaliseerde chatbot beter presteert. Vooral omdat de implementatie van een op maat gemaakte oplossing het aantal klantvragen dat geen menselijke betrokkenheid vereist om op te lossen, aanzienlijk kan verhogen.
Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest, TikTok.
JavaScript-expert en instructeur die IT-afdelingen coacht. Zijn belangrijkste doel is om de productiviteit van het team te verhogen door anderen te leren hoe ze effectief kunnen samenwerken tijdens het coderen.
Bedrijven worstelen met het beheren van een enorme hoeveelheid content die online wordt gepubliceerd, van…
In het tijdperk van digitale transformatie hebben bedrijven toegang tot een ongekende hoeveelheid gegevens over…
Wist je dat je de essentie van een meerdaagse opname van een vergadering of gesprek…
Stel je een wereld voor waarin jouw bedrijf boeiende, gepersonaliseerde video's kan maken voor elke…
Om het potentieel van Large Language Models (LLM's) volledig te benutten, moeten bedrijven een effectieve…
In 2018 was Unilever al begonnen aan een bewuste reis om automatisering en augmentatie in…