Geavanceerde AI-technologie verandert het e-commerce landschap ingrijpend. De operaties worden steeds klantgerichter, voorspelbaarder en winstgevender. Met AI kunnen bedrijven aankoopgegevens en online gedrag analyseren om te begrijpen wat klanten drijft om te kopen of een site te verlaten. Hier zijn de vijf belangrijkste manieren waarop e-commerce winkels de voordelen van AI kunnen benutten om de verkoop te verhogen.
Het herkennen van de kooppatronen van klanten is de sleutel tot het verhogen van de verkoop. Als voorbeeld toont een analyse van de aankoopgeschiedenis aan dat klanten die trekkinglaarzen hebben gekocht, in de toekomst waarschijnlijk ook trekkingstokken of sokken zullen kopen. Het bestaat uit:
Door klantgedrag te analyseren, kunnen AI-tools voor e-commerce aanbiedingen personaliseren, wat op zijn beurt leidt tot een verhoogde klantloyaliteit en een stijging van de verkoop. Tegelijkertijd maakt het begrijpen van wat klanten zoeken een effectievere beheersing van het aanbod van een winkel mogelijk, evenals een efficiënter voorraadbeheer.
In het tijdperk van digitalisering is snelle en efficiënte klantenservice essentieel. Een consistente klantervaring, ongeacht het verkoopkanaal, en een naadloze overgang van communicatie met een geautomatiseerd systeem naar een gesprek met een consultant wordt de nieuwe standaard in 2023. De voordelen van geautomatiseerde klantenservice, waaraan het zijn groeiende rol in het stimuleren van e-commerceverkoop te danken heeft, zijn onder andere:
Voor bedrijven kunnen chatbots de operationele kosten aanzienlijk verlagen terwijl de klanttevredenheid verbetert. Een interessant voorbeeld in de B2B e-commerce ruimte is de Accenture VIP Chatbot, die opereert op het snijvlak van menselijke en botklantenservice. Het analyseert transcripties van gesprekken met bestaande en potentiële klanten en identificeert vervolgens hun prioriteiten, waardoor een nauwkeurigere afstemming van aanbiedingen mogelijk is.
Zelfs een eenvoudige chatbot op de site die gebruikmaakt van AI leidt tot een verbeterde klantervaring en verhoogt de kans dat klanten terugkeren naar de site en een aankoop doen. Dit is een uitstekend voorbeeld van hoe AI klantinteracties kan vergemakkelijken en uiteindelijk de kans op het voltooien van het aankoopproces kan vergroten.
Het gebruik van AI in personalisatie vertaalt zich niet alleen in een aangenamere klantervaring, maar ook in een hogere waarde van het winkelwagentje. Dit is mogelijk door berichten af te stemmen op de klantreis en speciale kortingen of promoties te sturen op basis van de aankoopgeschiedenis van de klant op de juiste momenten. Maar bovenal door gebruik te maken van moderne technieken voor productaanbevelingen:
Het aankooppad van de klant is het proces dat een klant doorloopt van het eerste contact met een product of merk tot de voltooiing van de aankoop. Kunstmatige intelligentie stelt je in staat om de e-commerceverkoop te verhogen door dit proces op drie manieren te verbeteren:
Een andere manier om de e-commerceverkoop te verhogen is door aandachtig te luisteren naar de meningen van klanten. Dit kan het gemakkelijkst worden gedaan in samenwerking met kunstmatige intelligentie, die trends en patronen kan oppikken, zelfs in een groot aantal uitspraken. Dit gebeurt via sentimentanalyse, het proces van het extraheren van informatie uit online tekstgegevens om de meningen en houdingen van het publiek ten opzichte van bepaalde bedrijven, merken of producten te begrijpen.
De toepassing van kunstmatige intelligentie in e-commerce opent de deur naar het optimaliseren van processen die zich direct vertalen in een verhoogde verkoop. In tijden van felle concurrentie op de digitale markt worden de mogelijkheid om aanbiedingen en communicatie met klanten te personaliseren, op basis van analyse van klantgedrag en meningen, evenals een eenvoudig en aangenaam aankooppad, sleutel elementen van e-commerce strategieën.
Echter, het gebruik van kunstmatige intelligentie om de e-commerceverkoop te verhogen is breder dan alleen het optimaliseren van de prestaties van de winkel zelf. Het benutten van de kracht van AI in sentimentanalyse op sociale media maakt een beter begrip van klanten en een snelle reactie op hun feedback mogelijk, wat op zijn beurt een positieve relatie met het merk opbouwt en aankopen aanmoedigt.
Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest, TikTok.
JavaScript-expert en instructeur die IT-afdelingen coacht. Zijn belangrijkste doel is om de productiviteit van het team te verhogen door anderen te leren hoe ze effectief kunnen samenwerken tijdens het coderen.
Bedrijven worstelen met het beheren van een enorme hoeveelheid content die online wordt gepubliceerd, van…
In het tijdperk van digitale transformatie hebben bedrijven toegang tot een ongekende hoeveelheid gegevens over…
Wist je dat je de essentie van een meerdaagse opname van een vergadering of gesprek…
Stel je een wereld voor waarin jouw bedrijf boeiende, gepersonaliseerde video's kan maken voor elke…
Om het potentieel van Large Language Models (LLM's) volledig te benutten, moeten bedrijven een effectieve…
In 2018 was Unilever al begonnen aan een bewuste reis om automatisering en augmentatie in…