De creatie van een digitaal product is slechts het begin van het complexe proces van productvorming. In de volgende stap moet de maker beslissen hoe hij zijn product gaat verkopen. Gelukkig zijn er verschillende nuttige verkooptechnieken die kunnen worden toegepast op de verkoop van digitale producten. Om meer te weten te komen over de beste verkoopmodellen voor digitale producten, lees het onderstaande artikel.
De juiste keuze van verkoopmodel is bijzonder belangrijk in de context van de planning van alle processen die verband houden met de marketing van het digitale product. Het goed doordachte concept van het product dat je aan onze klanten wilt aanbieden, is mogelijk niet voldoende voor succesvolle verkoop. Je moet een plan hebben voor de verkoop van het product aan je klanten.
Afhankelijk van het type product kunnen verkooptechnieken en -vormen verschillen. In de onderstaande post presenteren we een lijst van de meest populaire verkoopprocedures evenals voorbeelden van aanbiedingen die vaak worden gekoppeld aan die modellen.
Dit verkoopmodel wordt het meest gebruikt voor de verkoop van digitale producten. De werkwijze is vergelijkbaar met die in een fysieke winkel. De klant moet slechts één keer betalen voor een product, en wordt dan de rechtmatige eigenaar van een item, wat betekent dat hij het op elke manier mag gebruiken die hij kiest.
Digitale producten kunnen op dezelfde manier worden verkocht. Evenzo doet de klant een eenmalige aankoop door de eerder vastgestelde prijs te betalen. Na de aankoop hoeft de klant geen contact meer te hebben met de verkoper. In dit model kan de klant in de toekomst wel of niet opnieuw gebruikmaken van de diensten van de verkoper. Alles hangt af van de algehele ervaring en de aanwezigheid van goede of slechte indrukken aan de kant van de klant.
In het geval van een volgende aankoop is er geen zekerheid dat de klant dezelfde verkoper zal kiezen en het volgende product zal krijgen. Er is op dit moment geen stabiele, sterke relatie tussen de verkoper en de klant, daarom kan de klant later vertrouwen op aanbiedingen van je concurrenten.
Dit verkoopmodel kan worden toegepast op digitale producten zoals: foto’s, video’s, documenten, e-books en muziek. Dit is niet de laatste en enige verkoopoptie die beschikbaar is voor digitale verkopers, lees daarom het artikel en ontdek meer over andere nuttige verkoopmodellen.
Een andere manier om digitale producten te verkopen is ze in pakketten aan te bieden. Het verkopen van producten in pakketten betekent dat we meerdere producten samen in één set kunnen aanbieden. Deze vorm van verkoop biedt de klant veel betere waarde, omdat twee producten samen goedkoper zijn dan dezelfde producten afzonderlijk verkocht.
Evenzo, vanuit het perspectief van de verkoper, heeft dit verkoopmodel veel voordelen:
Het is de moeite waard om te onthouden dat klanten graag keuze hebben, daarom moeten we naast pakketten ook een uitgebreide aanbieding van individuele producten creëren. Een aanbod dat beperkt is tot alleen pakketten kan klanten afschrikken van aankoop omdat ons pakket het product kan bevatten waarvoor klanten niet willen betalen of omgekeerd, het gewenste product mogelijk niet in het pakket is opgenomen en niet beschikbaar is voor afzonderlijke aankoop.
Het is vermeldenswaard dat de verkoper producten in pakketten kan samenstellen naar eigen voorkeur, maar er zijn nog steeds enkele basisregels om rekening mee te houden tijdens het proces. Gewoonlijk worden pakketten samengesteld op basis van:
Typisch zijn producten die in pakketten worden gecombineerd complementair aan elkaar of zijn ze op een bepaalde manier vergelijkbaar. Het pakket met een dergelijk aanbod kan interessant zijn voor klanten die actief op zoek zijn naar specifieke, exacte soorten producten. Bovendien bereiden sommige verkopers om de aandacht van de klant te trekken pakketten samengesteld uit bestsellers voor, dergelijke aanbiedingen worden over het algemeen als zeer aantrekkelijk en aanmoedigend voor klanten gezien. Een tijdslimiet kan worden toegepast op de verkoop van pakketten en ze kunnen seizoensgebonden of binnen een beperkte tijdsperiode worden verkocht.
Starterssets vormen een ideaal aanbod voor beginnende klanten die hun reis met het nieuwe digitale programma of product willen beginnen. Bovendien kunnen vergelijkbare sets worden ontworpen voor tussenliggende en gevorderde klanten die al enige kennis hebben over de aangeboden applicaties of producten.
De verkoper die zijn sets van producten aanbiedt, kan experimenteren met verschillende pakketten en observeren welke specifieke combinatie vaak door zijn klanten wordt gekocht. Er is geen noodzaak om die pakketten te beperken tot één type bestandsformaat – vaak zijn pakketten die diversiteit van formaten presenteren aantrekkelijker dan het product in één enkel formaat dat afzonderlijk wordt verkocht. Bijvoorbeeld, bij het aanbieden van een online cursus kun je niet alleen videobestanden toevoegen, maar ook e-books en PDF-bestanden met taken en opdrachten.
Om meer te weten te komen over het freemium-model, bekijk het artikel: Freemium-model – 7 tips voor startups.
In dit model wordt het digitale product in zijn basisversie gratis aangeboden. Tegelijkertijd wordt de aanvullende, volledige en betaalde versie van het digitale product ontwikkeld. Alternatief kan de gratis proefversie worden uitgebracht met toegang die beperkt is tot een bepaalde periode (bijvoorbeeld 14 dagen).
LinkedIn is het ideale voorbeeld van een platform dat opereert in het freemium-model. Elke gebruiker kan zijn eigen account starten zonder kosten en heeft toegang tot functies zoals: contacten leggen, aanbevelingen geven en ontvangen, wekelijkse vacaturemeldingen ontvangen.
Voor alle LinkedIn-gebruikers die het volledige potentieel van het platform willen benutten, zijn premium, betaalde abonnementen beschikbaar. Deze abonnementen, afhankelijk van het gekozen pakket, kunnen het zoeken en inhuren van kandidaten vergemakkelijken, evenals helpen om actief een carrière te ontwikkelen of een klantenbestand op te bouwen.
Dit model vereist het doen van terugkerende betalingen van een maandelijkse vergoeding (abonnement), wat toegang garandeert tot bepaalde digitale producten en diensten volgens het gekozen pakket. Deze oplossing wordt effectief gebruikt in veel bedrijfssectoren en steeds meer bedrijven kiezen dit model om hun producten aan klanten aan te bieden.
Het meest populaire voorbeeld van de toepassing van het abonnementsmodel wordt vertegenwoordigd door filmstreamingplatforms zoals Netflix of HBO GO. Meer over het abonnementsmodel, met de voordelen voor klanten en bedrijven, is te vinden in het aparte artikel op onze blogsite.
Het is moeilijk om deze vraag te beantwoorden. Allereerst hangt alles af van het digitale product dat je van plan bent te verkopen. In het geval van applicaties, online cursussen, diensten of computerprogramma’s kan het abonnementsmodel een betere optie lijken dan andere. Hoewel diensten zoals: e-books, foto’s, video’s in veel verkoopmodellen kunnen worden aangeboden – het hangt allemaal af van je eigen voorkeuren, verwachtingen en verkoopdoelen.
Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube.
E-commerce enthousiast die constant op het internet rondzoekt om ervoor te zorgen dat hij geen belangrijke informatie over het starten en opschalen van winstgevende online winkels heeft gemist.
Social media-advertentiecampagnes, direct contact tijdens branche-evenementen, het aanbieden van educatieve materialen om kennis en bewustzijn…
Verschillende kleinere evenementen vormen een Sprint in Scrum. Sprints vormen op hun beurt samen een…
Ontvangers grijpen steeds vaker naar videomateriaal. Geschreven vormen worden minder populair. Traditionele bloggers proberen zich…
Copywriting is een extreem populaire professie geworden in de laatste tijd. Er zijn steeds meer…
Heb je ooit het gevoel dat de dag te kort is om alles te doen…
Wat is software? Wat zijn de soorten en methoden van distributie? Blijvend bij het onderwerp…