Of we nu een commercial opnemen, een korte YouTube clip maken of misschien ons voorbereiden om aan een film- of televisieopname te werken, er zijn een paar onmisbare elementen waar we rekening mee moeten houden. De soepele overgangen tussen scènes terwijl we werken, het stroomlijnen van het hele proces, het toewijzen van taken aan specifieke rollen of het veiligstellen van de opgenomen beelden voor montage zijn allemaal slechts enkele belangrijke elementen van elke clipproductie. We hebben beknopte richtlijnen voorbereid voor iedereen die visueel materiaal wil creëren voor commerciële of persoonlijke redenen. Wil je weten hoe je een opnamedag goed voorbereidt? Lees ons artikel.
Het begint allemaal met het script – de tekst bepaalt het uiterlijk van de personages in onze clip, het decor en de sfeer die zal heersen. Het stelt je ook in staat om een werkplan voor te bereiden voor de volgende fasen van de productie. Dan kan de regisseur de laatste correcties aan het script aanbrengen zodat het samenhangend is en in lijn met zijn visie.
Scenario en storyboard – dit zijn uiterst belangrijke elementen, vooral in grote speelfilmprojecten. Ze vormen een blauwdruk voor de regisseur en cameraman om beelden te creëren die lijken op hoe de opnamen eruit zullen zien tijdens de opname. Anderen die bij het project betrokken zijn, kunnen rekwisieten, setontwerpen voorbereiden, en degenen die verantwoordelijk zijn voor post-productie en speciale effecten kunnen aan hun deel werken, allemaal dankzij een goed voorbereid scenario en storyboard. De cameraman schetst een storyboard en zoekt naar locaties om op te nemen. Wanneer het script klaar is en de regisseur een cast heeft gekozen, wat komt er dan?
Kalender – een algemeen productieplan dat later wordt omgezet in wat een CALL SHEET wordt genoemd, of anders bekend als het Werkplan voor de dag. Dit document is essentieel voor elke afdeling, cast en producent. Het helpt om het werkschema voor een bepaalde periode te zien, maar ook het gedetailleerde dagelijkse plan om de voorbereiding van het hele team te vergemakkelijken.
Laten we teruggaan naar wie er in het algemeen op de set is en waar ze verantwoordelijk voor zijn. De mensen die aan de film werken, kunnen worden verdeeld in een paar hoofdafdelingen.
Deze afdeling bestaat uit mensen die het grootste deel van de pre-productie doen en er vervolgens voor zorgen dat de daadwerkelijke productie volgens plan en zonder problemen verloopt.
Afgezien van het feit dat de crew uit tientallen mensen of zelfs meer kan bestaan, moet de setmanager elke opnamedag organiseren. Ze verschijnen als eerste op de set, of zelfs een dag van tevoren, om zich voor te bereiden op mogelijke problemen, zoals naburige bouwplaatsen tijdens de buitenopnames, gebrek aan parkeerplaatsen of een moeilijke toegang tot het opnamegebied. Daarnaast moet de CAMP worden voorbereid, dat wil zeggen de plek waar cateringvoertuigen, kleedkamers of stroomgeneratoren naartoe worden geleid.
De manager is verantwoordelijk voor het waarborgen dat alles volgens plan verloopt, vermindert potentiële conflicten en leidt tot de succesvolle uitvoering van de scènes die voor de dag zijn gepland.
De persoon die verantwoordelijk is voor de artistieke visie van het project. Het is belangrijk dat hij zich direct op zijn werk kan concentreren, zonder afgeleid te worden door andere dingen die op de set gebeuren. Afhankelijk van zijn ervaring kan hij zich meer of minder vrijheid veroorloven om het script te buigen.
De planningsondersteuning voor de regisseur is de 2e regisseur, die zorgt voor kleinere zaken zoals het beantwoorden van vragen over afleveringen, het voorbereiden van figuranten, ondersteunt de regisseur in het algemeen door aandacht op zichzelf te vestigen, en stelt hem zo in staat zich volledig te concentreren op de uitvoering van zijn werk.
Een rol die te vinden is in televisieproducties, speelfilms en commercials. Hij zorgt ervoor dat het post-productieproces de continuïteit van het decor behoudt, en let ook op details zoals het vasthouden van objecten in dezelfde hand. Deze rol is om verschillende redenen belangrijk, waarvan er één is het vermijden van haperingen die de ontvangst en reputatie van de film kunnen belemmeren.
Direct na de regisseur komt de directeur van fotografie. Ze stellen het verhaal samen met zorgvuldig gekozen beelden en belichting en beschrijven precies waar de camera’s zullen staan. Meestal kun je ze in de regisseurskamer bij de previews tegenkomen. De directeur van cinematografie, zoals ze ook worden genoemd, zijn mensen met veel ervaring in camera en belichting.
Bovendien bestaat de fotodivisie uit mensen zoals:
Hier is het aantal mensen vrij beperkt, en hun taak komt neer op het leveren van dialoog op het hoogst mogelijke niveau en het opvangen van ongewenste geluiden zoals het ritselen van een schoen, een telefoon die in je zak trilt, of een vliegtuig dat boven je vliegt.
Op grote sets blijft de productiedesigner in de regisseurskamer en het overige werk wordt gedaan door een assistent (ook wel microfoontechnicus genoemd), die zorgt voor de best mogelijke plaatsing van de microfoons op de kleding of het lichaam van de uitvoerders en tijdens de opnamen in nauwe samenwerking met de naaister plakt, zodat hij zo dicht mogelijk bij de persoon die speelt kan zijn, maar onzichtbaar blijft in het beeld.
Op kleinere sets vervult de filmmaker beide hierboven beschreven functies.
Uiteindelijk – een persoon die op filmsets niet altijd wordt gewaardeerd, die een speciale rol heeft in het voorbereiden van alles wat door de setmanager en de productiedesigner is gepland. Vaak rijdt hij in een auto met een grote capaciteit waarin je bijna alles kunt vinden. Zorgt voor het repareren van alle technische storingen. Hij is meestal uitgerust met de nodige gereedschappen, tape en alles wat helpt om het werk van andere afdelingen te verbeteren.
Natuurlijk mogen we de mensen die cruciaal zijn voor de creatie van de film niet vergeten – de acteurs.
Elk van de risers bestaat uit minstens enkele mensen. Tijdens de opname zijn alle risers in constante radio-communicatie en heeft ook elke riser zijn eigen individuele kanaal.
Het proces van pre-productie, productie en post-productie is een uiterst gecompliceerde machine die alleen soepel zal werken als we ons opnames goed voorbereiden met aandacht voor de kleinste details. De productieafdeling werkt hard om ervoor te zorgen dat de setcrew het hoogste mogelijke werkcomfort heeft en eventuele problemen vermijdt. Alles is gebaseerd op samenwerking, wederzijds respect en communicatie.
Werken aan speelfilms, televisieproducties of commercials betekent minstens een 12-uur werkrooster, en voor mensen zoals setmanagers, camerahulpen en settoezichters betekent het extra uren voordat de opnames beginnen en na de laatste scène die voor de dag is gepland.
Het is cruciaal om het project vanuit de productiezijde in alle opzichten voor te bereiden, het opnameschema en de volgorde van opnames zijn de basis van goed geproduceerd materiaal. Extra mensen op de set zijn soms noodzakelijk en het snijden van kosten heeft een negatieve invloed op het hele opnameproces.
Als je in contact wilt blijven, sluit je dan aan bij onze Facebook-gemeenschap!
Een ambitieuze videospecialist die zijn passie voor het creëren van mooie objecten combineert met de vaardigheid om geweldige video's te maken. Hij is bereid zijn kennis en ervaring met anderen te delen.
Wat zijn de voordelen van sociale media? Kan het gerichte traffic naar je bedrijfswebsite brengen?…
Als je verkoopt op 's werelds populairste marktplaats, maak je je zeker zorgen over de…
De maatstaf voor de effectiviteit van een marketeer is het aantal conversies, dat wil zeggen…
Als het gaat om AI in muziekproductie, is het het beste in co-creatie, en vooral…
In het artikel van vandaag zullen we het onderwerp van samenwerking tussen de Product Owner…
Elke leider heeft doelen zoals het opbouwen van een team dat op gepaste wijze hoge…