Wat is de missie van het bedrijf, hoe definieer je het? Met welke waarden moet jouw bedrijf worden geassocieerd, wat is de visie ervan? Hoewel termen als missie, waarden en visie meestal worden geassocieerd met bedrijfsnieuwspeak, zijn ze een ongelooflijk waardevol onderdeel van elke marketingstrategie – of het nu gaat om sociale media of contentmarketing.

Hoe definieer en gebruik je bedrijfswaarden, identiteit en missie om effectief klanten te werven en aan te trekken? Zelfs als je een klein bedrijf runt en denkt dat dit jou niet aangaat – lees verder!

Waarde en missie van bedrijven. Onderwerpen die aan bod komen:

Wat is een missieverklaring van een bedrijf?

Een duidelijk gedefinieerde missie van het bedrijf, vergelijkbaar met de visie van zijn ontwikkeling en activiteiten, kan niet alleen helpen om het bedrijf efficiënter te beheren, maar kan ook invloed hebben op de manier waarop het wordt waargenomen in de ogen van klanten.

Enerzijds zijn werknemers zich meer bewust van de geplande ontwikkelingsrichtingen en kunnen ze hier tijdens hun werk naar verwijzen, en het is ook gemakkelijker voor hen om zich met het bedrijf te identificeren. Aan de andere kant weten klanten die besluiten gebruik te maken van de aangeboden producten en diensten wat ze kunnen verwachten en welke toekomstige ontwikkelingsrichtingen of producten zullen worden gekozen.

Een missieverklaring van een bedrijf is voornamelijk de reden waarom het bestaat en de richtingen van zijn geplande ontwikkeling. Het omvat onder andere het doel van zijn bestaan, zijn bijdrage aan de samenleving, of de sociale groep wiens behoeften het probeert te vervullen.

Het tonen van deze informatie roept bij de klant het gevoel op om te maken te hebben met een verantwoordelijke en ontwikkelingsgerichte merk, dat in feite wordt gekenmerkt door hogere waarden dan alleen het vermenigvuldigen van het eigen kapitaal.

Missieverklaring van een bedrijf – voorbeelden

Veel hangt af van de sector waarin een bepaalde entiteit opereert – autofabrikanten positioneren zich anders, fabrikanten van elektronica anders, en supermarkten en kruideniers anders.

De missie van een merk kan zijn “welvaart creëren door transportoplossingen” (Volvo), “innovatieve oplossingen bieden, mensen aanmoedigen om op een frisse manier naar dezelfde dingen te kijken, en klanten stimuleren om hun producten creatief te gebruiken” (Apple) of “de kwaliteit van leven verbeteren door geld te besparen op aankopen” (Walmart). De missie van Sinopec is “een beter leven mogelijk maken” en die van Volkswagen is “verantwoordelijkheid verhogen met betrekking tot milieu-, veiligheids- en sociale kwesties”.

Voor het grootste deel zijn dit opvallende en gemakkelijk te onthouden slogans, die de aspiraties en doelstellingen mooi benadrukken. Daarbij benadrukken ze natuurlijk het voordeel voor de klant.

Bedrijfswaarden – wat precies?

Tot voor kort was het belangrijkste model voor de werking van de meeste bedrijven gericht op het maximaliseren van de winst – het genereren van het hoogste mogelijke rendement voor eigenaren of aandeelhouders. Deze situatie verandert echter geleidelijk en klanten richten zich, steeds meer naast de aandacht voor het product zelf, ook op de waarden die het bedrijf belijdt.

De meest succesvolle bedrijven zijn diegenen die niet zozeer de goedkoopste of meest efficiënte oplossingen bieden, maar die van plan zijn om de wereld ten goede te veranderen – niet alleen in de semantische laag maar ook in echte acties.

De waarden kunnen betrekking hebben op relaties – met werknemers, klanten of de media, maar ook op andere kwesties – zoals veiligheid, betrouwbaarheid, of recentelijk, de steeds belangrijker wordende zorg voor het milieu. De voorkeuren van klanten neigen vandaag de dag duidelijk naar ecologische oplossingen, waarvoor ze zelfs bereid zijn extra te betalen, en het is de moeite waard om van deze trend te profiteren – niet alleen om consumenten aan te trekken, maar ook om daadwerkelijk de wereld ten goede te veranderen.

Toch is het, om te besluiten een bepaalde waarde te benadrukken, raadzaam om ervoor te zorgen dat jouw bedrijf in een bepaald gebied eigenlijk niets te klagen heeft – anders kan het eindigen in een marketingmisser.

Bedrijfswaarden – voorbeelden

De waardetaal van het merk moet worden aangepast aan de doelklant aan wie het aanbod zal worden gepresenteerd. Een armere klant zal worden aangetrokken door een supermarkt die pronkt met lage prijzen die niemand kan verslaan, terwijl een rijkere klant de verscheidenheid aan producten en een beetje over duurzame productie zal waarderen.

Evenzo kan een autofabrikant verschillende groepen klanten met hetzelfde product targeten – door ofwel de lage operationele kosten (laag brandstofverbruik) of de milieuprestaties door lage emissies (ook laag brandstofverbruik) te benadrukken.

Het goed beheren van jouw marketingstrategie stelt je in staat om verschillende groepen klanten aan te trekken die worden gedreven door verschillende waarden.

company value and mission infographic

Missie en waarden – wat is het waard om te onthouden?

Het benadrukken van zowel de missie (een pakkende slogan) als de waarden waar jouw bedrijf door wordt geleid zijn de basis voor professionele marketingactiviteiten. Een duidelijk gedefinieerde missie en doelstellingen van het bedrijf zullen klanten in staat stellen de voorspelbaarheid en regelmaat van het aanbod te zien, en het benadrukken van de waarden waar het bedrijf daadwerkelijk door wordt geleid, zal je in staat stellen een aantrekkelijke en gerichte boodschap op te bouwen. Om deze reden mogen deze belangrijke elementen van elke marketingstrategie niet over het hoofd worden gezien.

Bovendien is het even belangrijk om voor een goede communicatie te zorgen, niet alleen met potentiële klanten, maar ook onder werknemers. Leer hoe je op het werk kunt communiceren en doelen sneller kunt bereiken.

Zofia Lipska

Met meer dan 10 jaar ervaring in digitale marketing weet Sophia niet alleen de regels van deze industrie, maar weet ze vooral ook hoe ze deze kan doorbreken om uitstekende en creatieve resultaten te behalen.

View all posts →