Wat is een EVP – employee value proposition?

De EVP, wat staat voor de employee value proposition, is een voorstel van een bepaald bedrijf om de ideale kandidaat aan te trekken en degenen die al in het bedrijf werken te behouden. Het wijst op de toegevoegde waarde die gepaard gaat met werkgelegenheid op een bepaalde plek.

De employee value proposition is de reden waarom mensen in een bepaalde plaats willen werken. Het kan worden vergeleken met een product, maar met een iets andere waarde voor de klant.

Voordelen van het definiëren van de employee value proposition

  • Concurrentievoordeel – een goed doordachte EVP kan uw bedrijf onderscheiden van de concurrentie en kandidaten aantrekken die bij uw profiel passen,
  • Continue verbetering – door de employee value proposition voor te bereiden, kunt u ontdekken welke gebieden als aantrekkelijk worden beschouwd door andere werknemers en welke nog enige aanpassing nodig hebben. Dit is waardevolle informatie omdat u dankzij deze kennis weet wat te verbeteren en hoe u nog beter kunt worden op de markt,
  • De beste kandidaat voor de functie selecteren – een effectieve wervingsstrategie om de beste kandidaat voor de functie te identificeren,
  • Verlagen van wervingskosten – dit komt voort uit het feit dat een aantrekkelijke aanbieding snel kandidaten zal aantrekken die aan uw eisen voldoen. Anders zou u gedwongen zijn om extra kosten te betalen voor de hulp van wervingsbureaus, het plaatsen van advertenties, enz.,
  • Communiceren van de waarden van het bedrijf – door te laten zien dat u om uw werknemers geeft door aantrekkelijke voordelen en extra’s aan te bieden, communiceert u welk soort organisatiecultuur er op de werkplek heerst en het belang dat u aan dit aspect hecht.

Hoe definieert u uw employee value proposition?

Hier zijn enkele oplossingen over hoe u de EVP kunt gebruiken om niet alleen de perfecte nieuwe werknemer te vinden, maar ook de relatie met uw huidige werknemers te verbeteren.

  1. Ideaal kandidatenprofiel
  2. Vraag uzelf af welke kwaliteiten uw ideale kandidaat zou moeten hebben. Weten wat hun kwaliteiten zijn, helpt u bepalen wat belangrijk voor hen is in een baan en welke waarden ze tijdens het wervingsproces zullen zoeken. Zal het de mogelijkheid zijn om op afstand te werken, gespecialiseerde training in een bepaald vakgebied, of een handige locatie?

  3. Pijlers van de succesvolle EVP
  4. Een effectieve employee value proposition moet de volgende kenmerken hebben:

    • Stabiliteit – het bedrijf moet de werknemer werkzekerheid bieden,
    • Eerlijkheid – alle informatie die in het wervingsproces wordt verstrekt, kan door de kandidaat worden geverifieerd, dus het is niet de moeite waard om over de werkelijkheid te liegen,
    • Emotionaliteit – het oproepen van (positieve) emoties bij de ontvanger is de sleutel tot het opbouwen van een relatie met hen, wat is waar we om geven,
    • Aantrekkelijkheid – zowel de vorm als de inhoud van uw EVP moeten onberispelijk zijn en vrij van fouten of tekortkomingen;
    • Uniekheid – in een zeer competitieve omgeving moet u een manier vinden om uw uniekheid te benadrukken en de ontvanger ervan te overtuigen dat werken met u een van hun dromen is.
  5. Wat te bieden in de EVP?
  6. Het belangrijkste is dat het consistent moet zijn met de missie van uw bedrijf en moet voldoen aan de behoeften van uw werknemers. Componenten van de EVP kunnen bijvoorbeeld omvatten:

    • Salaris, bonussen,
    • Voordelen, bijvoorbeeld stressverlof of ouderschapsverlof,
    • Gratis medische zorg,
    • Thuiswerken of hybride werk,
    • Dierenvriendelijk kantoor,
    • Flexibele werktijden,
    • Cursussen en trainingen,
    • Aandacht voor de balans tussen werk en privéleven,
    • Gemakkelijk toegankelijke locatie,
    • Gratis parkeren,
    • Reiskostenvergoeding.

Meten van de employee value proposition

U moet regelmatig de staat van uw EVP controleren. Is het nog steeds aantrekkelijk voor potentiële werknemers, of heeft het verbetering nodig?

  1. Definieer uw employee value proposition. Maak een lijst van alle huidige voordelen (financieel en niet-financieel) die u als werkgever biedt. Het is belangrijk dat deze lijst consistent is met de werkelijkheid. Als u discrepanties ziet tussen wat u aanbiedt en de feiten, breng dan verbeteringen aan.
  2. Als u individuele EVP’s heeft benadrukt, wijs er dan KPI’s aan toe. Dit stelt u in staat om de situatie en uw positie op de markt te volgen. Nuttige parameters zijn bijvoorbeeld de personeelsverloopratio, de tijd die nodig is om een nieuwe persoon voor een functie te vinden, de kosten van werving en de werknemerstevredenheid. Het is ook een goed idee om te monitoren en te reageren op wat er over uw bedrijf op het web en sociale media wordt gezegd.
  3. Verbeter uw EVP indien nodig.
Verzamel feedback van werknemers

Menselijk kapitaal is de belangrijkste hulpbron van een bedrijf. Daarom is het zo belangrijk om geïnteresseerd te zijn in de meningen en gevoelens van uw werknemers over de werkplek. Zelfs een kleine opmerking kan een probleem aanwijzen dat al lange tijd bestaat, maar dat u niet heeft kunnen zien vanwege het gebrek aan een breder perspectief.

  1. U kunt informatie verkrijgen uit dagelijkse gesprekken met werknemers (houd er echter rekening mee dat ze mogelijk niet altijd eerlijk zijn).
  2. Voer anonieme enquêtes onder werknemers uit en praat met degenen die hebben besloten het bedrijf te verlaten.
  3. Probeer zoveel mogelijk te achterhalen zonder hun beslissingen te beoordelen of hen van bepaald gedrag te beschuldigen. Richt u op het krijgen van antwoorden op de volgende vragen:
    • Waarom blijven sommige werknemers en verlaten anderen het bedrijf?
    • Wat trekt kandidaten aan in mijn bedrijf?
    • Wat waarderen huidige werknemers aan het bedrijf?
    • Welke andere voordelen of extra’s zouden aantrekkelijk zijn voor werknemers?
    • Zijn er gebieden van mijn bedrijf die meer aandacht en verbetering nodig hebben (bijv. HR)?
    • Wat maakt ons bedrijf beter dan de concurrentie?

Promoot uw EVP

Het krijgen van de beste kandidaat voor de functie vereist initiatief. Zorg voor uw communicatie op sociale media en laat uw publiek zien dat werken voor u een droom is die uitkomt. Wees aanwezig op verschillende wervingsportalen en plaats uw vacature op uw website. Let op hoe u de functie presenteert aan de potentiële ontvanger. Pas uw communicatiestijl aan de ontvanger aan en vergeet niet alle praktische aspecten die in een goede vacature moeten worden opgenomen.

Beste voorbeelden van employee value proposition

PwC

PwC besloot de “Be well, work well” -initiatief te lanceren om de mentale, fysieke, emotionele en spirituele welzijn van werknemers te benadrukken. Het bedrijf bood kortingen op sportschoollidmaatschappen, sessies met coaches en ondersteuning om te stoppen met roken. Daarnaast biedt het bedrijf hulp bij het afbetalen van studieleningen en heeft het een ondersteuningsprogramma voor moeders die bij PwC werken.

Airbnb

Airbnb bevordert wederzijdse ondersteuning, zorg, inclusiviteit en innovatie in zijn boodschappen aan het publiek. De EVP sluit aan bij de aard van de industrie waarin het opereert, aangezien het bedrijf betaalde vrijwilligersreizen naar het buitenland aanbiedt of reiskredieten verstrekt.

employee value proposition

Als u onze inhoud leuk vindt, sluit u dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest, TikTok.

Andy Nichols

Een probleemoplosser met 5 verschillende diploma's en eindeloze reserves van motivatie. Dit maakt hem een perfecte eigenaar en manager van een bedrijf. Bij het zoeken naar werknemers en partners zijn openheid en nieuwsgierigheid naar de wereld de kwaliteiten die hij het meest waardeert.

View all posts →