Ansoff-matrix – inhoudsopgave:
Wat is de Ansoff-matrix?
De Ansoff-matrix is een ander nuttig hulpmiddel bij het plannen van de operationsstrategie van het bedrijf. Het kan worden gebruikt om ideeën te analyseren die het potentieel hebben om grote winsten te genereren. Het richt zich op vier mogelijke richtingen voor productontwikkeling en bedrijfsuitbreiding.
4 elementen van de Ansoff-matrix
- Marktpenetratie
- Marktontwikkeling
- Productontwikkeling
- Diversificatie
Het houdt in dat de verkoop van al bestaande producten of diensten wordt verhoogd om uw marktaandeel te vergroten.
Wanneer het product volwassen is, moet het bedrijf zich richten op het introduceren ervan op nieuwe markten. Dit betekent dat het product hetzelfde blijft, maar we richten ons op een ander type consument.
Het gaat ervan uit dat er een nieuw product/dienst wordt geïntroduceerd op een bestaande markt.
In dit model introduceert u een nieuw product in een voorheen onbekend marktgebied. Verschillende strategieën brengen verschillende niveaus van risico met zich mee – de minst veilige is diversificatie vanwege een gebrek aan ervaring en informatie over de nieuwe markt. Aan de andere kant kan penetratie in al bekende economische relaties als de veiligste worden beschouwd.
Hoe kunt u de Ansoff-matrix in uw bedrijf gebruiken?
Afhankelijk van de gekozen richting zijn er veel manieren om een bepaalde strategie uit te voeren.
Marktpenetratie
- Probeer nieuwe klanten aan te trekken door een nieuwe marketingcampagne te ontwikkelen, communicatiekanalen te veranderen of uit te breiden,
- Bied aantrekkelijke verkooppromoties en kortingen aan,
- Introduceer een loyaliteitsprogramma, waarbij de voordelen van het gebruik ervan worden benadrukt,
- U kunt samenwerken met een ander bedrijf op basis van een strategische alliantie,
- U kunt ook de BCG-matrix gebruiken om te bepalen welke producten de moeite waard zijn om in te investeren,
- Dit is een goede aanpak als u net de markt in een bepaalde sector verkent. Naarmate deze verzadigd raakt, moet u wijzigingen aanbrengen in uw gekozen plan,
- Er kunnen risico’s en bedreigingen zijn, zoals concurrenten binnen de sector die prijzen verlagen, ongunstige economische omstandigheden of regelgeving die uw bedrijf op de een of andere manier kan beperken.
Productontwikkeling
- Investeer in onderzoek en ontwikkeling om nieuwe producten te creëren en meer te leren over de behoeften van consumenten,
- Introduceer verschillende varianten van een bestaand product,
- Bied aanvullende goederen of diensten aan om het gebruik van het hoofdproduct te vergemakkelijken,
- Zorg voor hoge kwaliteit van de aangeboden goederen en klantenservice,
- Het doorvoeren van bovenstaande wijzigingen vereist veel geld om technologische ondersteuning te financieren.
Marktontwikkeling
- Richt uw boodschap op verschillende doelgroepen. Voer marktsegmentatie uit om de demografie, behoeften en levensstijlen van uw publiek te begrijpen,
- Voer een PEST-analyse uit om te zien welke externe factoren kansen en bedreigingen vertegenwoordigen,
- U kunt de reikwijdte van activiteiten op de binnenlandse of buitenlandse markt uitbreiden – in dit geval kan de uitdaging bestaan uit verschillende eisen voor etikettering en verpakking van aangeboden goederen, waaraan u zich moet aanpassen,
- Een mogelijke bedreiging is gerelateerd aan de onzekerheid van het succes van de aangebrachte wijzigingen, vanwege de onvoorspelbaarheid van de zakelijke omgeving,
- Het kan lang duren en veel geld kosten om de gewenste resultaten te bereiken, die niet noodzakelijkerwijs succesvol zullen zijn.
Diversificatie
- Controleer eerst of u voldoende kapitaal heeft om een nieuwe productcategorie te creëren – anders is het risico op falen hoog,
- Het is een goede oplossing als de markt verzadigd raakt,
- Open aanvullende distributiekanalen om klanten aan te trekken.

De Ansoff-matrix − voorbeelden
Hier is een blik op hoe enkele van de bekendste bedrijven ter wereld elk van deze oplossingen in hun managementstrategieën hebben gebruikt.
Netflix − marktpenetratie
Het bedrijf gebruikte penetratieprijzen, een strategie waarbij een product of dienst voor een beperkte tijd tegen een lagere prijs wordt aangeboden. Aan het einde van de proefperiode wordt de korting verwijderd, maar consumenten die tevreden zijn met de service zijn bereid de hogere prijs te betalen.
Apple − productontwikkeling
Apple heeft het ontwikkelde besturingssysteem gebruikt om zijn aanbod van producten uit te breiden. Hierdoor is het mogelijk om alle apparaten van het merk met elkaar te synchroniseren – iPod, iWatch, iPhone, enz.
Spotify − marktontwikkeling
Het succes van Spotify is gebaseerd op zijn geografische uitbreiding, die het met succes heeft bereikt door buitenlandse markten te betreden. In het geval van Aziatische landen heeft het bedrijf de tarieven aangepast aan het gemiddelde inkomen van de bevolking. Het heeft ook de optie geïntroduceerd om voor diensten contant te betalen in de Filippijnen en Indonesië, waar het gebruik van creditcards zeldzaam is.
Disney − diversificatie
Oorspronkelijk betrokken bij de productie en promotie van animatiefilms, heeft Disney zijn aanbod uitgebreid met een breed scala aan productcategorieën – themaparken, een streamingplatform en consumentenproducten zoals speelgoed en accessoires die verband houden met bekende cartoonfiguren.
Voordelen en nadelen van de Ansoff-matrix
Voordelen
- Het vereenvoudigen van de analyse tot vier elementen stelt u in staat om u te concentreren op specifieke aspecten die realistisch van invloed zijn op het zakelijk succes,
- Een goed ontwikkeld strategisch plan op basis van de matrix en de vastberadenheid om het in de praktijk te brengen biedt een goede kans op groei.
Nadelen
- Door de analyse te vereenvoudigen, kunnen risico’s en externe factoren over het hoofd worden gezien,
- Het kan onnauwkeurig blijken te zijn als de studie beperkt is tot slechts één hulpmiddel – u bereikt de beste resultaten door verschillende methoden te combineren.
Samenvatting
Het hier gepresenteerde Ansoff-model is een nuttig hulpmiddel dat u kunt gebruiken om manieren te vinden om meer winst te genereren en uw marktaandeel uit te breiden. De sleutel tot effectief gebruik is het identificeren van uw huidige en potentiële markten en het effectief implementeren in uw managementstrategie.
Als u onze inhoud leuk vindt, sluit u dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest, TikTok.
Andy Nichols
Een probleemoplosser met 5 verschillende diploma's en eindeloze reserves van motivatie. Dit maakt hem een perfecte eigenaar en manager van een bedrijf. Bij het zoeken naar werknemers en partners zijn openheid en nieuwsgierigheid naar de wereld de kwaliteiten die hij het meest waardeert.